Smrtelných dopravních nehod motocyklistů výrazně přibývá
Téma bezpečnosti motocyklistů opět vzrůstá na významu. V minulém roce byl přiblině kadý sedmý usmrcený při dopravní nehodě právě motocyklistou a ani uplynulé první čtyři měsíce roku 2020 nesignalizují v této statistice pozitivní vývoj, spíe naopak.
Meziroční srovnání vývoje dopravních nehod toti potvrzuje výrazný nárůst smrtelných nehod na motocyklech. Zatímco vloni zahynulo za první čtyři měsíce roku na silnicích 12 motocyklistů, v roce 2020 to jsou ji dvě desítky osob za stejné období, co je nárůst o téměř 67 %. Počet těce zraněných motocyklistů při dopravních nehodách se za zmíněná období meziročně téměř shoduje. Mezi nejčastějí příčiny těchto tragických dopravních nehod se řadí nepřizpůsobení rychlosti motocyklu dopravně technickému stavu vozovky.
"Příčin dopravních nehod s účastí motocyklů je vak mnohem více a patří k nim například nedání přednosti v jízdě na křiovatce nebo přehlédnutí přijídějícího motocyklisty jedoucího stejným směrem, tedy při předjídění," potvrzuje z praxe na českých silnicích plk. Mgr. Pavel íha, vedoucí Odboru sluby dopravní policie Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje. Bohuel výjimkou vak není ani jízda motocyklisty bez předepsané přilby nebo pod vlivem alkoholu včetně návykových látek.
Za uspokojivé nelze označit ani dlouhodobé srovnání České republiky s ostatními zeměmi Evropské unie v počtu usmrcených motocyklistů. Například v období let 20112018 byla statisticky ČR v hodnocení průměrného ročního přírůstku usmrcených motocyklistů na třetím nejhorím místě s hodnotou +2,4 % za Rakouskem (+3,8 %) a Lucemburskem (+17 %).
Smutná bilance dopravních nehod s fatálními následky je o to více varující, nebo letos vyhaslo dosud nejvíce lidských ivotů motorkářů (celkem 15 usmrcených) právě v dubnu, který je kadoročně povaován za měsíc bezpečnosti na naich silnicích. Nelze vak opomenout i fakt, e z celkového počtu nehod s účastí motorkářů je ve více ne 40 % na vině řidič automobilu.
"Někdy by přitom stačilo trochu opatrnosti a předvídavosti. Pravidlo ´být viděn´ je u motorkářů extrémně důleité. Ale stejně důleité je vědět, e souboj s karosérií auta díky chybě řidiče automobilu nemůe motorkář nikdy vyhrát. I to je námětem aktuálního videa naí kampaně Ty to zvládne Setkání s realitou," připomíná Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh, která zmíněnou kampaň dlouhodobě připravuje.
V prevenci proti dopravním nehodám motorkářů s vánými následky je proto nejvíce kladen důraz na věnování jejich pozornosti při jízdě, přizpůsobení jízdy stavu komunikace, předepsanou výstroj a vybavení vemi předepsanými bezpečnostními prvky. Celková ohleduplnost a včasné předvídání situace vech účastníků silničního provozu je poté významným faktorem ke sníení rizika nehod s účastí motocyklistů.
VIDEO K TOMUTO TÉMATU NALEZNETE: ZDE
O kampani Ty to zvládne:
Asociace Záchranný kruh realizuje kampaň Ty to zvládne, ve které představuje inovativní instruktáně analytická videa vycházející z reálných dopravních nehod. V tomto projektu představuje kampaň divákům unikátní spojení reálných záběrů sloek IZS ze zásahů společně s analýzou nehod a preventivně emotivním sdělením z úst záchranářů. Díky analytické části a výpovědím záchranářů zasahujících na místě události seznamuje diváka jak s průběhem zásahu, tak hlavně s důvody vzniku nehody a zejména pak specifikací chyb. Kampaň zdůrazňuje rizika chování na silnici s cílem sníit počet dopravních nehod na minimum.
ViĚce informací: realita.tytozvladnes.cz.
Kampaň "Ty to zvládne setkání s realitou" je financována z Fondu zábrany kod České kanceláře pojistitelů.
O fondu zaĚbrany sĚkod
Fond zábrany sĚkod je zrĚiĚzen zaĚkonem cĚ. 168/1999 Sb., a veĚcneĚ ho spravuje CĚeskaĚ kancelaĚrĚ pojistiteluĚ, profesniĚ organizace pojisĚtĚoven, ktereĚ jsou opraĚvneĚny na uĚzemiĚ CĚeskeĚ republiky provozovat pojisĚteĚniĚ odpoveĚdnosti za sĚkodu zpuĚsobenou provozem vozidla (povinneĚ rucĚeniĚ). Tyto pojisĚtĚovny do fondu zaĚbrany sĚkod odvaĚdiĚ rocĚneĚ 3 % z prĚijateĚho pojistneĚho z pojisĚteĚniĚ odpoveĚdnosti z provozu vozidla. ProstrĚedky z fondu jsou rozdeĚlovaĚny mezi zaĚkladniĚ slozĚky IZS, tedy hasicĚe, policisty a zaĚchranaĚrĚe, ostatniĚ slozĚky IZS a subjekty realizujiĚciĚ projekty vedouciĚ ke zvyĚsĚeniĚ bezpecĚnosti na silniciĚch a programy prevence v oblasti sĚkod z provozu vozidel.
ViĚce informaciĚ: www.fondzabranyskod.cz.
Autor, zdroj: Svět v bezpečí, http://www.svetvbezpeci.cz