Fyzikální zákony
Fyzikální zákony platí pro všechny
V nebezpečné situaci musí řidič rychle a správně rozhodnout, zda má brzdit, přidat plyn nebo se vyhnout překážce jiným zásahem. V těchto okamžicích již není čas na provádění nějakých výpočtů. Ty musí mít řidič zvládnuty již dříve, v podobě dobře zažitých informací. Pokusíme se vám poskytnout základní poznatky, bez kterých nelze správně vysvětlit reakce vozidla na to, co s ním děláme. Je také třeba znát hranice, které fyzikální zákony jednoznačně vymezují!
Přilnavost
Na silnici může automobil zrychlovat, brzdit, jet přímým směrem nebo zatáčet vlevo či vpravo. Všechny tyto možnosti dává přilnavost neboli adheze. Adheze je schopnost přenášet síly v rovině, ve které se kolo setkává s vozovkou.
Silnice i pneumatika (když nepřihlížíme k jejímu dezénu), se nám jeví jako hladké. Kdybychom je však pozorovali pod mikroskopem, viděli bychom, jak jsou jejich plochy členité, jak je jejich povrch nepravidelný a jak výběžky obou ploch vlastně ,,zapadají" do sebe.
Ztráta přilnavosti
Nyní si představme, co se stane, když se kolo při odvalování po povrchu najednou zastaví (zablokuje). Setrvačností, kterou se kolo sune dále, i když je zablokované, se zvedne a smýká se vpřed.
Zatížení kola má příznivý vliv na přilnavost
Pro přilnavost je důležité zatížení kola. Představme si, že se kolo opět zablokuje. Následkem přítlačné sily je však adheze zvýšena natolik, že se kolo nadzdvihne podstatně později, než při nezatíženém kole. Můžeme tedy říci, že s přibývajícím zatížením kola přibývá adheze. To znamená v praxi, že kolo začne blokovat později. Naopak při ubývajícím zatížení začíná kolo blokovat dříve.
Adheze v bočním směru
Když postavíme model automobilu napříč na nakloněnou rovinu, začne po ní klouzat dolů teprve, když sklon roviny dosáhne určité hodnoty. Podobně je tomu při projíždění zatáčky, kdy automobil při jízdě stále větší rychlostí náhle ztratí boční adhezi a ,,vyletí ze zatáčky".
Pokud v takové situaci projíždí kolo určitou menší rychlostí zatáčkou, má dostatečnou adhezi v bočním směru, a tím je zaručeno dobré stranové vedení kola.
Ztráta adheze v bočním směru
Bude-li projíždět kolo zatáčkou stále větší rychlostí, potom odstředivá síla, která „táhne" kolo ven ze zatáčky bude stále větší. To se bude dít tak dlouho, až odstředivá síla „vytáhne" kolo z dráhy. Odstředivá síla vzniká vždy tam, kde se nějaký předmět (v našem případě kolo) pohybuje určitou rychlostí po kruhové dráze. Zvyšující se rychlostí se zvyšuje se čtvercem i odstředivá síla.
Vliv zatížení kola na stranové vedení vozidla
Právě tak jako při přímé jízdě, má zatížení kola rozhodující vliv na přilnavost i při jízdě v zatáčce. I zde se kolo zvedá později při zvýšeném zatížení, a tím se zvyšuje i stranové vedení a naopak, při snížení zatížení kola se stranové vedení vozidla snižuje. Představme si kolo vyrobené z materiálu velice lehkého (např. z plastu). Potom by stačilo silněji fouknout, aby se při pohybu posunulo. Pokud by však bylo zhotoveno z olova, museli bychom pro posunutí vyvinout poměrně značnou sílu.
