Přihlásit / registrovat

Zapomněli jste heslo?
Registrace

Motorky
Bezpečná doprava > Motorky
BEZPEČNÁ DOPRAVAPRVNÍ POMOCPOŽÁRYOSOBNÍ BEZPEČÍMIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTIESHOP

Švédská Vize 0

Švédská Vize 0 vznikla v roce 1994 a v roce 1997 byla schválena švédským parlamentem. Jedná se o plán, který eliminuje počty mrtvých nebo vážně zraněných na silnicích na číslo 0. Švédská vize 0 nabízí nový pohled na problematiku bezpečnosti silničního provozu. Hlavní myšlenka vychází z teze, že na silniční provoz je potřeba nahlížet jako na ucelený systém, který je vzájemně provázaný a jednotlivé prvky spolu musí vzájemně interagovat a kooperovat (tj. silnice, vozidla i účastníci silničního provozu se chovají tak, aby jejich prioritou bylo zachování vzájemné bezpečnosti). Hlavní odpovědnost za formování bezpečnosti v silničním provozu a dosažení patřičné úrovně, nesou především ti, kteří navrhují dopravně bezpečností systém např. výrobce vozidel, správce komunikací, dopravce, ale také politici, zaměstnanci veřejného sektoru či policie. Odpovědností každého jednotlivce je pak podřídit se nastaveným regulím. Švédská Vize 0 také nabourává tradiční pojetí dopravní nehody, ve kterém je dopravní nehoda způsobena individuálním selháním účastníka silničního provozu. V případě švédské vize, není dopravní nehoda důsledkem individuálního pochybení, ale selhání celého systému. 

Švédský model vychází rovněž z myšlenky, že přirozenou vlastností lidí je chybovat. Vize 0 připouští výskyt dopravních nehod, ale není ochotna akceptovat, smrt či vážné zranění za následek dopravní nehody. Systém se tedy snaží převést hlavní odpovědnost na ty, kteří jsou tvůrci a navrhovatelé dopravních parametrů. Zároveň je, ale vyžadována individuální odpovědnost všech účastníků, aby stanovená bezpečnostní pravidla dodržovala. 



Fungování v praxi


Jak již bylo zmíněno, systém počítá s lidskou chybou a s tím, že k dopravní nehodě pravděpodobně dojde. Švédská vize s tímto scénářem počítá a snaží se o vytvoření takového dopravního systému, který těmto lidským selháním předejde. Jedním z příkladem bezpečnostního opatření je výstavba tříproudých silnic, kdy oba směry jsou odděleny ochranou bariérou a třetí pruh určený k předjíždění každých pár kilometrů přechází k jinému směru jízdy. Tak je tedy eliminována možnost čelního středu vozidel způsobena neopatrným předjížděním. Dalším opatřením je úprava přechodů pro chodce, které jsou doplněny o světelnou signalizaci a nárazníky zpomalující rychlost vozidel. Zároveň je snaha v nebezpečných místech budovat spíše nadchody pro pěší než klasický přechod pro chodce.

Ve švédských městech také nenaleznete nebezpečné křižovatky, kdy chodec má na přechodu zelenou současně s vozidlem vyjíždějícím zpoza zatáčky. Také cyklistické pruhy jsou oddělené od automobilových svodidly, a kde není takové řešení technicky možné, smějí jet řidiči automobilů rychlostí pouze 30km/h.  Veškerá opatření jsou podložena vědeckými analýzami, které počítají s rizikem úmrtí. Je dokázáno, že pokud chodce srazí automobil jedoucí rychlostí 50km/h, chodec pravděpodobně zemře. V případě, že je chodec sražen pouze v rychlosti 30km/h je pravděpodobnost jeho úmrtí asi 10 % a pravděpodobně přežije. 

Systém tedy počítá s lidskou chybou, operuje s křehkostí a zranitelností lidského těla, spojuje systém jako jeden velký celek, vyžaduje odpovědné dodržování pravidel. 


