Fyzikální zákony
Fyzikální zákony platí pro všechny
V nebezpečné situaci musí řidič rychle a správně rozhodnout, zda má brzdit, přidat plyn nebo se vyhnout překážce jiným zásahem. V těchto okamžicích již není čas na provádění nějakých výpočtů. Ty musí mít řidič zvládnuty již dříve, v podobě dobře zažitých informací. Pokusíme se vám poskytnout základní poznatky, bez kterých nelze správně vysvětlit reakce vozidla na to, co s ním děláme. Je také třeba znát hranice, které fyzikální zákony jednoznačně vymezují!
Přilnavost
Na silnici může automobil zrychlovat, brzdit, jet přímým směrem nebo zatáčet vlevo či vpravo. Všechny tyto možnosti dává přilnavost neboli adheze. Adheze je schopnost přenášet síly v rovině, ve které se kolo setkává s vozovkou.
Silnice i pneumatika (když nepřihlížíme k jejímu dezénu), se nám jeví jako hladké. Kdybychom je však pozorovali pod mikroskopem, viděli bychom, jak jsou jejich plochy členité, jak je jejich povrch nepravidelný a jak výběžky obou ploch vlastně ,,zapadají" do sebe.
Ztráta přilnavosti
Nyní si představme, co se stane, když se kolo při odvalování po povrchu najednou zastaví (zablokuje). Setrvačností, kterou se kolo sune dále, i když je zablokované, se zvedne a smýká se vpřed.
Zatížení kola má příznivý vliv na přilnavost
Pro přilnavost je důležité zatížení kola. Představme si, že se kolo opět zablokuje. Následkem přítlačné sily je však adheze zvýšena natolik, že se kolo nadzdvihne podstatně později, než při nezatíženém kole. Můžeme tedy říci, že s přibývajícím zatížením kola přibývá adheze. To znamená v praxi, že kolo začne blokovat později. Naopak při ubývajícím zatížení začíná kolo blokovat dříve.
Adheze v bočním směru
Když postavíme model automobilu napříč na nakloněnou rovinu, začne po ní klouzat dolů teprve, když sklon roviny dosáhne určité hodnoty. Podobně je tomu při projíždění zatáčky, kdy automobil při jízdě stále větší rychlostí náhle ztratí boční adhezi a ,,vyletí ze zatáčky".
Pokud v takové situaci projíždí kolo určitou menší rychlostí zatáčkou, má dostatečnou adhezi v bočním směru, a tím je zaručeno dobré stranové vedení kola.
Ztráta adheze v bočním směru
Bude-li projíždět kolo zatáčkou stále větší rychlostí, potom odstředivá síla, která „táhne" kolo ven ze zatáčky bude stále větší. To se bude dít tak dlouho, až odstředivá síla „vytáhne" kolo z dráhy. Odstředivá síla vzniká vždy tam, kde se nějaký předmět (v našem případě kolo) pohybuje určitou rychlostí po kruhové dráze. Zvyšující se rychlostí se zvyšuje se čtvercem i odstředivá síla.
Vliv zatížení kola na stranové vedení vozidla
Právě tak jako při přímé jízdě, má zatížení kola rozhodující vliv na přilnavost i při jízdě v zatáčce. I zde se kolo zvedá později při zvýšeném zatížení, a tím se zvyšuje i stranové vedení a naopak, při snížení zatížení kola se stranové vedení vozidla snižuje. Představme si kolo vyrobené z materiálu velice lehkého (např. z plastu). Potom by stačilo silněji fouknout, aby se při pohybu posunulo. Pokud by však bylo zhotoveno z olova, museli bychom pro posunutí vyvinout poměrně značnou sílu.
Společné působení adheze a stranového vedení vozidla
Adheze mezi pneumatikou automobilu a povrchem vozovky zahrnuje jak adhezi ve směru jízdy, tak také adhezi boční, která zabezpečuje stranové vedení vozu. Povrch vypadá jako povrch oplatky. Pneumatika do tohoto povrchu zapadá stejným profilem. Při normální jízdě tomu tak skutečně je. Když však kolo zablokujeme, vysune se profil pneumatiky z profilu vozovky, a tím tedy i z profilu pro stranové vedení. Z toho vyplývá, že kola, která při brzdění blokují, nemají žádné stranové vedení. Točící se kola však stranová vedení mají. Řízení vozidla do zatáčky je možné pouze tehdy, když je k dispozici stranové vedení. Při zablokovaných kolech, tj. při intenzivním brzdění, nelze vozidlo řídit.
Ztráta přilnavosti v podélném i příčném směru
Pokud jsou kola zablokována, jsou „nadzvednuta" ve směru jízdy. Současně není k dispozici ani „profilování" v příčném směru. Kolo tak ztrácí podélnou přilnavost i přilnavost v bočním směru, tj. stranové vedení. I obráceně dostáváme stejný výsledek. Pokud je odstředivá síla tak veliká, že „vytáhne" kolo z příčného směru, není k dispozici ani přilnavost ve směru jízdy. Čím větší jsou síly využité bočním vedením vozidla, tím je větší tendence kol k zablokování.
Vliv zatížení na přilnavost a stranové vedení
Také zde platí, že se při zvyšování zatížení kola zlepšuje přilnavost a stranové vedení vozidla. Kola jsou tak podstatně pevněji zatlačována do vozovky.