Společné působení adheze a stranového vedení vozidla
Adheze mezi pneumatikou automobilu a povrchem vozovky zahrnuje jak adhezi ve směru jízdy, tak také adhezi boční, která zabezpečuje stranové vedení vozu. Povrch vypadá jako povrch oplatky. Pneumatika do tohoto povrchu zapadá stejným profilem. Při normální jízdě tomu tak skutečně je. Když však kolo zablokujeme, vysune se profil pneumatiky z profilu vozovky, a tím tedy i z profilu pro stranové vedení. Z toho vyplývá, že kola, která při brzdění blokují, nemají žádné stranové vedení. Točící se kola však stranová vedení mají. Řízení vozidla do zatáčky je možné pouze tehdy, když je k dispozici stranové vedení. Při zablokovaných kolech, tj. při intenzivním brzdění, nelze vozidlo řídit.
Ztráta přilnavosti v podélném i příčném směru
Pokud jsou kola zablokována, jsou „nadzvednuta" ve směru jízdy. Současně není k dispozici ani „profilování" v příčném směru. Kolo tak ztrácí podélnou přilnavost i přilnavost v bočním směru, tj. stranové vedení. I obráceně dostáváme stejný výsledek. Pokud je odstředivá síla tak veliká, že „vytáhne" kolo z příčného směru, není k dispozici ani přilnavost ve směru jízdy. Čím větší jsou síly využité bočním vedením vozidla, tím je větší tendence kol k zablokování.
Vliv zatížení na přilnavost a stranové vedení
Také zde platí, že se při zvyšování zatížení kola zlepšuje přilnavost a stranové vedení vozidla. Kola jsou tak podstatně pevněji zatlačována do vozovky.
Zdroj:
Zásady bezpečné jízdy: Fyzikální zákony platí pro všechny. Ibesip.cz [online]. ČR: © BESIP, neuvedeno [cit. 2021-03-08]. Dostupné z: https://www.ibesip.cz/Tematicke-stranky/Zasady-bezpecne-jizdy-v-aute/Fyzikalni-zakony-plati-pro-vsechny?fbclid=IwAR2N4qXJ8d5zhukJg6p1dVgZtusjP_lyHC_NNgK5SAELrNEFIxkdvQj4Hb8
Podívej se na fotky nebo videa:
BESIP - Rychlost a brzdná dráha
BESIP - Křižovatky, obytná a pěší zóna
Ty to zvládneš.cz - BEZPEČNOSTNÍ PÁSY
Ty to zvládneš.cz - JÍZDA V ZIMĚ
BESIP - Bezpečnostní prvky v autě
Ty to zvládneš.cz - TRAMVAJE vs. AUTA
Ty to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮ
Ty to zvládneš.cz - ČAS
Ty to zvládneš.cz - CHODEC vs. NEPOZORNÝ ŘIDIČ
Ty to zvládneš.cz - CHODCI NA SILNICI
Ty to zvládneš.cz - BEZPEČNÝ ODSTUP
BESIP - Následky dopravní nehody
Ty to zvládneš.cz - ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDY
Ty to zvládneš.cz - DOVOLENÁ A DLOUHÉ CESTY
Ty to zvládneš.cz - dopravní nehoda NEPOKLÁDEJ TELEFON
Ty to zvládneš.cz - RYCHLOST
Ty to zvládneš.cz - dopravní nehoda BEZPEČNOST BLÍZKÝCH
Ty to zvládneš.cz - ZDRAVOTNÍ STAV ŘIDIČŮ
Ty to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEK
Ty to zvládneš.cz - MLADÍ ŘIDIČI
Ty to zvládneš.cz - CHODCI vs. TRAMVAJ
Ty to zvládneš.cz - NEPOZORNOST
Ty to zvládneš.cz - ZDRAVOTNÍ STAV ŘIDIČŮ
Ty to zvládneš.cz - ALKOHOL A DROGY
Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI
Krvácení
Ty to zvládneš.cz - skutečný příběh
Ty to zvládneš.cz - ETIKA
Ty to zvládneš.cz - CHODCI NA SILNICI
Ty to zvládneš.cz - ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDY
Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOST
Ty to zvládneš.cz - ETIKA NA SILNICÍCH (Dlouhá verze)
Postup u dopravní nehody
Kouř
Páteř
BESIP - Letecká záchranná služba u nehody
Ty to zvládneš.cz - BEZPEČNOSTNÍ PÁSY
Ty to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮ
Bezpečnost blízkých
Ty to zvládneš.cz - DÁLNICEStáhni si:
Může se hodit:
Související články:

Před odjezdem na dovolenou
Jestliže se chystáte na delší dobu opustit náš domov, měli byste učinit některá opatření, abyste se mohli bez obav vrátit domů, aniž by vás čekalo nepříjemné…Zjistit více
Přepravujete domácí zvíře bezpečně?
