Přihlásit / registrovat

Zapomněli jste heslo?
Registrace

Motorky
Bezpečná doprava > Motorky
BEZPEČNÁ DOPRAVAPRVNÍ POMOCPOŽÁRYOSOBNÍ BEZPEČÍMIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTIESHOP

Jak se starat o motorku

Mít správně připravený stroj je pro bezpečnou jízdu plnou skvělých zážitků naprosto klíčové. Pokud své motorce úplně nevěříte, bude ve vás hlodat nervozita a budete se soustředit na věci, na které nemáte. Špatný technický stav také zapříčiní to, že budete neustále vstřebávat negativní informace a návyky, kterých se jenom velmi těžko zbavíte. 100% připravená motorka je základ všeho. Na tyhle věci je potřeba se zaměřit.


Ovládací prvky

Nastavení ovládacích prvků by měla být první věc, kterou na své motorce uděláte a je jedno, jestli máte motorku novou, nebo starší. Každému vyhovuje něco jiného a má jiné tělesné proporce. Proto si na motorku sedněte v rukavicích a botách a nastavte si skon a záběr spojky s přední brzdou (zápěstí by mělo být rovnoběžné s nataženými prsty, ruce nesmí být zalomen!), na levé straně řadicí páčku a zadní brzdu. Další důležitou věcí je vystředění vůle na plynu – v ideálním případě by neměla být žádná, protože má velký vliv na reakci motorky na změnu zatížení. Zkuste si dát řídítka do plného rejdu na obě strany, a pokud se plyn krásně volně vrací, vystřeďte si vůli tak, aby nebyla téměř žádná. Uvidíte, že to funguje bezvadně.

Na co mají vliv?

Na motorce se musíte cítit pohodlně a být schopni ji v každé situaci bezpečně ovládat. Nesmíte se dostat do křeče ani myslet na to, že vám na vašem stroji něco nevyhovuje. Řešit problém až během jízdy je špatně.


Pneumatiky

Gumy jsou naprostý základ, protože mají zásadní vliv na chování motorky. Pokud máte s mašinou nějaký problém nebo se nechová tak, jak byste chtěli, začněte nejdřív od gum. Tím nejdůležitějším je jejich správný tlak. Motocyklové pneumatiky foukáme pouze vzduchem a tlaky je dobré kontrolovat za studena, tedy před jízdou, ne během ní. Na silnici se držte tlaků doporučených výrobcem motorky. Je také nezbytně nutné se zaměřit i na profil pneumatik – pokud má přední guma po stranách vyjeté plošky nebo je zadní už placatá, doporučujeme jejich výměnu. Vždy měňte celou sadu od jednoho výrobce ve správných rozměrech. Dbejte i na stáří pneumatik a chtějte vždy tu nejčerstvější sadu – týden a rok výroby (např. 2410) najdete v malém kolečku označení DOT na každé gumě. Nekupujte ojeté pneumatiky z okruhu, za rozbitou motorku to nestojí (na gumách se nešetří!). Nevěřte tomu, když vám někdo bude říkat, že měkčí guma je vždycky lepší než tvrdší. Ne vždy to musí platit. Měkčí (závodní) směs má sice většinou lepší přilnavost, ale hodně rychle odchází a je potřeba na ni mít správně nastavený podvozek. Tvrdší silniční pneumatika se ohřeje rychleji na svou provozní teplotu a nebude vyžadovat tak důkladné ohřátí, aby správně fungovala.

Na co mají vliv?

Sjeté nebo nesprávně nafoukané pneumatiky výrazně zhoršují jízdní vlastnosti motorky. Na silnici nemá cenu experimentovat s tlakem, ten se řeší jen na okruhu. Gumy na motorce fungují jinak než v autě – tedy je potřeba je nejdřív trochu zahřát, teprve potom budou držet tak, jak mají. Na silnici stačí dva nebo tři kilometry, na okruhu ve svižnějším tempu jedno kolo. Správně zahřátou gumu poznáte tak, že motorka a hlavně řízení jakoby ztvrdne.  Sportovní gumy mají jiný profil než gumy cestovní. Jsou špičatější, aby motorka líp zatáčela a v náklonu měla díky větší kontaktní ploše lepší přilnavost. Dát sportovní gumu na cestovní motorku (aby mi to „líp drželo“) je ale nesmysl, protože sportovní gumy nejsou v přímém směru tak stabilní a na cestovní motorky se nehodí. I na cestovních gumách se dá jet velmi svižně a bezpečně!


Brzdy

Každý výrobce dává do svých motorek vyzkoušené destičky, které fungují dobře s použitými brzdovými kotouči. To ale neznamená, že neexistují destičky lepší. Můžete si vybrat z různých směsí – od standardních, sinterovaných, karbonových až po čistě závodní. Rozdíly v nich jsou markantní, a to jak cenové, tak i ve výsledném brzdném účinku. Pro použití na silnici nedoporučujeme závodní destičky, protože ty potřebují nejdříve zahřát, aby správně fungovaly. Navíc v dešti může být jejich použití hodně nebezpečné. Ze zkušenosti víme, že nejlépe funguje to, co bylo na motorce z prvovýroby. Výrobci doporučují výměnu brzdové kapaliny po dvou letech provozu motorky, ale nic nepokazíte tím, když ji vyměníte každé jaro, než vyjedete. A pokud jezdíte hodně na okruhu, tak doporučujeme výměnu každý půlrok. Brzdy je potřeba – jako všechno – pravidelně čistit. Zamezíte tak zarezavění brzdových pístků, což se často vyskytuje u starších motorek. Brzdy čistěte prostředky, které jsou k tomu určené, a nic nezkazíte, když je občas pořádně vyfoukáte kompresorem.

