Třetina smrtelných nehod na dálnicích se stává v noci
Dálniční úseky jsou v porovnání s ostatními typy pozemních komunikací těmi nejbezpečnějími, ovem za překladu, e vichni účastníci dodrují při jízdě na této rychlostní komunikaci předepsaná pravidla silničního provozu. V opačném případě jsou podstatně vyím rizikem nehod s fatálními následky.
Ze statistiky Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 20122019 vyplývá, e za posledních osm let přilo na dálnicích v České republice o ivot 228 lidí a 590 lidí utrpělo těká zranění. Jen za minulý rok vyhaslo na vnitrostátních dálnicích 31 lidských ivotů. Varujícím údajem z dálnic je také přiblině třetinový podíl smrtelných nehod u posádek nákladních automobilů. Jen pro srovnání, v zemích EU je tato hodnota na úrovni přiblině 10 %. Z toho plyne, e Česká republika má v tomto směru velmi neradostnou bilanci. Přes 30 % smrtelných dopravních nehod se na dálnici stává v nočních hodinách, kdy nejvíce vstupuje do hry únava a ztráta bdělosti řidiče.
"Asi hodně motoristů zaregistrovalo v říjnu loňského roku informaci o noční řetězové havárii na dálnici D1, kdy do převrácené hořící cisterny postupně narazilo několik osobních vozidel. O ivot zde přiel jeden člověk a váná nehoda si vyádala také dalích deset zraněných účastníků. Byl to typický příklad nepozornosti a zvýené únavy řidiče za volantem. I proto nám tato reálná dálniční nehoda poslouila jako dalí námět pro video kampaně Ty to zvládne Setkání s realitou," vysvětluje Ing. Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh, která zmíněnou kampaň dlouhodobě připravuje.
Únava za volantem vak není jedinou příčinou smrtelných nehod na českých dálnicích. Často se řidič plně nevěnuje řízení motorového vozidla nebo nepřizpůsobí svou jízdu situaci na dálniční komunikaci. Poslední dobou se také nezřídka vyskytují na dálnici případy vjetí s vozidlem do protisměru. Obecně vyí rychlost vozidel na tomto typu komunikace pak nedává příli velkou anci střetu s takto nesprávně jedoucím vozidlem zabránit. Velký důraz je také kladen na dodrování správného odstupu od vpředu jedoucího vozidla. "Bezpečný odstup jsou za sucha dvě vteřiny. To je při stokilometrové rychlosti vozidla asi padesát metrů. Za mokra by to měly být vteřiny tři," upozorňuje na základní pravidlo mjr. Ing. Duan Uhlík, velitel stanice Karlovy Vary, HZS Karlovarského kraje.
Únava má na člověka podobný účinek jako opilost. I přes ji zmíněné vysoké procento nehod kamionů nelze v tomto ohledu opomenout ani řidiče osobních vozů. I kdy právě únava a nedodrení bezpečného odstupu často mohou za jejich nehody, které mnohdy skončí jen pomačkanými plechy na dálnicích mnohem častěji vyústí v řetězovou havárii. Protoe víc, ne jinde tady platí, e jakékoli naruení plynulosti provozu můe mít fatální následky. "Vichni účastníci provozu by měli myslet nejen na sebe, ale také na ostatní, jinými slovy být zodpovědní. Bezpečná jízda po dálnici má své zásady, které je potřeba vdy dodrovat. Vedle pravidelného odpočinku, pozorného sledování dopravní situace, udrování bezpečné vzdálenosti či důsledného dodrování rychlostních limitů je více ne ádoucí správné chování při zjitění nečekané překáky, například stojící kolony kamionů. Vedle okamitého zapnutí výstraných světel je potřeba dodret záchranářskou uličku, kterou vytváříme mezi pruhem nejvíce vlevo a těmi zbývajícími napravo," připomíná Luká Hutta výkonný manaér Asociace Záchranný kruh.
Základním pravidlem bezpečného provozu na dálnici je vak jízda vdy v pravém pruhu, a to i v případě komunikace se třemi nebo více jízdními pruhy, pokud se neblíí předjetí pomalejího vozidla či jiná překáka.
VIDEO K TOMUTO TÉMATU NALEZNETE: ZDE
Zdroj dat: Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 20122019, Besip Ministerstvo dopravy/CDV
O kampani Ty to zvládne:
Asociace Záchranný kruh realizuje kampaň Ty to zvládne, ve které představuje inovativní instruktáně analytická videa vycházející z reálných dopravních nehod. V tomto projektu představuje kampaň divákům unikátní spojení reálných záběrů sloek IZS ze zásahů společně s analýzou nehod a preventivně emotivním sdělením z úst záchranářů. Díky analytické části a výpovědím záchranářů zasahujících na místě události seznamuje diváka jak s průběhem zásahu, tak hlavně s důvody vzniku nehody a zejména pak specifikací chyb. Kampaň zdůrazňuje rizika chování na silnici s cílem sníit počet dopravních nehod na minimum.
Více informací: realita.tytozvladnes.cz.
Kampaň "Ty to zvládne setkání s realitou" je financována z Fondu zábrany kod České kanceláře pojistitelů.
O fondu zaĚbrany sĚkod
Fond zábrany sĚkod je zrĚiĚzen zaĚkonem cĚ. 168/1999 Sb., a veĚcneĚ ho spravuje CĚeskaĚ kancelaĚrĚ pojistiteluĚ, profesniĚ organizace pojisĚtĚoven, ktereĚ jsou opraĚvneĚny na uĚzemiĚ CĚeskeĚ republiky provozovat pojisĚteĚniĚ odpoveĚdnosti za sĚkodu zpuĚsobenou provozem vozidla (povinneĚ rucĚeniĚ). Tyto pojisĚtĚovny do fondu zaĚbrany sĚkod odvaĚdiĚ rocĚneĚ 3 % z prĚijateĚho pojistneĚho z pojisĚteĚniĚ odpoveĚdnosti z provozu vozidla. ProstrĚedky z fondu jsou rozdeĚlovaĚny mezi zaĚkladniĚ slozĚky IZS, tedy hasicĚe, policisty a zaĚchranaĚrĚe, ostatniĚ slozĚky IZS a subjekty realizujiĚciĚ projekty vedouciĚ ke zvyĚsĚeniĚ bezpecĚnosti na silniciĚch a programy prevence v oblasti sĚkod z provozu vozidel.
ViĚce informaciĚ: www.fondzabranyskod.cz.
Autor, zdroj: Svět v bezpečí, http://www.svetvbezpeci.cz