Nejen řidiči, spolucestující a děti musí být v osobním automobilu bezpečně přepravoványZjistit více
Auto není trezor
Vozidlo se nedá zabezpečit na 100%, ale menší stupeň rizika ztráty vozu, nebo věcí z vozidla můžeme ovlivnit vhodnými organizačními opatřeními.Zjistit více
Co dělat po dopravní nehodě
Některé události, jako jsou dopravní nehody na nás dopadají ve všech směrech. Ať jsme viníky, svědky, poškozenými nebo blízkými osobami. Tyto rady jsou pro ty…Zjistit více
Vozíte děti bezpečně
Každoročně umírá při dopravních nehodách na našich silnicích více než polovina stovky dětí mladších 15ti let. Stovky dětí utrpí těžká zranění a lze říci, že…Zjistit více
Zimní pneumatiky
Přechod na zimní čas neznamená jen pouhé posunutí hodinových ručiček o hodinu zpět. Přináší pro řidiče a všechny účastníky silničního provozu i některá úskalí.Zjistit více
Povinná výbava
Znáte povinnou výbavu automobilu?Zjistit více
Rizikové činnosti pří řízení
Dáváte pozor při řízení? I sebemenší ztráta koncentrace a pozornosti může způsobit fatální následky.Zjistit více
Záchranářská ulička
Když záchranáři jedou na pomoc, je tvou povinností jim umožnit bezproblémový průjezd.Zjistit více
Palubní kamery
Palubní kamery neslouží jen k pouhému natáčení vaší jízdy...Zjistit více
Brzdná dráha
Seznamte se blíže s tímto pojmem.Zjistit více
Pasivní bezpečnostní prvky
Karoserie, bezpečnostní pásy, airbagy a další... To jsou prvky pasivní bezpečnosti ve vozidle.Zjistit více
Bezpečná vzdálenost
Proč je důležité jí dodržovat?Zjistit více
Desatero pohybu po vozovce v zimě nejen pro řidiče
Zima se blíží - řidiči, jezděte bezpečně! Chodci, zbytečně neriskujte!Zjistit více
Dopravní nehoda v cizině
Co dělat, když se stanete účastníkem dopravní nehody v zahraničí?Zjistit více
Reakční doba
Zareagovat včas - tenká hranice mezi bezpečnou jízdou a fatálním neštěstím.Zjistit více
Kontrolky ve vozidle
Víte co znamenají všechny kontrolky ve Vašem vozidle? Je dobré znát alespoň ty základní.Zjistit více
Etika na silnicích
Dnes pomohu já tobě, zítra ty mně. Na silnicích jsme si všichni rovni a je potřeba vzájemná ohleduplnost.Zjistit více
Tramvaje vs. Chodci
Nedání přednosti přijíždějící tramvaji na přechodu patří mezi nejčastější příčiny srážky tramvaje s chodcem.Zjistit více
Tramvaje vs. Auta
Ročně se v ČR stane přes 2500 dopravních nehod aut s tramvají. Ve většině případů je na vině řidič auta. Navíc následky těchto nehod bývají většinou velmi…Zjistit více
Vidět a být viděn
Vidět a být viděn – pro pohyb na silnici naprosto klíčové pravidlo. Platí v noci i ve dne. Zjistit více
Železniční přejezdy
V posledních letech zahynulo každý rok na železničních přejezdech více než 30 lidí ...Zjistit více
Agresivita za volantem
