Přihlásit / registrovat

Zapomněli jste heslo?
Registrace

Motorky
Bezpečná doprava > Motorky
BEZPEČNÁ DOPRAVAPRVNÍ POMOCPOŽÁRYOSOBNÍ BEZPEČÍMIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTIESHOP

Jak se starat o motorku

Mít správně připravený stroj je pro bezpečnou jízdu plnou skvělých zážitků naprosto klíčové. Pokud své motorce úplně nevěříte, bude ve vás hlodat nervozita a budete se soustředit na věci, na které nemáte. Špatný technický stav také zapříčiní to, že budete neustále vstřebávat negativní informace a návyky, kterých se jenom velmi těžko zbavíte. 100% připravená motorka je základ všeho. Na tyhle věci je potřeba se zaměřit.


Ovládací prvky

Nastavení ovládacích prvků by měla být první věc, kterou na své motorce uděláte a je jedno, jestli máte motorku novou, nebo starší. Každému vyhovuje něco jiného a má jiné tělesné proporce. Proto si na motorku sedněte v rukavicích a botách a nastavte si skon a záběr spojky s přední brzdou (zápěstí by mělo být rovnoběžné s nataženými prsty, ruce nesmí být zalomen!), na levé straně řadicí páčku a zadní brzdu. Další důležitou věcí je vystředění vůle na plynu – v ideálním případě by neměla být žádná, protože má velký vliv na reakci motorky na změnu zatížení. Zkuste si dát řídítka do plného rejdu na obě strany, a pokud se plyn krásně volně vrací, vystřeďte si vůli tak, aby nebyla téměř žádná. Uvidíte, že to funguje bezvadně.

Na co mají vliv?

Na motorce se musíte cítit pohodlně a být schopni ji v každé situaci bezpečně ovládat. Nesmíte se dostat do křeče ani myslet na to, že vám na vašem stroji něco nevyhovuje. Řešit problém až během jízdy je špatně.


Pneumatiky

Gumy jsou naprostý základ, protože mají zásadní vliv na chování motorky. Pokud máte s mašinou nějaký problém nebo se nechová tak, jak byste chtěli, začněte nejdřív od gum. Tím nejdůležitějším je jejich správný tlak. Motocyklové pneumatiky foukáme pouze vzduchem a tlaky je dobré kontrolovat za studena, tedy před jízdou, ne během ní. Na silnici se držte tlaků doporučených výrobcem motorky. Je také nezbytně nutné se zaměřit i na profil pneumatik – pokud má přední guma po stranách vyjeté plošky nebo je zadní už placatá, doporučujeme jejich výměnu. Vždy měňte celou sadu od jednoho výrobce ve správných rozměrech. Dbejte i na stáří pneumatik a chtějte vždy tu nejčerstvější sadu – týden a rok výroby (např. 2410) najdete v malém kolečku označení DOT na každé gumě. Nekupujte ojeté pneumatiky z okruhu, za rozbitou motorku to nestojí (na gumách se nešetří!). Nevěřte tomu, když vám někdo bude říkat, že měkčí guma je vždycky lepší než tvrdší. Ne vždy to musí platit. Měkčí (závodní) směs má sice většinou lepší přilnavost, ale hodně rychle odchází a je potřeba na ni mít správně nastavený podvozek. Tvrdší silniční pneumatika se ohřeje rychleji na svou provozní teplotu a nebude vyžadovat tak důkladné ohřátí, aby správně fungovala.

Na co mají vliv?

Sjeté nebo nesprávně nafoukané pneumatiky výrazně zhoršují jízdní vlastnosti motorky. Na silnici nemá cenu experimentovat s tlakem, ten se řeší jen na okruhu. Gumy na motorce fungují jinak než v autě – tedy je potřeba je nejdřív trochu zahřát, teprve potom budou držet tak, jak mají. Na silnici stačí dva nebo tři kilometry, na okruhu ve svižnějším tempu jedno kolo. Správně zahřátou gumu poznáte tak, že motorka a hlavně řízení jakoby ztvrdne.  Sportovní gumy mají jiný profil než gumy cestovní. Jsou špičatější, aby motorka líp zatáčela a v náklonu měla díky větší kontaktní ploše lepší přilnavost. Dát sportovní gumu na cestovní motorku (aby mi to „líp drželo“) je ale nesmysl, protože sportovní gumy nejsou v přímém směru tak stabilní a na cestovní motorky se nehodí. I na cestovních gumách se dá jet velmi svižně a bezpečně!


