Přihlásit / registrovat

Zapomněli jste heslo?
Registrace

Ostatní události, zajímavosti a informace
Aktuality > Ostatní události, zajímavosti a informace
BEZPEČNÁ DOPRAVAPRVNÍ POMOCPOŽÁRYOSOBNÍ BEZPEČÍMIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTIESHOP

Zimní pneumatiky: Přečtěte si dobré důvody, proč je nejvyšší čas přezout

31.10.2020
Zimní období se blíží, od 1. listopadu musí mít řidiči na vozidle vyhovující zimní pneumatiky, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, případně to lze předpokládat vzhledem k povětrnostním podmínkám.

 

Riskovat na letních pneumatikách v zimě by neměli řidiči ani v letošním netypickém roce.

 

I když zákon nestanoví výslovně všeobecnou povinnost, nikdy nelze předvídat, jaké počasí řidiče po cestě potká nebo jak s se náhle změní. Řídit se lze i jednoduchým pravidlem, které doporučuje vyměnit letní pláště za zimní v případě, kdy se venkovní teploty dlouhodobě pohybují pod hranicí 7 °C.

 

Zimní pneumatiky zaručují potřebnou přilnavost k povrchu i při nízkých teplotách, výrazně se tak zvyšuje účinnost brzdění. Podle policie je v zimě brzdná dráha na letních pneumatikách až o čtvrtinu delší.

 

 

„Řidiči se často domnívají, že zimní pneumatiky potřebují až když je vozovka pokryta ledem či sněhem. Z hlediska bezpečného cestování to však není pravda. Zimní pneumatiky mají rozdílnou konstrukci i složení a při teplotách nižších než sedm stupňů mají lepší jízdní vlastnosti než letní pneumatiky i na suché vozovce. Z tohoto důvodu mě těší, že podle našich průzkumů, více než 70 procent řidičů přezouvá s předstihem. Zároveň pokud odkládáte přezutí na zimní pláště, riskujete nepříjemnosti s policií i pojišťovnou v případě nehody,“ uvádí Aleš Langer z oddělení zákaznického servisu společnosti Continental Barum.

 

V Česku jsou i úseky komunikací, kde je zimní výbava povinná. Řidič se při porušení vystavuje pokutě ve výši i několika tisíc korun. 

 

https://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/640x800/Oct2020/2443595.jpg?d41d

 

V zahraničí jsou pak pokuty mnohem vyšší. Například v Rakousku je zimní období od 1. listopadu do 15. dubna a s nevyhovujícími letními pneumatikami vám tam hrozí pokuta až 5.000 eur. Německo vyžaduje zimní pneumatiky s dezénem minimálně 1,6 mm, ale musí být testované jako zimní (tedy označené symbolem s vločkou). Na Slovensko postačí hloubka 3 mm a zimní období zde trvá od 15. listopadu do 31. března. Oproti tomu v Polsku zimní pneumatiky nejsou povinné vůbec.

 

"Často se spekuluje o tom, zda nesprávné nebo nekvalitní obutí může mít vliv na výši vyplaceného pojistného plnění v povinném ručení nebo havarijním pojištění: Pojišťovna je oprávněna krátit svou náhradu, ale jen tehdy, je-li prokazatelná příčinná souvislost mezi použitými pneumatikami a vznikem škody a její výší. Pokud pneumatiky při nehodě nehrály roli a škoda by nastala i při optimálním obutí vozidla, pojišťovna své pojistné plnění nekrátí," vysvětuje mluvčí pojišťovny UNIQA Eva Svobodová.

 

 

Zimní pneumatiky lze snadno poznat podle symbolu horského masivu se sněhovou vločkou na boku pneumatiky, dále se používá označení M+S, MS, M/S nebo M.S. Pro extrémní podmínky za nižších teplot a na náročné povrchy doporučují výrobci ještě kvalitnější značkové zimní pneumatiky označené vedle popisku M+S ještě grafikou trojité hory.

 

Zimní pneumatiky však musí splňovat určitá pravidla, například hloubka dezénu by měla mít minimálně 4 mm.

 

"Samozřejmostí pak je i to, že je nezbytné přezout všechny čtyři pneumatiky, pokud bychom tak neučinili a nechali kombinovaně zimní a letní pneumatiky může se vozidlo velmi snadno dostat do smyku a zimní pneumatiky ztratí takřka veškeré svoje jízdní vlastnosti. Pokud bychom přezuli zimní pneumatiky pouze na zadní nápravě a na přední nechali pneumatiky letní, je velmi pravděpodobné, že při zatočení nebude vozidlo reagovat a pojede rovně," popisuje mluvčí policie Pavel Truxa.

Autor, zdroj: Mediafax, http://www.mediafax.cz

Přidat komentář

Naši partneři