Agresivita je zvlášť nebezpečná - podílí se na vzniku až 40% smrtelných dopravních nehod.Zjistit více
Bezpečnostní pásy
Nepřipoutaní řidiči umírají 14-krát častěji než připoutaní. Proto je každý, kdo usedne do motorového vozidla, povinen se připoutat.Zjistit více
Dálnice
Dálnice jsou synonymem rychlé, pohodlné a bezpečné jízdy. Ale právě rychlost, únava a nepozornost při řízení patří mezi hlavní příčiny smrtelných nehod, ke…Zjistit více
Mladí řidiči
Ze statistik vyplývá, že mladí řidiči ve věku do 24 let zaviní každou 10. dopravní nehodu, na svědomí však mají každého šestého mrtvého nebo těžce zraněného. Zjistit více
Poslech hudby za jízdy
Posloucháte za jízdy hudbu?Zjistit více
Příprava vozidla na zimu
Znáte doporučenou výbavu vozidla, pro zimní období? Nejen to, ale i další užitečné informace naleznete zde.Zjistit více
Defenzivní jízda
Jezděte bezpečně a ostražitě!Zjistit více
Aktivní bezpečnostní prvky
Moderní systémy, tlumiče, pneumatiky, účinné brzdy. To jsou prvky aktivní bezpečnosti.Zjistit více
Bezpečí dětí v dopravě
Znáte nebezpečí číhající v silničním provozu, která mohou ohrozit Vaše dítě?Zjistit více
Cestování Evropou v zimě
Na co si dát pozor a jak se připravit.Zjistit více
Alkohol a drogy za volantem
Téměř jisté riziko. Víte jak působí drogy a alkohol na vaši schopnost řízení?Zjistit více
Chování řidičů k žákům autoškol
Každý jsme nějakým způsobem museli začít.Zjistit více
Emoce za volantem
Emoce řidiče jsou jedním z významných faktorů ovlivňující bezpečnost jízdy.Zjistit více
Švédská Vize 0
Slyšeli jste někdy o švédském pojetí dopravy? Žádní mrtví či žádná těžká zranění následkem dopravních nehod? Skutečně je to nedosažitelný cíl? Představujeme Vám…Zjistit více
Řidičský průkaz „nanečisto“ – rakouský model získávání řidičského průkazu
Rakouský model pro získání ŘP. Jak to funguje?Zjistit více
Desatero rad pro čerstvé absolventy autoškoly
Základní rady pro nové řidiče.Zjistit více
1,5 m pro cyklisty, chování cyklistů a motoristů v silničním provozu
Všichni jsme účastnící silničního provozu, chovejme se k sobě s respektem.Zjistit více
Pravidla a rady pro cyklisty a motoristy
Na každou cyklistickou sezónu je potřeba být připraven.Zjistit víceSkutečně se stalo:

4 z 10 nehod motorek zaviní řidiči aut. Nejčastějším důvodem je nepozornost a špatný odhad rychlosti
40 % nehod motocyklistů zavinili v roce 2024 řidiči aut, nejčastěji kvůli přehlédnutí motorkáře či špatnému odhadu jeho rychlosti. Z toho 13,5 % skončilo těžkým…Zjistit více
Policistům ujížděl po rekonstruované přistávací dráze na pražském letišti motorkář bez přilby
Vjezdovou bránou projel, v pátek odpoledne, do areálu Letiště Václava Havla v Praze muž bez ochranné přilby na motocyklu bez registrační značky. Toho chtěla…Zjistit víceCo dělat po dopravní nehodě v zahraničí?