Inspirativní model pro ostatní 


Švédský model je poměrně úspěšný a statisticky se Švédsku daří snižovat počty mrtvých či vážně zraněných. Švédský přístup a filozofie k dopravnímu prostředí inspirovala i mnoho dalších států, které se rozhodli tuto myšlenky sdílet a následovat. Na základech Švédské Vize 0 vznikl v rámci organizace OECD tzv. Safe Systém Approach. Úplně eliminovat úmrtí a vážná zranění se zdá být velmi ambiciózním cílem, který bude jistě trvat ještě velkou řadu let. Nicméně již v současné situaci dochází ve Švédsku ke značným poklesům smrtelných dopravních nehod a můžeme jen doufat, že se podaří švédskou myšlenku úspěšně implementovat v ostatních státech, které budou tuto myšlenku podporovat. 

I v České republice existuje a aktivně funguje platforma vize 0. O jejím fungování naleznete více na https://www.platformavize0.cz/



Zdroj obrázků: System YMS-promitacka • © Michael Stanovsky 2007-2021 • v0.9708 (20170422)

Zdroje:

STANOVSKÝ, Michael. Severské listy: „Vize 0“ – Švédsko chce dopravu bez vážných nehod. Severské listy [online]. Dřenice: Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, 2015, 20.12.2015 [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: https://www.severskelisty.cz/kaleido/kale0407.php

Http://www.welivevisionzero.com/vision-zero/: Vision Zero [online]. neuvedeno: neuvedeno, 2018 [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: http://www.welivevisionzero.com/vision-zero/

Vize Nula [online]. Liberec: Bezpečně na silnicích o.p.s, neuvedeno [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: https://www.vize-nula.cz/

Platforma Vize Nula [online]. Praha 8: Simopt, 2019 [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: https://www.platformavize0.cz/


Podívej se na fotky nebo videa:

Ty to zvládneš.cz - NÁLEDÍTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda KŘIKTy to zvládneš.cz - JÍZDA V ZIMĚTy to zvládneš.cz - RIZIKOVÝ ÚSEKTy to zvládneš.cz - ETIKA NA SILNICÍCHTy to zvládneš.cz - DÁLNICEBESIP - Bezpečnostní prvky v autěBESIP - Vidět a být viděnTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda NEPOKLÁDEJ TELEFONTy to zvládneš.cz - CHODCI NA SILNICITy to zvládneš.cz - dopravní nehoda STRESBESIP - Dopravní nehodaTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda VIDITELNOSTTy to zvládneš.cz - ČASTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda BEZPEČNOST BLÍZKÝCHBESIP - Rychlost a brzdná dráhaTy to zvládneš.cz - BEZPEČNOSTNÍ PÁSYPostup u dopravní nehody LIVE - ZáznamTy to zvládneš.cz - ETIKA NA SILNICÍCH (Dlouhá verze)Ty to zvládneš.cz - MLADÍ ŘIDIČIKouřTy to zvládneš.cz - ETIKATy to zvládneš.cz - DÁLNICETy to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮTy to zvládneš.cz - CHODCI vs. TRAMVAJTy to zvládneš.cz - ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDYTy to zvládneš.cz - skutečný příběhTy to zvládneš.cz - ZDRAVOTNÍ STAV ŘIDIČŮTy to zvládneš.cz - NEPOZORNOSTTy to zvládneš.cz - NÁLEDÍBESIP - Letecká záchranná služba u nehodyTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOSTTy to zvládneš.cz - VIDĚT A BÝT VIDĚNTy to zvládneš.cz - RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOSTViditelnostTy to zvládneš.cz - BEZPEČNOSTNÍ PÁSYNepokládej telefonTy to zvládneš.cz - VIDITELNOSTTy to zvládneš.cz - CHODCI NA SILNICI

Stáhni si:

Dopravní výchova - Zákaz vjezdu, hlavní komunikaceDopravní výchova - Dopravní prostředkyDopravní výchova - Dopravní pexesoDopravní výchova - KvartetoDopravní výchova - Co udělala dívka špatně ?Dopravní výchova - Chůze po silniciDopravní výchova - SemaforDopravní výchova - Přecházení železniceDopravní výchova - Co by se mohlo stát ?Dopravní výchova - Chování na zastávceDopravní výchova - Přecházení přechoduDopravní výchova - Je chování správné ?Dopravní výchova - ŽelezniceDopravní výchova - Vybarvi si obrázek; Je chování správné ?Dopravní výchova - ChodecDopravní výchova - KřižovatkaDopravní výchova - CestováníDopravní výchova - Jízda na koleDopravní výchova - Chování na zastávce

Může se hodit:

