Přihlásit / registrovat

Zapomněli jste heslo?
Registrace

Motorky
Bezpečná doprava > Motorky
BEZPEČNÁ DOPRAVAPRVNÍ POMOCPOŽÁRYOSOBNÍ BEZPEČÍMIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTIESHOP

Jak se starat o motorku

Mít správně připravený stroj je pro bezpečnou jízdu plnou skvělých zážitků naprosto klíčové. Pokud své motorce úplně nevěříte, bude ve vás hlodat nervozita a budete se soustředit na věci, na které nemáte. Špatný technický stav také zapříčiní to, že budete neustále vstřebávat negativní informace a návyky, kterých se jenom velmi těžko zbavíte. 100% připravená motorka je základ všeho. Na tyhle věci je potřeba se zaměřit.


Ovládací prvky

Nastavení ovládacích prvků by měla být první věc, kterou na své motorce uděláte a je jedno, jestli máte motorku novou, nebo starší. Každému vyhovuje něco jiného a má jiné tělesné proporce. Proto si na motorku sedněte v rukavicích a botách a nastavte si skon a záběr spojky s přední brzdou (zápěstí by mělo být rovnoběžné s nataženými prsty, ruce nesmí být zalomen!), na levé straně řadicí páčku a zadní brzdu. Další důležitou věcí je vystředění vůle na plynu – v ideálním případě by neměla být žádná, protože má velký vliv na reakci motorky na změnu zatížení. Zkuste si dát řídítka do plného rejdu na obě strany, a pokud se plyn krásně volně vrací, vystřeďte si vůli tak, aby nebyla téměř žádná. Uvidíte, že to funguje bezvadně.

Na co mají vliv?

Na motorce se musíte cítit pohodlně a být schopni ji v každé situaci bezpečně ovládat. Nesmíte se dostat do křeče ani myslet na to, že vám na vašem stroji něco nevyhovuje. Řešit problém až během jízdy je špatně.


Pneumatiky

Gumy jsou naprostý základ, protože mají zásadní vliv na chování motorky. Pokud máte s mašinou nějaký problém nebo se nechová tak, jak byste chtěli, začněte nejdřív od gum. Tím nejdůležitějším je jejich správný tlak. Motocyklové pneumatiky foukáme pouze vzduchem a tlaky je dobré kontrolovat za studena, tedy před jízdou, ne během ní. Na silnici se držte tlaků doporučených výrobcem motorky. Je také nezbytně nutné se zaměřit i na profil pneumatik – pokud má přední guma po stranách vyjeté plošky nebo je zadní už placatá, doporučujeme jejich výměnu. Vždy měňte celou sadu od jednoho výrobce ve správných rozměrech. Dbejte i na stáří pneumatik a chtějte vždy tu nejčerstvější sadu – týden a rok výroby (např. 2410) najdete v malém kolečku označení DOT na každé gumě. Nekupujte ojeté pneumatiky z okruhu, za rozbitou motorku to nestojí (na gumách se nešetří!). Nevěřte tomu, když vám někdo bude říkat, že měkčí guma je vždycky lepší než tvrdší. Ne vždy to musí platit. Měkčí (závodní) směs má sice většinou lepší přilnavost, ale hodně rychle odchází a je potřeba na ni mít správně nastavený podvozek. Tvrdší silniční pneumatika se ohřeje rychleji na svou provozní teplotu a nebude vyžadovat tak důkladné ohřátí, aby správně fungovala.

Na co mají vliv?

Sjeté nebo nesprávně nafoukané pneumatiky výrazně zhoršují jízdní vlastnosti motorky. Na silnici nemá cenu experimentovat s tlakem, ten se řeší jen na okruhu. Gumy na motorce fungují jinak než v autě – tedy je potřeba je nejdřív trochu zahřát, teprve potom budou držet tak, jak mají. Na silnici stačí dva nebo tři kilometry, na okruhu ve svižnějším tempu jedno kolo. Správně zahřátou gumu poznáte tak, že motorka a hlavně řízení jakoby ztvrdne.  Sportovní gumy mají jiný profil než gumy cestovní. Jsou špičatější, aby motorka líp zatáčela a v náklonu měla díky větší kontaktní ploše lepší přilnavost. Dát sportovní gumu na cestovní motorku (aby mi to „líp drželo“) je ale nesmysl, protože sportovní gumy nejsou v přímém směru tak stabilní a na cestovní motorky se nehodí. I na cestovních gumách se dá jet velmi svižně a bezpečně!


