Vidět a být viděn
Ve dne snižuje správné osvětlení pravděpodobnost, že nehoda skončí jako smrtelná, o čtvrtinu. V noci je ale nebezpečí, že nehoda skončí smrtí některého z jejích účastníků, více než dvakrát větší než za dne. A správné osvětlení a respektování pravidla „vidět a být viděn“ je tu proto naprosto zásadní.
I špatně seřízené světlomety mohou dohled řidiče zkrátit až o 30 metrů nebo naopak až 20x zvýšit riziko oslnění protijedoucích řidičů.
Pravidelná kontrola osvětlení vozidla je proto velmi důležitá. Existuje i možnost nechat si za pár korun reflektory seřídit přímo na STK.
Podobně nebezpečné je i znečištění čelního skla, které může snížit viditelnost až o třetinu. To je často způsobeno i opotřebovanými stěrači.
Zvlášť důležité je respektovat pravidlo jet jen tak rychle, abyste stihli zastavit na vzdálenost, na kterou máte rozhled.
Při svícení potkávacími světly by proto rychlost neměla přesahovat padesát kilometrů v hodině. Jen tak má řidič šanci, že stihne bezpečně zastavit před tmavou neosvětlenou překážkou.
A na toto pravidlo by měli řidiči pamatovat i při přepínání z dálkových na potkávací světla a patřičně při tom zpomalit. Tma číhající mimo dosah jejich reflektorů totiž může skrývat cokoli – i smrt. Zvláště ohrožení jsou v takových případech chodci – především, když nejsou dobře vidět.
Reflexní prvky na rukou a nohou chodce mohou až ztrojnásobit vzdálenost, ze které ho řidič spatří. Ten tak má třikrát víc času reagovat.
S rozsvícenými potkávacími světly uvidí řidič chodce bez reflexních prvků maximálně na padesát metrů. Při osmdesátce tak má jen dvě vteřiny na reakci. Navíc, když svítí potkávacími světly, většinou je to kvůli autu v protisměru, které může řidiči třeba i znemožnit se chodci včas vyhnout.
A podobná situace nastává u nečekaných situací, u nehod nebo ve chvíli, kdy vám vozidlo vypoví službu. Bez reflexních vest a výstražného trojúhelníku je pak člověk i jeho auto těžko viditelnou překážkou, před kterou rychle jedoucí vůz už nestihne dobrzdit.
Obavu ze tmy měli lidé snad odjakživa. Ale mnozí řidiči jako by na ni za volantem vozu zapomínali či jako by se jí snažili ujet a pokořit ji. Statistiky přitom jasně ukazují, že pradávný strach ze tmy je i při veškerém technologickém pokroku stále stejně aktuální. A pokud ho pocit moci, který se řidičů za volantem občas zmocňuje, přebije, může ho velmi tvrdě připomenout první stín, který se před vámi ze tmy vynoří. Zvlášť, pokud ten stín zapomněl na to, že být vidět mu na silnici může zachránit život.
Říká se, že co oko nevidí, to srdce nebolí. Ale někdy to, co včas nevidíme, může zabolet mnohem víc, než by se dalo snést.
Podívej se na fotky nebo videa:
Ty to zvládneš.cz - dopravní nehoda STRES
Ty to zvládneš.cz - BEZPEČNOSTNÍ PÁSY
Ty to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮ
Ty to zvládneš.cz - ZDRAVOTNÍ STAV ŘIDIČŮ
Ty to zvládneš.cz - NÁLEDÍ
Ty to zvládneš.cz - dopravní nehoda PRVNÍ POMOC
Ty to zvládneš.cz - ETIKA NA SILNICÍCH (Dlouhá verze)
Ty to zvládneš.cz - DROGY ZA VOLANTEM
Ty to zvládneš.cz - dopravní nehoda KŘIK
Ty to zvládneš.cz - CHODCI vs. TRAMVAJ
BESIP - Bezpečnostní prvky v autě
Ty to zvládneš.cz - ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDY
Ty to zvládneš.cz - MLADÍ ŘIDIČI
Ty to zvládneš.cz - CHODEC vs. NEPOZORNÝ ŘIDIČ
Ty to zvládneš.cz - dopravní nehoda ZÁKLON HLAVY
Ty to zvládneš.cz - VIDĚT A BÝT VIDĚN
Ty to zvládneš.cz - EMOCE
Ty to zvládneš.cz - dopravní nehoda NEPOKLÁDEJ TELEFON
Ty to zvládneš.cz - ALKOHOL A DROGY
BESIP - Vidět a být viděn
Nepokládej telefon
Postup u dopravní nehody
Ty to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮ
