Automobil vs. tramvaj nehody z nepozornosti či neznalosti
Intenzita dopravního provozu na území velkých měst ČR neustále vzrůstá vlivem větího počtu motorových vozidel a také výrazně vyí potřebou vyívání vozidel MHD. V této souvislosti se bohuel zvyuje mimo jiné i riziko dopravních nehod městských tramvají s motorovými vozidly či chodci.
Z dostupných statistik vyplývá, e za rok 2019 dolo na území ČR k 2730 mimořádným událostem, při kterých dolo k usmrcení 7 osob a ke zranění 485 osob. Nejvyí počet dopravních nehod tramvají s motorovými vozidly, popř. chodci, byl zaznamenán na území Hlavního města Prahy, následovala moravská metropole Brno a dále město Ostrava. V roce 2020 jsou zatím statistiky v celkových počtech, týkajících se této kategorie dopravních nehod lehce příznivějí. Od začátku letoního roku do konce měsíce května dolo v ČR k 828 mimořádným událostem se zraněním 128 osob, avak zatím bez ztráty jediného lidského ivota.
"Při porovnávání údajů nehodovosti je vak nutné vzít v úvahu jejich částečné ovlivnění nedávným vyhláením nouzového stavu a následně zavedenými opatřeními proti íření koronaviru COVID-19. Závanost tohoto tématu tak zůstává nadále aktuální, a to nejen v Praze, kde se nedávná váná dopravní nehoda vozidla taxisluby s tramvají stala námětem dalího edukativního videa pro nai kampaň s cílem posílit prevenci proti takovým nehodám s často vánými následky." vysvětluje Luká Hutta, výkonný manaér Asociace Záchranný kruh, která kampaň Ty to zvládne Setkání s realitou dlouhodobě připravuje.
Praxe ze silničního provozu ukazuje, e příčin dopravních nehod s účastí tramvaje a motorového vozidla je hned několik. Mezi ty časté patří nepozornost řidiče a také neznalost pravidel silničního provozu. "Pokud jede tramvaj po tramvajovém pásu v úrovni vozovky, můe na něj řidič vjet při objídění, předjídění či pokud nemá dost místa mezi okrajem vozovky a tramvajovým pásem. Jestlie je vak tramvajový pás nad či pod úrovní vozovky, nebo od vozovky oddělený, můe ho řidič přejídět jen příčně a v místech k tomu přizpůsobených," objasňuje jednu z mnoha situací na tramvajových kolejích Ing. Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh.
Při střetu tramvaje s motorovým vozidlem navíc vstupují do hry také fyzikální zákony. Vysoká hmotnost tramvajové soupravy v řádu desítek tun způsobuje poměrně dlouhou brzdnou dráhu. Například při rychlosti okolo 40 km/hod. na rovné koleji se brzdná dráha cestujícími neobsazené tramvaje dostává a na hodnotu přiblině 18 metrů. To je vzdálenost, která k zabránění dopravní nehody zpravidla nestačí. "Největím problémem při střetu tramvaje s automobilem je jejich váhový nepoměr. Pokození osobního automobilu je tak mnohem rozsáhlejí a tomu odpovídá i poměrně velký rozsah zranění osob uvnitř vozu, kdy dochází k poranění nejen končetin, ale i hlavy a hrudníku z různě deformovaných částí karosérie. Následná péče a rekonvalescence je poté dlouhá a často mají tito lidé i trvalé následky," potvrzuje MUDr. Jiří Smetana, ředitel Zdravotnické záchranné sluby Karlovarského kraje. I při těchto dopravních nehodách vak přicházejí lidé o to nejcennějí o své ivoty. Nezanedbatelným pohledem na toto dopravní téma je také nezáviděníhodná situace řidičů tramvají, kteří při své kadodenní nelehké práci nesou zodpovědnost za desítky přepravovaných pasaérů i proto je poruení dopravních předpisů ze strany řidičů motorových vozidel velice riskantní, a to nejen pro ně samotné.
VIDEO K TOMUTO TÉMATU NALEZNETE: ZDE
Zdroj dat: Tiskové informace DPP, Drání inspekce
O kampani Ty to zvládne:
Asociace Záchranný kruh realizuje kampaň Ty to zvládne, ve které představuje inovativní instruktáně analytická videa vycházející z reálných dopravních nehod. V tomto projektu představuje kampaň divákům unikátní spojení reálných záběrů sloek IZS ze zásahů společně s analýzou nehod a preventivně emotivním sdělením z úst záchranářů. Díky analytické části a výpovědím záchranářů zasahujících na místě události seznamuje diváka jak s průběhem zásahu, tak hlavně s důvody vzniku nehody a zejména pak specifikací chyb. Kampaň zdůrazňuje rizika chování na silnici s cílem sníit počet dopravních nehod na minimum.
Více informací: realita.tytozvladnes.cz.
Kampaň "Ty to zvládne setkání s realitou" je financována z Fondu zábrany kod České kanceláře pojistitelů.
O Fondu zaĚbrany sĚkod
Fond zábrany sĚkod je zrĚiĚzen zaĚkonem cĚ. 168/1999 Sb., a veĚcneĚ ho spravuje CĚeskaĚ kancelaĚrĚ pojistiteluĚ, profesniĚ organizace pojisĚtĚoven, ktereĚ jsou opraĚvneĚny na uĚzemiĚ CĚeskeĚ republiky provozovat pojisĚteĚniĚ odpoveĚdnosti za sĚkodu zpuĚsobenou provozem vozidla (povinneĚ rucĚeniĚ). Tyto pojisĚtĚovny do fondu zaĚbrany sĚkod odvaĚdiĚ rocĚneĚ 3 % z prĚijateĚho pojistneĚho z pojisĚteĚniĚ odpoveĚdnosti z provozu vozidla. ProstrĚedky z fondu jsou rozdeĚlovaĚny mezi zaĚkladniĚ slozĚky IZS, tedy hasicĚe, policisty a zaĚchranaĚrĚe, ostatniĚ slozĚky IZS a subjekty realizujiĚciĚ projekty vedouciĚ ke zvyĚsĚeniĚ bezpecĚnosti na silniciĚch a programy prevence v oblasti sĚkod z provozu vozidel.
ViĚce informaciĚ: www.fondzabranyskod.cz.
Autor, zdroj: Svět v bezpečí, http://www.svetvbezpeci.cz