Motocyklisté

Motocyklisté patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu, při střetu s pevnou překážkou končí s těžkými zraněními nebo smrtí. Ani sebelepší výbava není zárukou bezpečného návratu, pokud se motorkář chová riskantně, jede nepřiměřenou rychlostí.

Motocykl má delší brzdnou dráhu než automobil:

  • při rychlosti    80 km/h je brzdná dráha 58 metrů
  • při rychlosti  100 km/h je brzdná dráha 83 metry
  • při rychlosti  200 km/h je brzdná dráha 280 metrů!

Při rychlé jízdě je nutné počítat se spadaným listím, olejovými skvrnami, tramvajovými kolejemi, naftou na silnici, se změnou povrchu silnice (z rovného asfaltu či  betonu  na dlažební kostky), nerovností  terénu, vlhkostí vozovky, nebezpečné mohou být i přechody pro chodce, nebo vodorovné dopravní značky.

  • Při jízdě je nutné počítat také se slepými úhly ( když nevidíte zpětné zrcátko automobilu, jeho řidič Vás nevidí
  • Předjíždění zprava řidiči  většinou nečekají
  • Předjíždění v nepřehledných místech je zbytečný hazard a riskování.
  • Motorkáře nechrání žádná karoserie, bezpečnostní pás, airbag, pouze pasivní zabezpečení jako je speciální oblečení, chrániče kloubů, páteřový chránič, ochranná  přílba, vhodná obuv, rukavice a další prvky.
  • Neutraťte všechny peníze za motorku! Myslete také na bezpečné vybavení!
  • Oblečení: Přestože je kůže klasickým ochranným materiálem, je na trhu bohatý výběr oblečení podle typu motocyklu, zvolte vždy viditelnou barvu, oblečení dvojitě prošité, bez volných tkaniček, řemínků apod., při zkoušení oblečení vyzkoušejte, jak se Vám bude sedět v novém oblečení na motorce (stačí simulace na židli)
  • Ochranná přílba i hledí musí být označeny schvalovací značkou (podle předpisu EHK OSN č.22), podle tohoto předpisu je v kroužku vepsané velké E doplněné jedno či dvoučíselným číslem udávajícím kód státu, který motocyklistickou přilbu schválil. Číslo 8 je pro Českou republiku. Pod kroužkem s vepsaným E s kódem státu je uvedeno vícemístné, obvykle pěti nebo šestimístné číslo schválení, které musí začínat dvojčíslím udávajícím sérii změn předpisu.
    Integrální přílba by měla být lehká s průzorem, s bradovým řemenem, který by měl  pod bradou naléhat rovnoměrně, řemen pod bradou by měl být ovladatelný jednou rukou , stejně jako průzorové okno. Barva přilby svou barvou musí umožnit větší viditelnost jezdce, přilba musí sedět pevně, při koupi může lehce tlačit, časem se uvolní, volná přílba je nebezpečná. Je vhodné přílbu před koupí vyzkoušet za jízdy.
    Přilba Vás chrání jen jednou, po nárazu ji už nepoužívejte, nárazem ztrácí přilba svoji ochrannou funkci, zkontrolujte také čas od času průzor, nesmí  být poškrábaný.

Další rizika:

Používání brzd – při rychlé jízdě myslete na brzdnou dráhu motocyklu. Platí pravidlo při nutném brzdění – není-li motocykl vybaven systémem ABS - vzadu naplno, vpředu s citem. Brzděte vždy  před zatáčkou a s citem na obě brzdy.

Technika a bezpečnost – po zimním období důkladně motocykl prohlédněte a prověřte, zaměřte se na osvětlení, brzdy a pneumatiky

Dezén pneumatik – stanovený minimální profil je 1,6 mm u malých motocyklů, kola s pomocným motorem a lehké motocykly – 1,0 mm. Je nutné si uvědomit, že materiál pneumatik stárne a mění se vlastnosti, mění se přilnavost pneumatik k vozovce.

Pozor na kývání při jízdě – při rychlosti přes 100 km/h, při změně rychlosti se motocykl může začít kývat. Zesiluje-li se kývání, nastává obvykle pád. Příčinou takového kývání mohou být sjeté pneumatiky, cestovní brašny nebo špatné uložení zavazadel apod. V takových situacích je nejlépe snížit rychlost až do ustálení . Zkušený motocyklista zjistí co znamená kývání tím, že náhle prudce změní rychlost.

Upravování a vylepšování – motocyklista nesmí stroj přestavovat a měnit, vylepšovat  předepsaný technický stav, tím motocykl ztrácí technickou způsobilost. Mohou nastat problémy s pojišťovnou nebo  s příslušným oprávněním, navíc je jízda na takovém stroji nebezpečná a trestná.