Zdroj:
Zásady bezpečné jízdy: Fyzikální zákony platí pro všechny. Ibesip.cz [online]. ČR: © BESIP, neuvedeno [cit. 2021-03-08]. Dostupné z: https://www.ibesip.cz/Tematicke-stranky/Zasady-bezpecne-jizdy-v-aute/Fyzikalni-zakony-plati-pro-vsechny?fbclid=IwAR2N4qXJ8d5zhukJg6p1dVgZtusjP_lyHC_NNgK5SAELrNEFIxkdvQj4Hb8
Podívej se na fotky nebo videa:
Ty to zvládneš.cz - dopravní nehoda NEPOKLÁDEJ TELEFONBESIP - Dopravní nehodaTy to zvládneš.cz - POZORNOSTTy to zvládneš.cz - ČASTy to zvládneš.cz - AGRESIVITA ZA VOLANTEMTy to zvládneš.cz - VIDITELNOSTTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda KŘIKTy to zvládneš.cz - NÁLEDÍTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda ZÁKLON HLAVYTy to zvládneš.cz - JÍZDA V ZIMĚTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda STRESTy to zvládneš.cz - TRAMVAJE vs. AUTATy to zvládneš.cz - dopravní nehoda BEZPEČNOST BLÍZKÝCHTy to zvládneš.cz - VIDĚT A BÝT VIDĚNTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda PRVNÍ POMOCBESIP - Železniční přejezdyTy to zvládneš.cz - DOVOLENÁ A DLOUHÉ CESTYTy to zvládneš.cz - BEZPEČNOSTNÍ PÁSYTy to zvládneš.cz - CHODEC vs. NEPOZORNÝ ŘIDIČTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda KOUŘTy to zvládneš.cz - ETIKATy to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮTy to zvládneš.cz - DÁLNICETy to zvládneš.cz - ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDYTy to zvládneš.cz - VIDĚT A BÝT VIDĚNTy to zvládneš.cz - CHODCI vs. TRAMVAJTy to zvládneš.cz - NEPOZORNOSTTy to zvládneš.cz - NÁLEDÍPostup u dopravní nehody LIVE - ZáznamTy to zvládneš.cz - POZORNOSTTy to zvládneš.cz - VIDITELNOSTTy to zvládneš.cz - TRAMVAJE vs. AUTATy to zvládneš.cz - MLADÍ ŘIDIČITy to zvládneš.cz - MOTORKY NA SILNICIPáteřKrváceníTy to zvládneš.cz - DOVOLENÁ A DLOUHÉ CESTYBESIP - Letecká záchranná služba u nehodyTy to zvládneš.cz - CHODCI NA SILNICIBezpečnost blízkých
Stáhni si:
Dopravní výchova - Jak se jmenují jednotlivé části kola ?Dopravní výchova - Chování na železniciDopravní výchova - Umíš přecházet přechod ?Dopravní výchova - Vidět a být viděnDopravní výchova - Přecházení železniceDopravní výchova - Chůze po chodníkuDopravní výchova - Výbava kolaDopravní výchova - Kdo se chová nebezpečně ?Dopravní výchova - Kudy bys šel ?Dopravní výchova - Chování na zastávceDopravní výchova - PřechodDopravní výchova - Přecházení přechoduDopravní výchova -Rizika na železniciDopravní výchova - Přecházení silniceDopravní výchova - Umísti dopravní prostředkyDopravní výchova - Dopravní prostředkyDopravní výchova - Cestování v hromadných dopravních prostředcíchDopravní výchova - Chování ve vlakuDopravní výchova - Stezka pro chodce a pro cyklistyDopravní výchova - Pamatuješ si obrázek ?
Může se hodit:
Zákaz předjížděníDeskové hry - DOPRAVNÍ VÝCHOVAKřižovatka s vedlejší silnicíAuto oranžové - vestičkaChodící autoAuto zelené - vestičkaNůž na bezpečnostní pásyZákaz vjezduHlavní silniceParkovištěPracovní sešit - DOPRAVNÍ VÝCHOVAPřechod pro chodce - pásZáchranářský kufříkAuto žluté - vestičkaAgresivita zabíjí - KamionDeskové hry - ZACHRAŇ SEAgresivita zabíjí - MatkaAuto červené - vestičkaAgresivita zabíjí - ZačátečniceMotorkáři - Kontrola řetězuReflexní bederní dekaVyšívané nažehlovací obrázky velké - stíhací letadloReflexní klipy na kalhotyReflexní nažehlovačkaReflexní tričko pro dospělé - velikost LDětská reflexní vesta s obrázkem pejska - splňuje EN 1150Reflexní páska na suchý zip barva žlutá"Astana" reflexní nálepka - rukaReflexní přívěšek smajlík žlutýReflexní ponožky ČERVENÉ, vel. 43-44Reflexní obojek pro psy - ČERNÁReflexní vesta pro dospělé - 3 reflexní pruhy ŽLUTÁ - MLED svítící ventilky na koloBaseballová čepice s reflexním pruhem BÍLÁReflexní zvířátka - ZAJÍCReflexní nažehlovací motivyDětská reflexní vesta s obrázkem vel.S