ParkovištěAuto žluté - vestičkaTvoje bába je úzká! Objeď to!Zákaz předjížděníAuto červené - vestičkaSTOPDej přednost v jízděCyklistika - Kontrola plášťů, duší a bezpečnostní výbavyPracovní listy - Dopravní výchovaPracovní sešit - DOPRAVNÍ VÝCHOVAAuto modré - vestičkaAgresivita zabíjí - KamionPozor děti!Semafor pro chodcePolicejní plácačkaROZBÍJEČ SKLA A ŘEZAČ PÁSŮ S PÍŠŤALKOU HAMMERHlavní silniceAgresivita zabíjí - ZačátečniceDopravní výchova - sadaPřechod pro chodceVyšívané nažehlovací obrázky velké - hříbečekReflexní přívěšek smajlík žlutýReflexní ponožky ŽLUTÉ, vel. 45-46Reflexní taháček hvězdička červenáDětská reflexní vesta s obrázkem vel.SReflexní taška šedáReflexní elastická páska pro koně a jezdceVyšívané nažehlovací obrázky střední - medvidek hnědo-červenýSportovní tričko pánské - fluorescenční barva žlutá, vel. XSReflexní bezpečnostní vesta pro dospělé XL EN ISO 20471:2013Vyšívané nažehlovací obrázky střední - medvídek zelenýVyšívané nažehlovací obrázky velké - modrá formuleReflexní přívěšek smajlík žlutýReflexní tričko pro dospélé - velikost MVyšívané nažehlovací obrázky velké - medvídekReflexní přívěšek - odrazka - vločka žlutáBaseballová čepice s reflexním pruhem ČERVENÁReflexní ponožky ŽLUTÉ, vel. 41-42Reflexní nažehlovací motivy

Skutečně se stalo:

Více než 20 zraněných po srážce osobního vozu s autobusem na Olomoucku. Řidič osobáku měl pozitivní test na alkohol

V neděli, ve 13:40, se stala dopravní nehoda na silnici č. I/55, u obce Velký Týnec. Došlo zde k čelnímu střetu mezi osobním vozidlem a autobusem. Při nehodě…Zjistit více

Řidiči na Znojemsku skočil za krk jeho pes. Při nehodě byli zraněni dva lidé

Vážnou nehodou se ve středu odpoledne zabývali znojemští dopravní policisté. Řidič osobního Renaultu dostal na silnici u Valtrovic smyk a převrátil se přes…Zjistit více

Dopravu na Pražském okruhu zablokovala nehoda dvou kamionů a dodávky

Na 10. kilometru Pražského okruhu (D0), ve směru od dálnice D1 k dálnici D7, došlo ve středu odpoledne k dopravní nehodě dvou nákladních vozidel a dodávky. Na…Zjistit více

Mladík v audi najel na náměstí v Plzni na chodník a naboural do domu

Plzeňští policisté se zabývají dopravní nehodou, ke které došlo v neděli 18. května 2025, po sedmé hodině večer, v Plzni na náměstí Republiky. Podle dosud…Zjistit více

Cizinec po nehodě na dálnici D46 vytáhl z hořící škodovky zraněného řidiče

Ve čtvrtek 1. května, krátce před dvacátou hodinou, přijali policisté oznámení o dopravní nehodě osobního vozidla na 30. km dálnice D46, ve směru od Prostějova…Zjistit více

Při srážce dvou škodovek na Nymbursku zemřeli dva lidé. Vážná zranění utrpěla mladá spolujezdkyně

K nehodě s tragickými následky vyjížděly v sobotu 26. dubna 2025, asi půl hodiny po 22. hodině, všechny složky Integrovaného záchranného systému do obce…Zjistit více

Řidič škodovky naboural na Pražském okruhu u Cholupic do návěsu kamionu

Na Pražském okruhu (dálnice D0), poblíž pražských Cholupic, ve směru od dálnice D1 k dálnici D5, došlo v neděli k vážné dopravní nehodě. Při té narazil, ze…Zjistit více

Mladík se škodovkou naboural na Rychnovsku do stromu. Nehodu nepřežil jeho 19letý spolujezdec

V pátek 25. dubna 2025, kolem 23. hodiny, došlo k tragické dopravní nehodě na silnici č. 1/14, mezi obcemi Dobruška a Běstviny, ve směru jízdy k obci Běstviny.…Zjistit více