Na co mají vliv?

Opotřebované destičky nemají potřebný brzdný účinek a ničí kotouče, které se mohou poškrábat, v důsledku čeho pak budou vibrovat.


Řetězová sada

Řetězu věnujte zvláštní péči. Vyčistěte ho a namažte prostředky, které jsou k tomu určené. Měl by být čistý bez povrchové rzi. Potom ho správně napněte, když motorka stojí svou váhou na stojánku. Průvěs nechte 4–5 cm, podle typu motorky se může lišit, ale obecně raději víc než míň.

Na co má vliv?

Přepnutý řetěz může zamezit nebo omezit funkci zadního tlumiče, když se motorka někde víc zhoupne. Nová sada není levná záležitost a správnou péčí můžete životnost řetězu výrazně prodloužit.


Motor

Neuděláte chybu, když po zimě vyměníte olej a filtr. Samozřejmě nezapomeňte ani na filtr vzduchový – ten buď vyměňte za nový, nebo vyperte v prostředku k tomu určeném. Vizuálně zkontrolujte těsnost motoru a přesvědčte se, zda je baterka v dobré kondici, popřípadě ji dobijte určenou nabíječkou. Před jízdou vyzkoušejte, že fungují světla, brzdovka, blinkry a klakson. Nezapomeňte na motolékárničku a podle potřeby doplňte nářadí, jestli jste přes sezonu některé poztráceli.


Podvozek

Pokud nemáte nové nebo zánovní pneumatiky, nemá cenu dělat něco s podvozkem, protože problémy s motorkou vznikají většinou od nich. Správnou funkci podvozku si můžete zkontrolovat sami: Stlačte motorku stejnou silou na řídítka a sedlo. Měla by se v tlumičích zhoupnout rovnoměrně. Pokud tomu tak není, bude nejlepší vyhledat odborníka na seřizování podvozku. Ten vám poradí, zda je podvozek v pořádku, nebo bude potřeba jeho repase (měla by se dělat každé dva roky). Před jízdou zkontrolujte těsnost předních vidlic a zadního odpružení.

Na co má vliv?

Nesprávně fungující podvozek může motorku rozhodit, a to jak v zatáčce, tak na rovince. Pokud si nejste jistí tím, co děláte, svěřte jeho nastavení odborníkovi.


Zdroj: https://www.ibesip.cz/Tematicke-stranky/Cestujeme-na-motorce/Jak-se-starat-o-motorku

Podívej se na fotky nebo videa:

Ty to zvládneš.cz - ALKOHOL A DROGYStresTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - EMOCETy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘITy to zvládneš.cz - NÁLEDÍTy to zvládneš.cz - JÍZDA V ZIMĚTy to zvládneš.cz - skutečný příběhTy to zvládneš.cz - BEZPEČNOSTNÍ PÁSYTy to zvládneš.cz - ETIKA NA SILNICÍCH (Dlouhá verze)BESIP - Dopravní nehodaBezpečnost blízkýchKouřTy to zvládneš.cz - BEZPEČNÝ ODSTUPTy to zvládneš.cz - DÁLNICETy to zvládneš.cz - VIDĚT A BÝT VIDĚNTy to zvládneš.cz - CHODCI vs. TRAMVAJTy to zvládneš.cz - ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDYTy to zvládneš.cz - RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - MLADÍ ŘIDIČIBESIP - Následky dopravní nehodyBESIP - Rychlost a brzdná dráhaTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘITy to zvládneš.cz - dopravní nehoda PÁTEŘTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda KRVÁCENÍTy to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEKTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - ČASBESIP - Vidět a být viděnTy to zvládneš.cz - EMOCETy to zvládneš.cz - VIDITELNOSTPostup u dopravní nehody LIVE - ZáznamBESIP - Dopravní nehodaTy to zvládneš.cz - MOTORKY NA SILNICITy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOSTTy to zvládneš.cz - ETIKATy to zvládneš.cz - RYCHLOST

Stáhni si:

Dopravní výchova - Chování na zastávceDopravní výchova - Dopravní značkyDopravní výchova - přecházení kolejíDopravní výchova - CestováníDopravní výchova - ViditelnostDopravní výchova - Chůze po silnici/chodníkuDopravní výchova - Vidět a být viděnDopravní výchova - Kde se děti chovají správně a kde ne ?Dopravní výchova - Kolo a jeho součástiDopravní výchova - Kdo se chová špatně?Dopravní výchova - Chůze po chodníkuDopravní výchova - Dopravní značkyDopravní výchova - Chování na železniciDopravní výchova - Chůze po silniciDopravní výchova - Vidět a být viděnDopravní výchova - Chování na železniciDopravní výchova - Stezka pro chodce a pro cyklistyDopravní výchova - ViditelnostDopravní výchova - Doprava ve městěDopravní výchova - Koho policisté pochválí ?