Dopravní nehoda v zahraničí dokáže zkazit dovolenou i přidat starosti. Ale není třeba propadat panice – díky mezinárodní spolupráci pojišťoven a českým…Zjistit více
Cyklista se sluchátky v uších vjel v Brně do cesty houkající sanitce
V pátek, krátce po poledni, zažila posádka sanitky v Brně nečekaně napínavou chvíli. Záchranáři s blikajícími majáky a zapnutou sirénou projížděli rušnou…Zjistit více
Více než 20 zraněných po srážce osobního vozu s autobusem na Olomoucku. Řidič osobáku měl pozitivní test na alkohol
V neděli, ve 13:40, se stala dopravní nehoda na silnici č. I/55, u obce Velký Týnec. Došlo zde k čelnímu střetu mezi osobním vozidlem a autobusem. Při nehodě…Zjistit více
Řidiči na Znojemsku skočil za krk jeho pes. Při nehodě byli zraněni dva lidé
Vážnou nehodou se ve středu odpoledne zabývali znojemští dopravní policisté. Řidič osobního Renaultu dostal na silnici u Valtrovic smyk a převrátil se přes…Zjistit více
Mladík v audi najel na náměstí v Plzni na chodník a naboural do domu
Plzeňští policisté se zabývají dopravní nehodou, ke které došlo v neděli 18. května 2025, po sedmé hodině večer, v Plzni na náměstí Republiky. Podle dosud…Zjistit více
Cizinec po nehodě na dálnici D46 vytáhl z hořící škodovky zraněného řidiče
Ve čtvrtek 1. května, krátce před dvacátou hodinou, přijali policisté oznámení o dopravní nehodě osobního vozidla na 30. km dálnice D46, ve směru od Prostějova…Zjistit více
Při srážce dvou škodovek na Nymbursku zemřeli dva lidé. Vážná zranění utrpěla mladá spolujezdkyně
K nehodě s tragickými následky vyjížděly v sobotu 26. dubna 2025, asi půl hodiny po 22. hodině, všechny složky Integrovaného záchranného systému do obce…Zjistit více
Naše webovĂ© stránky pouĹľĂvajĂ cookies
KliknutĂm na "PĹ™ijmout vše a pokraÄŤovat" pĹ™ijmete všechny typy souborĹŻ cookie nebo klepnutĂm na "Zjistit vĂce a pĹ™izpĹŻsobit" mĹŻĹľete zjistit vĂce informacĂ o souborech cookie a zmÄ›nit jejich nastavenĂ. Váš souhlas a nastavenĂ mĹŻĹľete kdykoliv zmÄ›nit odkazem "NastavenĂ cookies" umĂstÄ›nĂ˝m v zápatĂ. Informace o zpracovánĂ osobnĂch ĂşdajĹŻ naleznete na stránce
GDPR. Náš web pouĹľĂvá soubory cookies, kterĂ© jsou nezbytnĂ© k jeho fungovánĂ. S vašĂm souhlasem budeme pouĹľĂvat takĂ© dalšà soubory cookies a zpracovávat vaše osobnĂ Ăşdaje pro analĂ˝zu chovánĂ a vytvářenĂ statistik. Souhlas mĹŻĹľete kdykoliv odvolat odkazem "NastavenĂ cookies" umĂstÄ›nĂ˝m v zápatĂ. PodrobnĂ© informace o cookies naleznete kliknutĂm na tlaÄŤĂtko "Zjistit vĂce".