Ty to zvládneš.cz - BEZPEČNÝ ODSTUP
Ty to zvládneš.cz - VIDĚT A BÝT VIDĚN
Dopravní nehoda...? TY TO ZVLÁDNEŠ
Křik
BESIP - Následky dopravní nehody
Ty to zvládneš.cz - JÍZDA V ZIMĚ
Viditelnost
Postup u dopravní nehody LIVE - Záznam
Ty to zvládneš.cz - DROGY ZA VOLANTEM
Ty to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEK
Ty to zvládneš.cz - EMOCE
Ty to zvládneš.cz - TRAMVAJE vs. AUTA
Vlastní bezpečnost
Ty to zvládneš.cz - RYCHLOST
BESIP - Letecká záchranná služba u nehody
Bezpečnost blízkých
Ty to zvládneš.cz - ETIKAStáhni si:
Může se hodit:
Skutečně se stalo:

Cizinec po nehodě na dálnici D46 vytáhl z hořící škodovky zraněného řidiče
Ve čtvrtek 1. května, krátce před dvacátou hodinou, přijali policisté oznámení o dopravní nehodě osobního vozidla na 30. km dálnice D46, ve směru od Prostějova…Zjistit více
Při srážce dvou škodovek na Nymbursku zemřeli dva lidé. Vážná zranění utrpěla mladá spolujezdkyně
K nehodě s tragickými následky vyjížděly v sobotu 26. dubna 2025, asi půl hodiny po 22. hodině, všechny složky Integrovaného záchranného systému do obce…Zjistit více
Mladík se škodovkou naboural na Rychnovsku do stromu. Nehodu nepřežil jeho 19letý spolujezdec
V pátek 25. dubna 2025, kolem 23. hodiny, došlo k tragické dopravní nehodě na silnici č. 1/14, mezi obcemi Dobruška a Běstviny, ve směru jízdy k obci Běstviny.…Zjistit více
Při střetu s projíždějícím vlakem v Poděbradech zemřel řidič škodovky
V Revoluční ulici v Poděbradech na Nymbursku došlo v pátek večer k tragické dopravní nehodě. Na železničním přejezdu, zabezpečeném světelnou výstražnou…Zjistit více
Na padesátce v Kladně naměřili strážníci řidiči BMW rychlost 108 km/hod
Ačkoli strážníci Městské policie Kladno každý měsíc s předstihem zveřejňují seznam míst, kde budou měřit rychlost, někteří lidé za volantem i přesto hazardují…Zjistit více
Vážná zranění jsou na silnicích mnohem častější, než se zdá
Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) upozorňuje, že pokrok v oblasti bezpečnosti silničního provozu v členských zemích EU je nedostatečný. Jedním z…Zjistit více
V nemocnici zemřela seniorka, která byla zraněna při nehodě BMW v pražské Hostivaři
Po převozu do nemocnice zemřela seniorka, která byla v neděli zraněna při nehodě BMW, jehož řidič ze zatím neznámých příčin najel na tramvajovou zastávku ve…Zjistit více
Mladík bez řidičáku si půjčil auto od přítelkyně. Cestou píchl, pak si zabouchl klíče v autě a nakonec přišla silniční kontrola
V pátek 14. března 2025 prováděla dvoučlenná hlídka dopravního inspektorátu v Náchodě dohled nad bezpečností a plynulostí silničního provozu. Tentokrát se…Zjistit více
PRVNÍ U NEHODY – hromadná srážka vozidel
V zimním období, které často charakterizuje výrazně snížená viditelnost, dochází na dálnicích a rychlostních silnicích mimo jiné k hromadným dopravním nehodám…Zjistit více
Naše webovĂ© stránky pouĹľĂvajĂ cookies
KliknutĂm na "PĹ™ijmout vše a pokraÄŤovat" pĹ™ijmete všechny typy souborĹŻ cookie nebo klepnutĂm na "Zjistit vĂce a pĹ™izpĹŻsobit" mĹŻĹľete zjistit vĂce informacĂ o souborech cookie a zmÄ›nit jejich nastavenĂ. Váš souhlas a nastavenĂ mĹŻĹľete kdykoliv zmÄ›nit odkazem "NastavenĂ cookies" umĂstÄ›nĂ˝m v zápatĂ. Informace o zpracovánĂ osobnĂch ĂşdajĹŻ naleznete na stránce
GDPR. Náš web pouĹľĂvá soubory cookies, kterĂ© jsou nezbytnĂ© k jeho fungovánĂ. S vašĂm souhlasem budeme pouĹľĂvat takĂ© dalšà soubory cookies a zpracovávat vaše osobnĂ Ăşdaje pro analĂ˝zu chovánĂ a vytvářenĂ statistik. Souhlas mĹŻĹľete kdykoliv odvolat odkazem "NastavenĂ cookies" umĂstÄ›nĂ˝m v zápatĂ. PodrobnĂ© informace o cookies naleznete kliknutĂm na tlaÄŤĂtko "Zjistit vĂce".
