Fyzikální zákony
Fyzikální zákony platí pro všechny
V nebezpečné situaci musí řidič rychle a správně rozhodnout, zda má brzdit, přidat plyn nebo se vyhnout překážce jiným zásahem. V těchto okamžicích již není čas na provádění nějakých výpočtů. Ty musí mít řidič zvládnuty již dříve, v podobě dobře zažitých informací. Pokusíme se vám poskytnout základní poznatky, bez kterých nelze správně vysvětlit reakce vozidla na to, co s ním děláme. Je také třeba znát hranice, které fyzikální zákony jednoznačně vymezují!
Přilnavost
Na silnici může automobil zrychlovat, brzdit, jet přímým směrem nebo zatáčet vlevo či vpravo. Všechny tyto možnosti dává přilnavost neboli adheze. Adheze je schopnost přenášet síly v rovině, ve které se kolo setkává s vozovkou.
Silnice i pneumatika (když nepřihlížíme k jejímu dezénu), se nám jeví jako hladké. Kdybychom je však pozorovali pod mikroskopem, viděli bychom, jak jsou jejich plochy členité, jak je jejich povrch nepravidelný a jak výběžky obou ploch vlastně ,,zapadají" do sebe.
Ztráta přilnavosti
Nyní si představme, co se stane, když se kolo při odvalování po povrchu najednou zastaví (zablokuje). Setrvačností, kterou se kolo sune dále, i když je zablokované, se zvedne a smýká se vpřed.
Zatížení kola má příznivý vliv na přilnavost
Pro přilnavost je důležité zatížení kola. Představme si, že se kolo opět zablokuje. Následkem přítlačné sily je však adheze zvýšena natolik, že se kolo nadzdvihne podstatně později, než při nezatíženém kole. Můžeme tedy říci, že s přibývajícím zatížením kola přibývá adheze. To znamená v praxi, že kolo začne blokovat později. Naopak při ubývajícím zatížení začíná kolo blokovat dříve.
Adheze v bočním směru
Když postavíme model automobilu napříč na nakloněnou rovinu, začne po ní klouzat dolů teprve, když sklon roviny dosáhne určité hodnoty. Podobně je tomu při projíždění zatáčky, kdy automobil při jízdě stále větší rychlostí náhle ztratí boční adhezi a ,,vyletí ze zatáčky".
Pokud v takové situaci projíždí kolo určitou menší rychlostí zatáčkou, má dostatečnou adhezi v bočním směru, a tím je zaručeno dobré stranové vedení kola.
Ztráta adheze v bočním směru
Bude-li projíždět kolo zatáčkou stále větší rychlostí, potom odstředivá síla, která „táhne" kolo ven ze zatáčky bude stále větší. To se bude dít tak dlouho, až odstředivá síla „vytáhne" kolo z dráhy. Odstředivá síla vzniká vždy tam, kde se nějaký předmět (v našem případě kolo) pohybuje určitou rychlostí po kruhové dráze. Zvyšující se rychlostí se zvyšuje se čtvercem i odstředivá síla.
Vliv zatížení kola na stranové vedení vozidla
Právě tak jako při přímé jízdě, má zatížení kola rozhodující vliv na přilnavost i při jízdě v zatáčce. I zde se kolo zvedá později při zvýšeném zatížení, a tím se zvyšuje i stranové vedení a naopak, při snížení zatížení kola se stranové vedení vozidla snižuje. Představme si kolo vyrobené z materiálu velice lehkého (např. z plastu). Potom by stačilo silněji fouknout, aby se při pohybu posunulo. Pokud by však bylo zhotoveno z olova, museli bychom pro posunutí vyvinout poměrně značnou sílu.
Společné působení adheze a stranového vedení vozidla
Adheze mezi pneumatikou automobilu a povrchem vozovky zahrnuje jak adhezi ve směru jízdy, tak také adhezi boční, která zabezpečuje stranové vedení vozu. Povrch vypadá jako povrch oplatky. Pneumatika do tohoto povrchu zapadá stejným profilem. Při normální jízdě tomu tak skutečně je. Když však kolo zablokujeme, vysune se profil pneumatiky z profilu vozovky, a tím tedy i z profilu pro stranové vedení. Z toho vyplývá, že kola, která při brzdění blokují, nemají žádné stranové vedení. Točící se kola však stranová vedení mají. Řízení vozidla do zatáčky je možné pouze tehdy, když je k dispozici stranové vedení. Při zablokovaných kolech, tj. při intenzivním brzdění, nelze vozidlo řídit.
Ztráta přilnavosti v podélném i příčném směru
Pokud jsou kola zablokována, jsou „nadzvednuta" ve směru jízdy. Současně není k dispozici ani „profilování" v příčném směru. Kolo tak ztrácí podélnou přilnavost i přilnavost v bočním směru, tj. stranové vedení. I obráceně dostáváme stejný výsledek. Pokud je odstředivá síla tak veliká, že „vytáhne" kolo z příčného směru, není k dispozici ani přilnavost ve směru jízdy. Čím větší jsou síly využité bočním vedením vozidla, tím je větší tendence kol k zablokování.