Může se hodit:

Reflexní bederní dekaReflexní ponožky ZELENÉSportovní tričko pánské - fluorescenční barva oranžová, vel. LFluorescenční vodítko pro psy přepínací - ČERNÉ3M Reflexní přívěšek - splňuje EN 133563M Reflexní přívěšek - splňuje EN13356Reflexní vesta pro dospělé - 3 reflexní pruhy ORANŽOVÁ - MReflexní dětská vesta - splňuje EN 1150Reflexní přívěšek - odrazka - medvídek žlutýReflexní nažehlovačkaReflexní nažehlovací motivyReflexní páska na suchý zip 3M - splňuje EN1335Reflexní odrazky - SRDÍČKO červenéDětská reflexní vesta s obrázkem vel.SSportovní tričko pánské - fluorescenční barva oranžová, vel. MDětská reflexní vesta s obrázkem pejska - splňuje EN 1150Reflexní postroj pro psy - ORANŽOVÝ - S 46 cmReflexní ohlávka - velikost FullReflexní přívěšek - LETADLOHASÍCÍ SPREJ PYROCOOL ROZBÍJEČ SKLA A ŘEZAČ PÁSŮ S PÍŠŤALKOU HAMMERCyklistika - Kontrola brzdCyklistika - Bezpečnost bikeraZabezpečení místa dopravní nehodyZákaz předjížděníHlavní silniceTvař se, že ti každej dluží!ParkovištěPracovní sešit - DOPRAVNÍ VÝCHOVADeskové hry - DOPRAVNÍ VÝCHOVASemafor pro chodceAgresivita zabíjí - ZačátečniceSADA VÝUKOVÝCH KARETMotorkáři - Kontrola pneumatikPřechod pro chodceAgresivita zabíjí - KamionAuto červené - vestičkaNůž na bezpečnostní pásyPřechod pro chodce - pás

Skutečně se stalo:

Při dvou nehodách na jihu Čech bouralo celkem osm aut. Deset zraněných

V 16:34 přijali jihočeští hasiči informaci o nehodě na silnici I/4 u obce Rovná. K nehodě vyjely všechny složky integrovaného záchranného systému a vzlétnul…Zjistit více

Řidič renaultu měl na Jičínsku nabourat a vytlačit škodovku. Vyhrožoval její řidičce a následně z místa ujel

Policisté z dopravního inspektorátu v Jičíně řeší dopravní nehodu, ke které došlo v uplynulých dnech v obci Kopidlno. Vozidlo Renault řídil 46letý muž, který…Zjistit více

Nehodu u Andělské Hory nepřežil muž. Další utrpěl vážná zranění a do nemocnice ho transportovali vrtulníkem

Až do nočních hodin byl zastavený provoz na silnici I/6 u Andělské Hory, kde v úterý před třetí hodinou odpoledne havarovala tři osobní auta a jedno nákladní…Zjistit více

Řidič na Vysočině vyjel ze silnice a srazil ženu se dvěma dětmi. Chodkyně střet nepřežila

Ve čtvrtek, po půl třetí odpoledne, přijali policisté oznámení o dopravní nehodě, ke které došlo v obci Čáslavice na Třebíčsku. Dle prvotních informací řidič…Zjistit více

Řidič BMW vylétl s vozem u Sezemic ze silnice. Nehodu nepřežil

V neděli 28. dubna 2024, v půl čtvrté ráno, byla jednotka z Pardubic vyslána k dopravní nehodě osobního vozidla u Sezemic. Na místě se nacházelo jedno vozidlo…Zjistit více

Motorkář přejel v Ostravě do protisměru. Při srážce s osobním a nákladním autem zemřel

V neděli kolem 9:30 dopoledne došlo v Ostravě, na ulici Rudné, poblíž křižovatky s ulicí Vratimovskou, k dopravní nehodě mezi motocyklistou a dvěma vozidly. Dle…Zjistit více

Cyklista jedoucí na elektrokole nepřežil na Táborsku srážku s projíždějící mazdou

Táborští dopravní policisté v pátek, po půl čtvrté odpoledne, vyjížděli k ohlášenému střetu mezi osobním vozidlem a cyklistou jedoucím na jízdním kole k obci…Zjistit více

Dálnici D6 před Prahou uzavřela hromadná nehoda autobusu a pěti osobních aut

Na 1. kilometru dálnice D6 u Hostivic na Praze západ, ve směru na Prahu, došlo v úterý ráno k hromadné dopravní nehodě. Při té se srazilo postupně pět osobních…Zjistit více

Řidič octavie naboural v Šilheřovicích do stromu. Nehodu nepřežil

Dvě hasičské jednotky zasahovaly v neděli 21. dubna 2024 odpoledne u dopravní nehody osobního automobilu Škoda Octavia na silnici mezi Šilheřovicemi a…Zjistit více

Naši partneři