Zjistit vĂce a pĹ™izpĹŻsobit
Přijmout vše a pokračovat
O cookies
Cookies jsou malĂ© textovĂ© soubory, kterĂ© jsou uloĹľeny pĹ™i návštÄ›vÄ› webu ve vašem zaĹ™ĂzenĂ (poÄŤĂtaÄŤ, tablet, smartphone, smart tv) a sloužà k účelĹŻm, kterĂ© jsou uvedeny nĂĹľe. Cookies lze rozlišovat na cookies prvnĂ strany a cookies tĹ™etĂch osob. Cookies prvnĂ strany jsou cookies pouĹľĂvanĂ© našà webovou aplikacĂ. Cookies tĹ™etĂ strany jsou pĹ™edávány tĹ™etĂ stranÄ›, která pro nás zpracovává urÄŤitĂ© Ăşlohy. Dalšà informace o cookies a jejich nastavenĂ v prohlĂĹľeÄŤi naleznete v nápovÄ›dÄ› vašeho prohlĂĹľeÄŤe.
TechnickĂ© cookies jsou nezbytnĂ© pro technickĂ˝ provoz a zajištÄ›nĂ funkÄŤnosti webovĂ© stránky. Jedná se o cookies prvnĂ strany. PouĹľĂvánĂ je zaloĹľeno na našem oprávnÄ›nĂ©m zájmu poskytnout provozuschopnĂ˝ web. ObecnÄ› však mĹŻĹľete pouĹľĂvánĂ cookies v prohlĂĹľeÄŤi zakázat, v takovĂ©m pĹ™ĂpadÄ› ale nemusĂ web pracovat zcela správnÄ›.
Název | Doba uloženà | Původ | Doména |
---|
_SID | 30 dnů | Záchranný kruh | zachranny-kruh.cz |
obsahuje identifikátor php session |
_cc | 180 dnů | Záchranný kruh | zachranny-kruh.cz |
obsahuje informace o souhlasu s pouĹľitĂm cookies |
au | 60 minut | Záchranný kruh | zachranny-kruh.cz |
obsahuje identifikátor přihlášenà uživatele |
yt-* | 13 mÄ›sĂcĹŻ | YouTube | |
|
FunkÄŤnĂ soubory cookie obsahujĂ informace o preferencĂch a nastavenĂ uĹľivatele. Jedná se o cookies prvnĂ strany. Tyto cookies nejsou nezbytnĂ© a jsou pouĹľĂvány na základÄ› vašeho souhlasu. V pĹ™ĂpadÄ› nesouhlasu mĹŻĹľe bĂ˝t funkÄŤnost webu omezená.
Název | Doba uloženà | Původ | Doména |
---|
pl_vol | Session | Záchranný kruh | |
obsahuje nastavenou hlasitost přehrávače audio souborů |
StatistickĂ© soubory cookie obsahujĂ informace ke zpracovánĂ statistik, kterĂ© nám poskytujĂ informace o tom, jak jsou stránky pouĹľĂvány a pomáhajĂ nám k jejich zlepšenĂ. Tyto cookies jsou pouĹľĂvány pouze s vašĂm souhlasem.
Název | Doba uloženà | Původ | Doména |
---|
_uix | 365 dnů | Záchranný kruh | zachranny-kruh.cz |
|
NID, VISITOR_INFO1_LIVE, PREF, CGIC, pm_sess, YSC, IDE, ANID, CONSENT, __Secure* | 13 mÄ›sĂcĹŻ | YouTube | youtube.com |
VĂce informacĂ naleznete zde. |
_ga*, __utm*, NID | 13 mÄ›sĂcĹŻ | Google Analytics | |
VĂce informacĂ naleznete zde. |
MarketingovĂ© cookies majĂ pĹŻvod od externĂch reklamnĂch spoleÄŤnostĂ a pouĹľĂvajĂ se ke shromažďovánĂ informacĂ o webovĂ˝ch stránkách navštĂvenĂ˝ch uĹľivatelem. Tyto cookies jsou pouĹľĂvány pouze s vašĂm souhlasem.
Název | Doba uloženà | Původ | Doména |
---|
NID, ANID, IDE, DSID a dalšà | 13 mÄ›sĂcĹŻ | Google Ads | |
sloužà k remarketingu, měřenĂ reklamnĂ efektivity, ukládánĂ a sledovánĂ konverzĂ VĂce informacĂ naleznete zde. |