Vliv zatížení na přilnavost a stranové vedení
Také zde platí, že se při zvyšování zatížení kola zlepšuje přilnavost a stranové vedení vozidla. Kola jsou tak podstatně pevněji zatlačována do vozovky.
Zdroj:
Zásady bezpečné jízdy: Fyzikální zákony platí pro všechny. Ibesip.cz [online]. ČR: © BESIP, neuvedeno [cit. 2021-03-08]. Dostupné z: https://www.ibesip.cz/Tematicke-stranky/Zasady-bezpecne-jizdy-v-aute/Fyzikalni-zakony-plati-pro-vsechny?fbclid=IwAR2N4qXJ8d5zhukJg6p1dVgZtusjP_lyHC_NNgK5SAELrNEFIxkdvQj4Hb8
Podívej se na fotky nebo videa:
Ty to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEKTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda NEPOKLÁDEJ TELEFONTy to zvládneš.cz - RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - CHODCI vs. TRAMVAJBESIP - Následky dopravní nehodyTy to zvládneš.cz - CHODCI NA SILNICITy to zvládneš.cz - MLADÍ ŘIDIČITy to zvládneš.cz - POZORNOSTBESIP - Vidět a být viděnTy to zvládneš.cz - DOVOLENÁ A DLOUHÉ CESTYTy to zvládneš.cz - NÁLEDÍTy to zvládneš.cz - TRAMVAJE vs. AUTABESIP - Železniční přejezdyTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda KOUŘTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda ZÁKLON HLAVYTy to zvládneš.cz - BEZPEČNÝ ODSTUPTy to zvládneš.cz - DÁLNICETy to zvládneš.cz - VIDĚT A BÝT VIDĚNTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda VIDITELNOSTBESIP - Rychlost a brzdná dráhaTy to zvládneš.cz - MLADÍ ŘIDIČIKřikTy to zvládneš.cz - JÍZDA V ZIMĚTy to zvládneš.cz - AGRESIVITA ZA VOLANTEMTy to zvládneš.cz - CHODCI vs. TRAMVAJZáklon hlavyTy to zvládneš.cz - NEPOZORNOSTViditelnostTy to zvládneš.cz - NÁLEDÍTy to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEKTy to zvládneš.cz - DROGY ZA VOLANTEMTy to zvládneš.cz - RYCHLOSTBezpečnost blízkýchKouřTy to zvládneš.cz - TRAMVAJE vs. AUTABESIP - Následky dopravní nehodyBESIP - Dopravní nehodaDopravní nehoda...? TY TO ZVLÁDNEŠPostup u dopravní nehody LIVE - ZáznamTy to zvládneš.cz - ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDY
Stáhni si:
Dopravní výchova - Chování na zastávceDopravní výchova - PřechodDopravní výchova - KvartetoDopravní výchova - Chování na koleDopravní výchova - Chůze po chodníkuDopravní výchova - Obleč policistuDopravní výchova - Chování ve vlakuDopravní výchova - KřižovatkaDopravní výchova - Doprava ve městěDopravní výchova - Co udělala dívka špatně ?Dopravní výchova - přecházení kolejíDopravní výchova - Výbava kolaDopravní výchova - Chůze po chodníkuDopravní výchova - KolejeDopravní výchova - SemaforDopravní výchova - Proč se děti na chodníku nechovají správně ?Dopravní výchova - Slož slovaDopravní výchova - Co by se mohlo stát ?Dopravní výchova - Telefonní číslaDopravní výchova - Chůze po chodníku
Může se hodit:
Cyklistika - Kontrola plášťů, duší a bezpečnostní výbavyDopravní výchova - sadaAuto červené - vestičkaSTOPPřechod pro chodceAuto oranžové - vestičkaROZBÍJEČ SKLA A ŘEZAČ PÁSŮ S PÍŠŤALKOU HAMMERAuto zelené - vestičkaStezka pro cyklistyKřižovatka s vedlejší silnicíDej přednost v jízděTvař se, že ti každej dluží!Zatrub na ní! Ne tak nahlas!Motorkáři - Kontrola pneumatikMotorkáři - Kontrola řetězuParkovištěTvoje bába je úzká! Objeď to!Auto žluté - vestičkaPracovní sešit - DOPRAVNÍ VÝCHOVADeskové hry - DOPRAVNÍ VÝCHOVAReflexní samonavíjecí páska zelenáReflexní taška modráSportovní tričko DĚTSKÉ - fluorescenční barva žlutáLed klipy na boty - černé - balení 2 ksReflexní páska na suchý zip 3M - splňuje EN13356Dětská reflexní vesta s obrázkem vel.MBlikačky na koloReflexní přívěšek želvaReflexní samolepka - ruka oranžová, balení 5ksReflexní bezpečnostní vesta pro dospělé XL EN ISO 20471:2013Větrovka s kapucí - fluorescenční barva oranžová, velikost XXL, UNISEXReflexní odrazky - SRDÍČKO červenéVyšívané nažehlovací obrázky velké - červená formuleSportovní tričko dámské - fluorescenční barva oranžová, vel. MReflexní taška černáLED klipy na boty - bílé - balení 2 ksLed klipy na boty - černé - balení 1 ksVyšívané nažehlovací obrázky velké - motorkářLED světlo na obojek pro psy a kočky