Bez závor jsou tisíce přejezdů. Na místě tragédie měly být dávno
I přes vytíženost tohoto železničního přejezdu je zabezpečen pouze světly a výstražným křížem. Takových přejezdů je v Česku přes dva tisíce. "Tam, kde je to účelné, by bezpečnostní prvky měly být zavedeny, ale vždy je potřeba zvažovat konkrétní místo a hustotu provozu, aby investované peníze byly efektivní," uvedl poslanec ODS Stanislav Bláha.
Vedení Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) si ale myslí ale něco jiného. "Závory jsou z našeho pohledu pouze doplňkové zařízení. Důležité je zabezpečení světelnou a zvukovou signalizací," sdělil mluvčí SŽDC Pavel Tesař.
Přitom jen za loňský rok se na železničních přejezdech stalo 170 nehod, při kterých vyhaslo 33 lidských životů. "Počet nehod na železnicích, v porovnání s předchozími lety, je trochu větší, například s rokem 2018 máme nárůst 12 procent," prohlásil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
Přejezd na Královéhradecku, kde se v neděli stala tragická nehoda, přitom měl být opatřen závorami už loni, dosud se tak ale nestalo. Až v pondělí - den po tragické nehodě - začali dělníci kopat pro závory základy.
"Tento typ přejezdů, které jsou extrémně nebezpečné a jsou většinou na kraji obce nebo v obci, aby byly co nejdříve ideálně v tomto roce zabezpečeny pomocí závor, ať to stojí, co to stojí," chce poslanec ANO Martin Kolovratník.
Téměř polovina železničních přejezdů je vybavena pouze výstražnými kříži, většina z nich se ale nachází na méně frekventovaných silnicích. Podle odborníků jsou většinou viníky nehod na železničních přejezdech právě sami řidiči.
Autor, zdroj: Mediafax, http://www.mediafax.cz