Přihlásit / registrovat

Zapomněli jste heslo?
Registrace

Dopravní nehody
Aktuality > Dopravní nehody
BEZPEČNÁ DOPRAVAPRVNÍ POMOCPOŽÁRYOSOBNÍ BEZPEČÍMIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTIESHOP

Desatero rad, jak přežít jízdu na kole bez úrazu

25.08.2015
Nejen o prázdninách se ordinace plní cyklisty, kteří kvůli své neopatrnosti utrpěli úraz na kole. V horším případě se cyklista nemusí ze své jízdy nikdy vrátit domů. Jízda na kole se v posledních letech v ČR stala téměř národním sportem.

Nejen o prázdninách se ordinace plní cyklisty, kteří kvůli své neopatrnosti utrpěli úraz na kole. V horším případě se cyklista nemusí ze své jízdy nikdy vrátit domů. Jízda na kole se v posledních letech v ČR stala téměř národním sportem. Tento článek vám přináší několik rad, abyste vaši jízdu na kole přežili bez úrazu a v pořádku se z cyklojízdy vrátili domů. 

Na kolo vždy s helmou

Zapamatujte si, že bez helmy nesmíte nikdy vyjet. I ten nejlepší, nejzkušenější a nejopatrnější cyklista ji potřebuje a helma mu může zachránit život. Nejde totiž jen o to, jak sami jezdíme. Nikdy nemůžeme vědět, co se stane. Některé cyklostezky jsou přelidněné, může dojít ke srážce s chodcem, jiným cyklistou, ale i bruslařem. Na silnici nás může porazit auto, přes cestu v lese může přeběhnout srna. Ve vesnici do dráhy vběhne pes nebo kočka. To všechno  situace, které se již staly.

Jak by měla taková helma vypadat? Především by měla být kvalitní, vyrobená tzv. in-mold technologií, spočívající v pevném spojení vrchní tvrdé skořápky s měkčí vnitřní tvrzenou pěnou. Na helmě nikdy nešetřete! Naši čtenáři si nemohou vynachválit helmy od výrobců jako jsou například: Scott, Specialized, Giro, POC, Bell, Fox, Met apod. Pamatujte, že helma musí dobře sedět a měla by mít dobré odvětrání. Za takovou helmu zaplatíte od jednoho tisíce korun výše.

Za nejnovější hit v oblasti bezpečnosti je v poslední době považována tzv. MIPS technologie vyvinutá ve Švédsku. Pod skořepinou helmy je uložena speciální vložka MIPS, která je vůči skořepině pohyblivá a eliminuje sílu nárazu, sníží přenos nárazu do hlavy. Na našem trhu můžete ze známých značek najít takové helmy například od firem Scott a POC.

Jezďete opatrně a předvídejte

Dalším klíčovým pravidlem pro jízdu na kole je nutnost přizpůsobit jízdu svým schopnostem, terénu, povrchu a prostředí. Zjednodušeně to znamená jezdit i na cestách vždy vpravo a opatrně.

Pamatujte na to, že například na cestě plné lidí a navíc ve sjezdu je zásadou číslo jedna přizpůsobit jízdu těmto podmínkám. Když jedete na kole v otevřené přírodě, třeba na poli, nebo horské louce bez lidí, kde je výhled dopředu i do stran, můžete svou jízdu s rozumem "rozpálit". Ale například i na krásné lesní cestě musíme počítat se srnou nebo divočákem. Takové srážky bývají fatální.

Při jízdě na kole nám hodně pomůže, když se nedíváme dva metry dopředu, ale sledujeme i tzv. dlouhý horizont a k tomu zapojíme periferní vidění. Podobně jako v autě.

Držte pořádně řídítka

Řídítka držte pevně, ne křečovitě, vždy oběma rukama. Ve sjezdech a složitějších pasážích vždy držte jeden nebo dva prsty na brzdách a vždy mějte palec dole. Když vletíme do díry na cestě, nevyrazí nám to řídítka z ruky. Toto bývá jedním z častých důvodů karambolů zejména u žen a dětí.

Chcete se při jízdě  napít nebo ve skupině něco ostatním ukázat? Vždy to dělejte v okamžiku, kdy jste si jisti, že budete mít kolo i s jednou rukou na řídítkách pod kontrolou.

Sluchátka zakázána!

Na kole bychom se měli soustředit především na jízdu. Všechno, co nás rozptyluje, je špatně a může nás nebo ostatní ohrozit.

Častým zlozvykem v dnešní době jsou sluchátka. S nimi se nelze soustředit na jízdu. Neuslyšíme například jakékoli varování. I to může někdy zachránit život. Sluchátka prostě patří na rotoped do posilovny, nikdy ne ven na kolo!

Dělejte pauzy

Pamatujte, že unavený cyklista je nebezpečný cyklista. Když je člověk unavený, sklopí hlavu dolů, nedívá se pořádně před sebe a při první komplikaci je v krizi. Proto při výletě pravidelně odpočívejte a také se občerstvujte.

Buďte vždy dobře vidět

I v průběhu dnes se může stát, že cyklista je na silnici špatně vidět. Třeba v hlubokých lesních údolích je takové šero, že i za dne je dopravními odborníky doporučováno rozsvítit nebo blikat. Proto se vyplatí jezdit se světly a v případě nutnosti je zapnout.

Udržujte kolo v dobrém technickém stavu

Je pár věcí, které musí být z hlediska bezpečnosti na kole v pořádku. Zejména si hlídejte stav předního kola. Pokud na kole nemáme kotoučové brzdy, ale starší brzdy se špalíky, které brzdí o ráfky, měli bychom průběžně hlídat zejména stav předního ráfku. Pokud totiž jezdíme hodně, méně kvalitní ráfek se ze strany rychle ztenčuje a můžeme ho až probrousit. Při jakémkoli větším namáhání pak může prasknout. Pozornost věnujte i stavu brzd. Ať už máte tzv. V braky nebo kotoučové brzdy, občas kontrolujte jejich funkčnost.

Nezapomínejte na stav předního pláště. Měl by být správně nahuštěný a s dobrým vzorkem. Se sjetým nebo nekvalitním pláštěm opět riskujeme pád, hlavně v zatáčkách.

Varujeme také před neustálým vytahování smartphonu s aplikací ukazující cestu a najeté kilometry. Vždy je lepší ho mít uložený v držáku na řídítkách.

Alkohol za řídítka nepatří! 

Zejména u nás panuje mylná představa, že "pivko" ke kolu prostě patří. Co se týče oběda spojeného s delší pauzou, tam asi nejde nic namítat. Ve všech ostatních případech je to s rizikem. Nikdy nevíte, co se může stát. Proto doporučujeme objednat si raději nealko pivo.

Zdroj: http://cestovani.idnes.cz/bezpecna-jizda-na-kole-0uu-/na-kolo.aspx?c=A130829_152139_na-kolo_tom

 

Autor, zdroj: Svět v bezpečí, http://www.svetvbezpeci.cz

Přidat komentář

Naši partneři