Brzdy

Každý výrobce dává do svých motorek vyzkoušené destičky, které fungují dobře s použitými brzdovými kotouči. To ale neznamená, že neexistují destičky lepší. Můžete si vybrat z různých směsí – od standardních, sinterovaných, karbonových až po čistě závodní. Rozdíly v nich jsou markantní, a to jak cenové, tak i ve výsledném brzdném účinku. Pro použití na silnici nedoporučujeme závodní destičky, protože ty potřebují nejdříve zahřát, aby správně fungovaly. Navíc v dešti může být jejich použití hodně nebezpečné. Ze zkušenosti víme, že nejlépe funguje to, co bylo na motorce z prvovýroby. Výrobci doporučují výměnu brzdové kapaliny po dvou letech provozu motorky, ale nic nepokazíte tím, když ji vyměníte každé jaro, než vyjedete. A pokud jezdíte hodně na okruhu, tak doporučujeme výměnu každý půlrok. Brzdy je potřeba – jako všechno – pravidelně čistit. Zamezíte tak zarezavění brzdových pístků, což se často vyskytuje u starších motorek. Brzdy čistěte prostředky, které jsou k tomu určené, a nic nezkazíte, když je občas pořádně vyfoukáte kompresorem.

Na co mají vliv?

Opotřebované destičky nemají potřebný brzdný účinek a ničí kotouče, které se mohou poškrábat, v důsledku čeho pak budou vibrovat.


Řetězová sada

Řetězu věnujte zvláštní péči. Vyčistěte ho a namažte prostředky, které jsou k tomu určené. Měl by být čistý bez povrchové rzi. Potom ho správně napněte, když motorka stojí svou váhou na stojánku. Průvěs nechte 4–5 cm, podle typu motorky se může lišit, ale obecně raději víc než míň.

Na co má vliv?

Přepnutý řetěz může zamezit nebo omezit funkci zadního tlumiče, když se motorka někde víc zhoupne. Nová sada není levná záležitost a správnou péčí můžete životnost řetězu výrazně prodloužit.


Motor

Neuděláte chybu, když po zimě vyměníte olej a filtr. Samozřejmě nezapomeňte ani na filtr vzduchový – ten buď vyměňte za nový, nebo vyperte v prostředku k tomu určeném. Vizuálně zkontrolujte těsnost motoru a přesvědčte se, zda je baterka v dobré kondici, popřípadě ji dobijte určenou nabíječkou. Před jízdou vyzkoušejte, že fungují světla, brzdovka, blinkry a klakson. Nezapomeňte na motolékárničku a podle potřeby doplňte nářadí, jestli jste přes sezonu některé poztráceli.


Podvozek

Pokud nemáte nové nebo zánovní pneumatiky, nemá cenu dělat něco s podvozkem, protože problémy s motorkou vznikají většinou od nich. Správnou funkci podvozku si můžete zkontrolovat sami: Stlačte motorku stejnou silou na řídítka a sedlo. Měla by se v tlumičích zhoupnout rovnoměrně. Pokud tomu tak není, bude nejlepší vyhledat odborníka na seřizování podvozku. Ten vám poradí, zda je podvozek v pořádku, nebo bude potřeba jeho repase (měla by se dělat každé dva roky). Před jízdou zkontrolujte těsnost předních vidlic a zadního odpružení.

Na co má vliv?

Nesprávně fungující podvozek může motorku rozhodit, a to jak v zatáčce, tak na rovince. Pokud si nejste jistí tím, co děláte, svěřte jeho nastavení odborníkovi.


Zdroj: https://www.ibesip.cz/Tematicke-stranky/Cestujeme-na-motorce/Jak-se-starat-o-motorku

Podívej se na fotky nebo videa:

Ty to zvládneš.cz - ETIKA NA SILNICÍCH (Dlouhá verze)Ty to zvládneš.cz - VIDĚT A BÝT VIDĚNTy to zvládneš.cz - MLADÍ ŘIDIČIBezpečnost blízkýchTy to zvládneš.cz - ALKOHOL A DROGYTy to zvládneš.cz - ZDRAVOTNÍ STAV ŘIDIČŮTy to zvládneš.cz - EMOCETy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOSTTy to zvládneš.cz - DÁLNICEPostup u dopravní nehody LIVE - ZáznamTy to zvládneš.cz - POZORNOSTKrváceníVlastní bezpečnostTy to zvládneš.cz - DROGY ZA VOLANTEMDopravní nehoda...? TY TO ZVLÁDNEŠTy to zvládneš.cz - MOTORKY NA SILNICITy to zvládneš.cz - NÁLEDÍTy to zvládneš.cz - CHODCI vs. TRAMVAJTy to zvládneš.cz - ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDYBESIP - Letecká záchranná služba u nehodyBESIP - Dopravní nehodaTy to zvládneš.cz - MOTORKY NA SILNICIBESIP - Rychlost a brzdná dráhaTy to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEKTy to zvládneš.cz - ETIKATy to zvládneš.cz - RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda KRVÁCENÍTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOSTTy to zvládneš.cz - ČASTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘIBESIP - Následky dopravní nehodyTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda PÁTEŘBESIP - Vidět a být viděnTy to zvládneš.cz - VIDITELNOSTTy to zvládneš.cz - EMOCEPostup u dopravní nehody LIVE - Záznam

Stáhni si:

Dopravní výchova - PřechodDopravní výchova - Kdo se chová špatně?Dopravní výchova - PřechodDopravní výchova - Chování ve vlakuDopravní výchova - ViditelnostDopravní výchova - Dopravní prostředky záchranářůDopravní výchova - Kdo se na silnici chová špatně ?Dopravní výchova - Přecházení přechoduDopravní výchova - Kolo a jeho součástiDopravní výchova - Kdo se chová nebezpečně ?Dopravní výchova - SemaforDopravní výchova - Jízda na koleDopravní výchova - Chůze po chodníkuDopravní výchova - Kdo se na zastávce chová správně ?Dopravní výchova - Šifrovací strojDopravní výchova - Přecházení silniceDopravní výchova - KvartetoDopravní výchova - Jezdíme autem

Může se hodit:

Reflexní přívěšek míčVyšívané nažehlovací obrázky velké - roadsterDětská reflexní vesta s obrázkem vel.MReflexní připínací odznakReflexní ponožky ČERVENÉ, vel. 43-44Reflexní samolepky - smajlíciReflexní tyčinky na dráty jízdních kol - balení 10 ks3M Reflexní přívěšek - splňuje EN13356Reflexní samolepka - ovál, balení 5ksDětská reflexní vesta s obrázkem - modrý měsíc s medvídkem - splňuje EN 1150Vyšívané nažehlovací obrázky velké - krokodýlReflexní nažehlovací motivyReflexní samolepka - ruka zelená, balení 5ksReflexní páska kombinovaná - š. 30 mm - žlutá, balení 5 mReflexní tkaničkyBaseballová čepice s reflexním pruhem ČERVENÁReflexní ponožky ČERVENÉ, vel. 41-42Dětská reflexní vesta s obrázkem vel.SVětrovka s kapucí - fluorescenční barva žlutá, velikost XXL, UNISEX15 ks pr. sešitů - DOPRAVNÍ VÝCHOVAPolicejní plácačkaZáchranářský kufříkAuto modré - vestičkaMotorkáři - Kontrola řetězuPřechod pro chodceHlavní silniceSTOPDeskové hry - DOPRAVNÍ VÝCHOVAMotorkáři - Kontrola brzd a olejeSvětelné signályStezka pro cyklistyKřižovatka s vedlejší silnicíSemafor pro autaAuto zelené - vestičkaPracovní listy - Dopravní výchovaZatrub na ní! Ne tak nahlas!Agresivita zabíjí - MatkaAuto červené - vestičkaPozor děti!

Skutečně se stalo:

Řidička skútru srazila v Praze chodkyni s dítětem v náručí. Pátrá po ní policie

K dopravní nehodě došlo jednadvacátého května, krátce před devátou hodinou ranní, v ulici Podbabská v Praze 6, poblíž zastávky Nádraží Podbaba, ve směru k…Zjistit více

Tři zranění po nehodě citroenu a dacie na Karvinsku

V pondělí 2. června po poledni došlo, v katastru obce Dolní Žukov, k dopravní nehodě. Řidič osobního vozidla Citroen Xsara Picasso, jedoucí po silnici II. třídy…Zjistit více

Více než 20 zraněných po srážce osobního vozu s autobusem na Olomoucku. Řidič osobáku měl pozitivní test na alkohol

V neděli, ve 13:40, se stala dopravní nehoda na silnici č. I/55, u obce Velký Týnec. Došlo zde k čelnímu střetu mezi osobním vozidlem a autobusem. Při nehodě…Zjistit více

Řidiči na Znojemsku skočil za krk jeho pes. Při nehodě byli zraněni dva lidé

Vážnou nehodou se ve středu odpoledne zabývali znojemští dopravní policisté. Řidič osobního Renaultu dostal na silnici u Valtrovic smyk a převrátil se přes…Zjistit více

Po nehodě na Berounsku skončil peugeot převrácený v rybníce

Zhruba 19letý mladík havaroval ve čtvrtek, po 19. hodině, v obci Korno na Berounsku. S peugeotem dostal smyk, následně vyjel mimo silnici a s vozem se převrátil…Zjistit více

Řidička na Jablonecku nabourala do betonové zdi. Na místě zemřela

Ve čtvrtek, kolem 14:40, havarovala řidička osobního vozidla na silnici I/65, mezi Rychnovem a Rádelským mlýnem. Její vozidlo, ze zatím nezjištěných důvodů…Zjistit více

Řidič hondy dostal na Chebsku smyk a naboural do stromu. Na místě zemřel

Ve středu 21. května letošního roku, krátce před 19:30 hodin, došlo na pozemní komunikaci ve směru od Hazlova na Aš k smrtelné dopravní nehodě. Pětadvacetiletý…Zjistit více

Při pronásledování ujíždějícího vozu došlo k nehodě. Zraněni byli dva policisté

V úterý, 20. května, šestnáct minut po patnácté hodině, přijali záchranáři na zdravotnickém operačním středisku informaci o dopravní nehodě na dálnici D1 mezi…Zjistit více

Při střetu s projíždějícím kamionem u Záhoří na Písecku zemřel chodec

Na silnici I/29, mezi Záhořím a Temešvárem na Písecku došlo v pondělí odpoledne k tragické události. Při střetu s projíždějícím kamionem tam zemřel chodec. Na…Zjistit více

Naši partneři