U sjezdu z dálnice D4 na Písecku zemřel při srážce s kamionem motorkář

Nedaleko obce Drhovle na Písecku, u sjezdu z dálnice D4, došlo ve středu odpoledne, krátce po 14. hodině, k tragické dopravní nehodě. Při té se ze zatím…Zjistit více

Naši partneři

Naše webové stránky používají cookies
Kliknutím na "Přijmout vše a pokračovat" přijmete všechny typy souborů cookie nebo klepnutím na "Zjistit více a přizpůsobit" můžete zjistit více informací o souborech cookie a změnit jejich nastavení. Váš souhlas a nastavení můžete kdykoliv změnit odkazem "Nastavení cookies" umístěným v zápatí. Informace o zpracování osobních údajů naleznete na stránce GDPR. Náš web používá soubory cookies, které jsou nezbytné k jeho fungování. S vaším souhlasem budeme používat také další soubory cookies a zpracovávat vaše osobní údaje pro analýzu chování a vytváření statistik. Souhlas můžete kdykoliv odvolat odkazem "Nastavení cookies" umístěným v zápatí. Podrobné informace o cookies naleznete kliknutím na tlačítko "Zjistit více".
Zjistit více a přizpůsobit
Přijmout vše a pokračovat
O cookies
Cookies jsou malé textové soubory, které jsou uloženy při návštěvě webu ve vašem zařízení (počítač, tablet, smartphone, smart tv) a slouží k účelům, které jsou uvedeny níže. Cookies lze rozlišovat na cookies první strany a cookies třetích osob. Cookies první strany jsou cookies používané naší webovou aplikací. Cookies třetí strany jsou předávány třetí straně, která pro nás zpracovává určité úlohy. Další informace o cookies a jejich nastavení v prohlížeči naleznete v nápovědě vašeho prohlížeče.
Nezbytné (4)
Zobrazit podrobnosti
Technické cookies jsou nezbytné pro technický provoz a zajištění funkčnosti webové stránky. Jedná se o cookies první strany. Používání je založeno na našem oprávněném zájmu poskytnout provozuschopný web. Obecně však můžete používání cookies v prohlížeči zakázat, v takovém případě ale nemusí web pracovat zcela správně.
NázevDoba uloženíPůvodDoména
_SID30 dnůZáchranný kruhzachranny-kruh.cz
obsahuje identifikátor php session
_cc180 dnůZáchranný kruhzachranny-kruh.cz
obsahuje informace o souhlasu s použitím cookies
au60 minutZáchranný kruhzachranny-kruh.cz
obsahuje identifikátor přihlášení uživatele
yt-*13 měsícůYouTube
Funkce (1)
Zobrazit podrobnosti
Funkční soubory cookie obsahují informace o preferencích a nastavení uživatele. Jedná se o cookies první strany. Tyto cookies nejsou nezbytné a jsou používány na základě vašeho souhlasu. V případě nesouhlasu může být funkčnost webu omezená.
NázevDoba uloženíPůvodDoména
pl_volSessionZáchranný kruh
obsahuje nastavenou hlasitost přehrávače audio souborů
Statistika (3)
Zobrazit podrobnosti
Statistické soubory cookie obsahují informace ke zpracování statistik, které nám poskytují informace o tom, jak jsou stránky používány a pomáhají nám k jejich zlepšení. Tyto cookies jsou používány pouze s vaším souhlasem.
NázevDoba uloženíPůvodDoména
_uix365 dnůZáchranný kruhzachranny-kruh.cz
NID, VISITOR_INFO1_LIVE, PREF, CGIC, pm_sess, YSC, IDE, ANID, CONSENT, __Secure*13 měsícůYouTubeyoutube.com
Více informací naleznete zde.
_ga*, __utm*, NID13 měsícůGoogle Analytics
Více informací naleznete zde.
Marketing (1)
Zobrazit podrobnosti
Marketingové cookies mají původ od externích reklamních společností a používají se ke shromažďování informací o webových stránkách navštívených uživatelem. Tyto cookies jsou používány pouze s vaším souhlasem.
NázevDoba uloženíPůvodDoména
NID, ANID, IDE, DSID a další13 měsícůGoogle Ads
slouží k remarketingu, měření reklamní efektivity, ukládání a sledování konverzí Více informací naleznete zde.