Přihlásit / registrovat

Zapomněli jste heslo?
Registrace

Motorky
Bezpečná doprava > Motorky
BEZPEČNÁ DOPRAVAPRVNÍ POMOCPOŽÁRYOSOBNÍ BEZPEČÍMIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTIESHOP

Švédská Vize 0

Švédská Vize 0 vznikla v roce 1994 a v roce 1997 byla schválena švédským parlamentem. Jedná se o plán, který eliminuje počty mrtvých nebo vážně zraněných na silnicích na číslo 0. Švédská vize 0 nabízí nový pohled na problematiku bezpečnosti silničního provozu. Hlavní myšlenka vychází z teze, že na silniční provoz je potřeba nahlížet jako na ucelený systém, který je vzájemně provázaný a jednotlivé prvky spolu musí vzájemně interagovat a kooperovat (tj. silnice, vozidla i účastníci silničního provozu se chovají tak, aby jejich prioritou bylo zachování vzájemné bezpečnosti). Hlavní odpovědnost za formování bezpečnosti v silničním provozu a dosažení patřičné úrovně, nesou především ti, kteří navrhují dopravně bezpečností systém např. výrobce vozidel, správce komunikací, dopravce, ale také politici, zaměstnanci veřejného sektoru či policie. Odpovědností každého jednotlivce je pak podřídit se nastaveným regulím. Švédská Vize 0 také nabourává tradiční pojetí dopravní nehody, ve kterém je dopravní nehoda způsobena individuálním selháním účastníka silničního provozu. V případě švédské vize, není dopravní nehoda důsledkem individuálního pochybení, ale selhání celého systému. 

Švédský model vychází rovněž z myšlenky, že přirozenou vlastností lidí je chybovat. Vize 0 připouští výskyt dopravních nehod, ale není ochotna akceptovat, smrt či vážné zranění za následek dopravní nehody. Systém se tedy snaží převést hlavní odpovědnost na ty, kteří jsou tvůrci a navrhovatelé dopravních parametrů. Zároveň je, ale vyžadována individuální odpovědnost všech účastníků, aby stanovená bezpečnostní pravidla dodržovala. 



Fungování v praxi


Jak již bylo zmíněno, systém počítá s lidskou chybou a s tím, že k dopravní nehodě pravděpodobně dojde. Švédská vize s tímto scénářem počítá a snaží se o vytvoření takového dopravního systému, který těmto lidským selháním předejde. Jedním z příkladem bezpečnostního opatření je výstavba tříproudých silnic, kdy oba směry jsou odděleny ochranou bariérou a třetí pruh určený k předjíždění každých pár kilometrů přechází k jinému směru jízdy. Tak je tedy eliminována možnost čelního středu vozidel způsobena neopatrným předjížděním. Dalším opatřením je úprava přechodů pro chodce, které jsou doplněny o světelnou signalizaci a nárazníky zpomalující rychlost vozidel. Zároveň je snaha v nebezpečných místech budovat spíše nadchody pro pěší než klasický přechod pro chodce.

Ve švédských městech také nenaleznete nebezpečné křižovatky, kdy chodec má na přechodu zelenou současně s vozidlem vyjíždějícím zpoza zatáčky. Také cyklistické pruhy jsou oddělené od automobilových svodidly, a kde není takové řešení technicky možné, smějí jet řidiči automobilů rychlostí pouze 30km/h.  Veškerá opatření jsou podložena vědeckými analýzami, které počítají s rizikem úmrtí. Je dokázáno, že pokud chodce srazí automobil jedoucí rychlostí 50km/h, chodec pravděpodobně zemře. V případě, že je chodec sražen pouze v rychlosti 30km/h je pravděpodobnost jeho úmrtí asi 10 % a pravděpodobně přežije. 

Systém tedy počítá s lidskou chybou, operuje s křehkostí a zranitelností lidského těla, spojuje systém jako jeden velký celek, vyžaduje odpovědné dodržování pravidel. 


Inspirativní model pro ostatní 


Švédský model je poměrně úspěšný a statisticky se Švédsku daří snižovat počty mrtvých či vážně zraněných. Švédský přístup a filozofie k dopravnímu prostředí inspirovala i mnoho dalších států, které se rozhodli tuto myšlenky sdílet a následovat. Na základech Švédské Vize 0 vznikl v rámci organizace OECD tzv. Safe Systém Approach. Úplně eliminovat úmrtí a vážná zranění se zdá být velmi ambiciózním cílem, který bude jistě trvat ještě velkou řadu let. Nicméně již v současné situaci dochází ve Švédsku ke značným poklesům smrtelných dopravních nehod a můžeme jen doufat, že se podaří švédskou myšlenku úspěšně implementovat v ostatních státech, které budou tuto myšlenku podporovat. 