Zjistit vĂce a pĹ™izpĹŻsobit
Přijmout vše a pokračovat
O cookies
Cookies jsou malĂ© textovĂ© soubory, kterĂ© jsou uloĹľeny pĹ™i návštÄ›vÄ› webu ve vašem zaĹ™ĂzenĂ (poÄŤĂtaÄŤ, tablet, smartphone, smart tv) a sloužà k účelĹŻm, kterĂ© jsou uvedeny nĂĹľe. Cookies lze rozlišovat na cookies prvnĂ strany a cookies tĹ™etĂch osob. Cookies prvnĂ strany jsou cookies pouĹľĂvanĂ© našà webovou aplikacĂ. Cookies tĹ™etĂ strany jsou pĹ™edávány tĹ™etĂ stranÄ›, která pro nás zpracovává urÄŤitĂ© Ăşlohy. Dalšà informace o cookies a jejich nastavenĂ v prohlĂĹľeÄŤi naleznete v nápovÄ›dÄ› vašeho prohlĂĹľeÄŤe.
TechnickĂ© cookies jsou nezbytnĂ© pro technickĂ˝ provoz a zajištÄ›nĂ funkÄŤnosti webovĂ© stránky. Jedná se o cookies prvnĂ strany. PouĹľĂvánĂ je zaloĹľeno na našem oprávnÄ›nĂ©m zájmu poskytnout provozuschopnĂ˝ web. ObecnÄ› však mĹŻĹľete pouĹľĂvánĂ cookies v prohlĂĹľeÄŤi zakázat, v takovĂ©m pĹ™ĂpadÄ› ale nemusĂ web pracovat zcela správnÄ›.
Název | Doba uloženà | Původ | Doména |
---|
_SID | 30 dnů | Záchranný kruh | zachranny-kruh.cz |
obsahuje identifikátor php session |
_cc | 180 dnů | Záchranný kruh | zachranny-kruh.cz |
obsahuje informace o souhlasu s pouĹľitĂm cookies |
au | 60 minut | Záchranný kruh | zachranny-kruh.cz |
obsahuje identifikátor přihlášenà uživatele |
yt-* | 13 mÄ›sĂcĹŻ | YouTube | |
|
FunkÄŤnĂ soubory cookie obsahujĂ informace o preferencĂch a nastavenĂ uĹľivatele. Jedná se o cookies prvnĂ strany. Tyto cookies nejsou nezbytnĂ© a jsou pouĹľĂvány na základÄ› vašeho souhlasu. V pĹ™ĂpadÄ› nesouhlasu mĹŻĹľe bĂ˝t funkÄŤnost webu omezená.
Název | Doba uloženà | Původ | Doména |
---|
pl_vol | Session | Záchranný kruh | |
obsahuje nastavenou hlasitost přehrávače audio souborů |
StatistickĂ© soubory cookie obsahujĂ informace ke zpracovánĂ statistik, kterĂ© nám poskytujĂ informace o tom, jak jsou stránky pouĹľĂvány a pomáhajĂ nám k jejich zlepšenĂ. Tyto cookies jsou pouĹľĂvány pouze s vašĂm souhlasem.
Název | Doba uloženà | Původ | Doména |
---|
_uix | 365 dnů | Záchranný kruh | zachranny-kruh.cz |
|
NID, VISITOR_INFO1_LIVE, PREF, CGIC, pm_sess, YSC, IDE, ANID, CONSENT, __Secure* | 13 mÄ›sĂcĹŻ | YouTube | youtube.com |
VĂce informacĂ naleznete zde. |
_ga*, __utm*, NID | 13 mÄ›sĂcĹŻ | Google Analytics | |
VĂce informacĂ naleznete zde. |
MarketingovĂ© cookies majĂ pĹŻvod od externĂch reklamnĂch spoleÄŤnostĂ a pouĹľĂvajĂ se ke shromažďovánĂ informacĂ o webovĂ˝ch stránkách navštĂvenĂ˝ch uĹľivatelem. Tyto cookies jsou pouĹľĂvány pouze s vašĂm souhlasem.
Název | Doba uloženà | Původ | Doména |
---|
NID, ANID, IDE, DSID a dalšà | 13 mÄ›sĂcĹŻ | Google Ads | |
sloužà k remarketingu, měřenĂ reklamnĂ efektivity, ukládánĂ a sledovánĂ konverzĂ VĂce informacĂ naleznete zde. |