Brzdy

Každý výrobce dává do svých motorek vyzkoušené destičky, které fungují dobře s použitými brzdovými kotouči. To ale neznamená, že neexistují destičky lepší. Můžete si vybrat z různých směsí – od standardních, sinterovaných, karbonových až po čistě závodní. Rozdíly v nich jsou markantní, a to jak cenové, tak i ve výsledném brzdném účinku. Pro použití na silnici nedoporučujeme závodní destičky, protože ty potřebují nejdříve zahřát, aby správně fungovaly. Navíc v dešti může být jejich použití hodně nebezpečné. Ze zkušenosti víme, že nejlépe funguje to, co bylo na motorce z prvovýroby. Výrobci doporučují výměnu brzdové kapaliny po dvou letech provozu motorky, ale nic nepokazíte tím, když ji vyměníte každé jaro, než vyjedete. A pokud jezdíte hodně na okruhu, tak doporučujeme výměnu každý půlrok. Brzdy je potřeba – jako všechno – pravidelně čistit. Zamezíte tak zarezavění brzdových pístků, což se často vyskytuje u starších motorek. Brzdy čistěte prostředky, které jsou k tomu určené, a nic nezkazíte, když je občas pořádně vyfoukáte kompresorem.

Na co mají vliv?

Opotřebované destičky nemají potřebný brzdný účinek a ničí kotouče, které se mohou poškrábat, v důsledku čeho pak budou vibrovat.


Řetězová sada

Řetězu věnujte zvláštní péči. Vyčistěte ho a namažte prostředky, které jsou k tomu určené. Měl by být čistý bez povrchové rzi. Potom ho správně napněte, když motorka stojí svou váhou na stojánku. Průvěs nechte 4–5 cm, podle typu motorky se může lišit, ale obecně raději víc než míň.

Na co má vliv?

Přepnutý řetěz může zamezit nebo omezit funkci zadního tlumiče, když se motorka někde víc zhoupne. Nová sada není levná záležitost a správnou péčí můžete životnost řetězu výrazně prodloužit.


Motor

Neuděláte chybu, když po zimě vyměníte olej a filtr. Samozřejmě nezapomeňte ani na filtr vzduchový – ten buď vyměňte za nový, nebo vyperte v prostředku k tomu určeném. Vizuálně zkontrolujte těsnost motoru a přesvědčte se, zda je baterka v dobré kondici, popřípadě ji dobijte určenou nabíječkou. Před jízdou vyzkoušejte, že fungují světla, brzdovka, blinkry a klakson. Nezapomeňte na motolékárničku a podle potřeby doplňte nářadí, jestli jste přes sezonu některé poztráceli.


Podvozek

Pokud nemáte nové nebo zánovní pneumatiky, nemá cenu dělat něco s podvozkem, protože problémy s motorkou vznikají většinou od nich. Správnou funkci podvozku si můžete zkontrolovat sami: Stlačte motorku stejnou silou na řídítka a sedlo. Měla by se v tlumičích zhoupnout rovnoměrně. Pokud tomu tak není, bude nejlepší vyhledat odborníka na seřizování podvozku. Ten vám poradí, zda je podvozek v pořádku, nebo bude potřeba jeho repase (měla by se dělat každé dva roky). Před jízdou zkontrolujte těsnost předních vidlic a zadního odpružení.

Na co má vliv?

Nesprávně fungující podvozek může motorku rozhodit, a to jak v zatáčce, tak na rovince. Pokud si nejste jistí tím, co děláte, svěřte jeho nastavení odborníkovi.


Zdroj: https://www.ibesip.cz/Tematicke-stranky/Cestujeme-na-motorce/Jak-se-starat-o-motorku

Podívej se na fotky nebo videa:

Ty to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮTy to zvládneš.cz - skutečný příběhKouřTy to zvládneš.cz - ETIKANepokládej telefonVlastní bezpečnostTy to zvládneš.cz - AGRESIVITA ZA VOLANTEMTy to zvládneš.cz - NÁLEDÍTy to zvládneš.cz - NEPOZORNOSTTy to zvládneš.cz - VIDITELNOSTBESIP - Dopravní nehodaTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOSTTy to zvládneš.cz - RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - BEZPEČNOSTNÍ PÁSYBESIP - Následky dopravní nehodyViditelnostTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘITy to zvládneš.cz - EMOCETy to zvládneš.cz - JÍZDA V ZIMĚTy to zvládneš.cz - ČASTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - EMOCETy to zvládneš.cz - dopravní nehoda KRVÁCENÍTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘITy to zvládneš.cz - dopravní nehoda PÁTEŘTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOSTTy to zvládneš.cz - MOTORKY NA SILNICITy to zvládneš.cz - RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - VIDITELNOSTBESIP - Vidět a být viděnTy to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEKTy to zvládneš.cz - ČASBESIP - Následky dopravní nehodyBESIP - Dopravní nehodaTy to zvládneš.cz - ETIKAPostup u dopravní nehody LIVE - ZáznamBESIP - Rychlost a brzdná dráha

Stáhni si:

Dopravní výchova - Co by se mohlo stát ?Dopravní výchova - Vystupování z autaDopravní výchova - Dopravní značkyDopravní výchova - Chování na zastávceDopravní výchova - Dopravní pexesoDopravní výchova - Koho policisté pochválí ?Dopravní výchova - Vybarvi si obrázek; Je chování správné ?Dopravní výchova - Je chování správné ?Dopravní výchova - Znalost dopravních značekDopravní výchova - Chůze po chodníkuDopravní výchova - Jak se jmenují jednotlivé části kola ?Dopravní výchova - Chování na zastávceDopravní výchova - Jízdní koloDopravní výchova - Jízda na koleDopravní výchova - Umíš přecházet přechod ?Dopravní výchova - Kdo se chová nebezpečně ?Dopravní výchova - Doprava ve městěDopravní výchova - Telefonní číslaDopravní výchova - PřechodDopravní výchova - Křižovatka

Může se hodit:

Dětská reflexní vesta s obrázkem vel.SNažehlovací aplikace velké - modrý měsíc s medvídkemReflexní samolepka - strašidýlko, balení 5ksLED svítící ventilky na koloReflexní připínací odznakVyšívané nažehlovací obrázky velké - medvídek3M Reflexní přívěšek - splňuje EN13356Nažehlovací aplikace velké - kuřátko3M Reflexní přívěšek - splňuje EN13356Reflexní samolepky - smajlíciDětská reflexní vesta s obrázkem vel.SReflexní samolepka - ještěrka, balení 5ksSportovní tričko pánské - fluorescenční barva žlutá, vel. XSReflexní zvířátka - HROCHReflexní dětská vesta - velikost S - splňuje EN 1150Reflexní samolepka - ruka zelenáReflexní vesta pro motorkáře - velikost M/LReflexní přívěšek strašidýlkoReflexní našívací páska 15mm, balení 5mAuto oranžové - vestičkaROZBÍJEČ SKLA A ŘEZAČ PÁSŮ S PÍŠŤALKOU HAMMERPracovní sešit - DOPRAVNÍ VÝCHOVAAgresivita zabíjí - ZačátečniceSemafor pro chodceParkovištěNůž na bezpečnostní pásyHlavní silniceAuto červené - vestičkaChodící autoAgresivita zabíjí - MatkaMotorkáři - Kontrola brzd a olejePřechod pro chodce - pásElektrokoloběžkySADA VÝUKOVÝCH KARETTvař se, že ti každej dluží!Nůž na bezpečnostní pásyZáchranářský kufříkPozor děti!Pracovní listy - Dopravní výchova

Skutečně se stalo:

Při střetu s projíždějícím kamionem u Záhoří na Písecku zemřel chodec

Na silnici I/29, mezi Záhořím a Temešvárem na Písecku došlo v pondělí odpoledne k tragické události. Při střetu s projíždějícím kamionem tam zemřel chodec. Na…Zjistit více

Seniorka ve škodovce vjela na Českokrumlovsku na železniční přejezd, kde se srazila s projíždějícím vlakem

V pondělí, krátce před 10:30, přijali policisté oznámení o nehodě na železničním přejezdu v Kájově. Z dosavadních informací vyplývá, že řidička (nar. 1948), ve…Zjistit více

Tři lehce zranění po nehodě Tesly na Jihlavsku

Policisté na integrovaném operačním středisku Krajského ředitelství policie kraje Vysočina přijali ve středu 14. května, po šestnácté hodině odpoledne, oznámení…Zjistit více

Řidič seatu srazil na Hodonínsku tři cyklisty. Jeden z nich na místě zemřel

Hodonínští dopravní policisté zjišťují okolnosti tragické dopravní nehody, ke které došlo na komunikaci mezi Ratíškovicemi a Miloticemi. Řidič vozu Seat tam jel…Zjistit více

Řidička s dítětem byla po srážce s vlakem v Bavorově převezena preventivně do nemocnice

Na železničním přejezdu v Bavorově došlo ve čtvrtek ráno ke střetu osobního automobilu s projíždějícím vlakem. Nehoda byla oznámena krátce před osmou hodinou…Zjistit více

Auto skončilo po nehodě převrácené v řece. Dva zachránci z něj vyprostili zaklíněnou spolujezdkyni

Ve středu 14. května 2025 proběhlo na půdě Krajského ředitelství policie Moravskoslezského kraje ocenění dvou nových Gentlemanů silnic. Jedná se o společný…Zjistit více

Cyklista srazil na Olomoucku dítě a z místa nehody ujel. Pátrá po něm policie

Policisté olomouckého dopravního inspektorátu se obrací na veřejnost s žádostí o spolupráci při hledání možných svědků dopravní nehody. V neděli 11. května…Zjistit více

Pět zraněných po srážce dvou BMW v Ostravě. Pravděpodobný viník měl pozitivní testy na alkohol i na drogy

V pondělí, dne 5. května 2025, před 19. hodinou, došlo k vážné dopravní nehodě v Ostravě-Petřkovicích. Podle zjištěných informací měl řidič vozidla BMW, černé…Zjistit více

Při srážce s volkswagenem u Hradce nad Svitavou zemřel motorkář

Ke střetu osobního vozidla a motocyklu došlo v pátek, před půl čtvrtou odpoledne, u obce Hradec nad Svitavou, na křižovatce silnice I/43 a silnice č. 366. Na…Zjistit více

Naši partneři