I v České republice existuje a aktivně funguje platforma vize 0. O jejím fungování naleznete více na https://www.platformavize0.cz/



Zdroj obrázků: System YMS-promitacka • © Michael Stanovsky 2007-2021 • v0.9708 (20170422)

Zdroje:

STANOVSKÝ, Michael. Severské listy: „Vize 0“ – Švédsko chce dopravu bez vážných nehod. Severské listy [online]. Dřenice: Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, 2015, 20.12.2015 [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: https://www.severskelisty.cz/kaleido/kale0407.php

Http://www.welivevisionzero.com/vision-zero/: Vision Zero [online]. neuvedeno: neuvedeno, 2018 [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: http://www.welivevisionzero.com/vision-zero/

Vize Nula [online]. Liberec: Bezpečně na silnicích o.p.s, neuvedeno [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: https://www.vize-nula.cz/

Platforma Vize Nula [online]. Praha 8: Simopt, 2019 [cit. 2021-04-07]. Dostupné z: https://www.platformavize0.cz/


Podívej se na fotky nebo videa:

Ty to zvládneš.cz - ETIKA NA SILNICÍCH (Dlouhá verze)Ty to zvládneš.cz - NÁLEDÍBESIP - Železniční přejezdyBESIP - Bezpečnostní prvky v autěTy to zvládneš.cz - DROGY ZA VOLANTEMTy to zvládneš.cz - CHODEC vs. NEPOZORNÝ ŘIDIČBESIP - Dopravní nehodaTy to zvládneš.cz - TRAMVAJE vs. AUTATy to zvládneš.cz - dopravní nehoda KŘIKTy to zvládneš.cz - CHODCI vs. TRAMVAJTy to zvládneš.cz - RYCHLOSTTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda PRVNÍ POMOCPostup u dopravní nehody LIVE - ZáznamBESIP - Rychlost a brzdná dráhaBESIP - Křižovatky, obytná a pěší zónaTy to zvládneš.cz - VIDĚT A BÝT VIDĚNTy to zvládneš.cz - ETIKA NA SILNICÍCHTy to zvládneš.cz - dopravní nehoda ZÁKLON HLAVYTy to zvládneš.cz - JÍZDA V ZIMĚTy to zvládneš.cz - VIDITELNOSTTy to zvládneš.cz - EMOCETy to zvládneš.cz - VIDĚT A BÝT VIDĚNPáteřTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘIDopravní nehoda...? TY TO ZVLÁDNEŠTy to zvládneš.cz - ALKOHOL A DROGYTy to zvládneš.cz - skutečný příběhTy to zvládneš.cz - ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDYTy to zvládneš.cz - BEZPEČNOSTNÍ PÁSYTy to zvládneš.cz - CHODCI vs. TRAMVAJTy to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOSTTy to zvládneš.cz - BEZPEČNÝ ODSTUPTy to zvládneš.cz - NÁLEDÍBESIP - Dopravní nehodaTy to zvládneš.cz - MOTORKY NA SILNICITy to zvládneš.cz - VIDITELNOSTZáklon hlavyViditelnostTy to zvládneš.cz - ETIKAKouř

Stáhni si:

Dopravní výchova - Kdo se na silnici chová špatně ?Dopravní výchova - PřechodDopravní výchova - Chůze po silniciDopravní výchova - ViditelnostDopravní výchova - Pamatuješ si obrázek ?Dopravní výchova - Chůze po silniciDopravní výchova - Telefonní číslaDopravní výchova - Slož slovaDopravní výchova - Kdo přechází silnici správně ?Dopravní výchova - Kudy bys šel ?Dopravní výchova - Obleč policistuDopravní výchova - Dopravní prostředky záchranářůDopravní výchova - Chování na železniciDopravní výchova - Dopravní prostředkyDopravní výchova - Chování na zastávceDopravní výchova - ViditelnostDopravní výchova - ChodecDopravní výchova - Dopravní pexesoDopravní výchova - Cestování v hromadných dopravních prostředcích

Může se hodit:

Chodící autoPozor děti!Auto modré - vestičkaCyklistika - Kontrola plášťů, duší a bezpečnostní výbavyPracovní sešit - DOPRAVNÍ VÝCHOVAMotorkáři - Kontrola pneumatikNůž na bezpečnostní pásyAuto oranžové - vestičkaZáchranářský kufříkSemafor pro chodceCyklistika - Bezpečnost bikeraKřižovatka s vedlejší silnicíDeskové hry - ZACHRAŇ SEROZBÍJEČ SKLA A ŘEZAČ PÁSŮ S PÍŠŤALKOU HAMMERDopravní výchova - sadaParkovištěAuto červené - vestičkaAgresivita zabíjí - MatkaAgresivita zabíjí - ZačátečniceCyklistika - Kontrola brzdReflexní taška hnědáReflexní bezpečnostní vesta oranžová vel. XL EN ISO 20471:2013Dětská reflexní vesta s obrázkem vel.SReflexní přívěšek hvězdaDětská reflexní vesta s obrázkem vel.SReflexní páska na suchý zip 3M - splňuje EN13356Reflexní samolepky - smajlíkReflexní exteriérová samolepa HASIČIReflexní ponožky ČERVENÉ, vel. 45-463M reflexní potah na cyklistickou přilbuReflexní bederní dekaReflexní set na udečkuDětská reflexní vesta - 3 reflexní pruhy ORANŽOVÁ - splňuje EN 1150Reflexní postroj pro psy - ORANŽOVÝ - S 46 cmVyšívané nažehlovací obrázky velké - sněhulákReflexní dětská bezpečnostní vesta velikost SVyšívané nažehlovací obrázky velké - sportovní letadloReflexní samolepka - strašidýlko, balení 5ksDětská reflexní vesta - 3 reflexní pruhy ORANŽOVÁ - S/M

Skutečně se stalo:

Cizinec po nehodě na dálnici D46 vytáhl z hořící škodovky zraněného řidiče

Ve čtvrtek 1. května, krátce před dvacátou hodinou, přijali policisté oznámení o dopravní nehodě osobního vozidla na 30. km dálnice D46, ve směru od Prostějova…Zjistit více

Při srážce dvou škodovek na Nymbursku zemřeli dva lidé. Vážná zranění utrpěla mladá spolujezdkyně

K nehodě s tragickými následky vyjížděly v sobotu 26. dubna 2025, asi půl hodiny po 22. hodině, všechny složky Integrovaného záchranného systému do obce…Zjistit více

Řidič škodovky naboural na Pražském okruhu u Cholupic do návěsu kamionu

Na Pražském okruhu (dálnice D0), poblíž pražských Cholupic, ve směru od dálnice D1 k dálnici D5, došlo v neděli k vážné dopravní nehodě. Při té narazil, ze…Zjistit více

Mladík se škodovkou naboural na Rychnovsku do stromu. Nehodu nepřežil jeho 19letý spolujezdec

V pátek 25. dubna 2025, kolem 23. hodiny, došlo k tragické dopravní nehodě na silnici č. 1/14, mezi obcemi Dobruška a Běstviny, ve směru jízdy k obci Běstviny.…Zjistit více

U sjezdu z dálnice D4 na Písecku zemřel při srážce s kamionem motorkář

Nedaleko obce Drhovle na Písecku, u sjezdu z dálnice D4, došlo ve středu odpoledne, krátce po 14. hodině, k tragické dopravní nehodě. Při té se ze zatím…Zjistit více

Při střetu s projíždějícím vlakem v Poděbradech zemřel řidič škodovky

V Revoluční ulici v Poděbradech na Nymbursku došlo v pátek večer k tragické dopravní nehodě. Na železničním přejezdu, zabezpečeném světelnou výstražnou…Zjistit více

Srážka osobního vozu a dvou náklaďáků v Dobré skončila tragicky

Ve čtvrtek, krátce před šestou hodinou ranní, došlo na Frýdecko-Místecku, za sjezdem z dálnice D48, směr obec Dobrá, na křižovatce u nákupního centra, k vážné…Zjistit více

Na padesátce v Kladně naměřili strážníci řidiči BMW rychlost 108 km/hod

Ačkoli strážníci Městské policie Kladno každý měsíc s předstihem zveřejňují seznam míst, kde budou měřit rychlost, někteří lidé za volantem i přesto hazardují…Zjistit více

Vážná zranění jsou na silnicích mnohem častější, než se zdá

Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) upozorňuje, že pokrok v oblasti bezpečnosti silničního provozu v členských zemích EU je nedostatečný. Jedním z…Zjistit více

Naši partneři