Přihlásit / registrovat

Zapomněli jste heslo?
Registrace

Kriminalita
Aktuality > Kriminalita
BEZPEČNÁ DOPRAVAPRVNÍ POMOCPOŽÁRYOSOBNÍ BEZPEČÍMIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTIESHOP

Řidiči, motorkáři a cyklisté – vzájemný respekt je důležitý

27.03.2023
S příchodem teplého počasí vyráží i řada cyklistů na české silnice. Z pohledu bezpečnosti je tedy potřeba více obezřetnosti. Mnozí z nás však někdy zapomínají, že na silnici jsme si všichni rovni – řidiči vozidel, motorkáři a v neposlední řadě právě

S příchodem teplého počasí vyráží i řada cyklistů na české silnice. Z pohledu bezpečnosti je tedy potřeba více obezřetnosti. Mnozí z nás však někdy zapomínají, že na silnici jsme si všichni rovni – řidiči vozidel, motorkáři a v neposlední řadě právě i cyklisté. Vzájemný respekt je přitom v silničním provozu jedním z nejdůležitějších faktorů. Jeho opomenutí pak může být za řadou nešťastných událostí.

Základním pravidlem každého zodpovědného cyklisty je být vždy dobře viděn a klást důraz na vlastní bezpečnost. Před každou vyjížďkou na kole je důležitá kontrola povinné a doporučené výbavy. Jízdní kolo musí být vybaveno funkčními brzdami, odrazkami bílé barvy vpředu, červené barvy vzadu, oranžové barvy v paprscích kol a na pedálech. Důležitým detailem jsou rovněž bočními krytkami opatřená řídítka. „Správné umístění odrazek na kole oceníme zejména při jízdě za snížené viditelnosti. Pro bezpečnost cyklisty je však nezbytným pomocníkem cyklistická přilba. Ta je sice v ČR povinná pouze pro děti a mladistvé do 18 let, ale rozhodně ji doporučujeme používat v každém věku, ideálně v kombinaci s dalšími prvky, například chrániči,“ zmiňuje Lukáš Hutta, výkonný manažer Asociace Záchranný kruh.

Síla nárazu

Fyzikální zákony platí za každých okolností, což dokazuje skutečnost, že při střetu cyklisty jedoucího rychlostí 15 km/hod a vozidla s rychlostí 35 km/hod dochází k síle nárazu na hlavu rovnající se pádu z 10. patra výškového domu. Praxe potvrzuje, že cyklistická přilba snižuje riziko úrazu hlavy až 19x a lze tedy jednoznačně konstatovat, že je bezpečnostním prvkem chránící lidský život. K pořízení přilby může pomoci i příspěvek na sportovní ochranné pomůcky pro děti a mladistvé do 18 let od Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra ČR, který činí až 1 500 Kč.

Chování cyklistů

Poměrně novým trendem v silniční dopravě je zvýšený provoz elektrokol a elektrokoloběžek. „Tyto dopravní prostředky mají stejnou povinnou výbavu jako jízdní kola. Pohyb na nich je však specifický zejména velkým zrychlením při rozjezdu. Ostatní řidiči poté nemusí očekávat toto náhlé zvýšení rychlosti a často tím dochází k nebezpečným až kolizním situacím. Bezpečnosti nepomáhá ani poměrně vysoká hmotnost těchto jednostopých elektrických vozidel, která jsou v porovnání s běžným jízdním kolem hůře ovladatelná a prodlužuje se u nich také jejich brzdná dráha,“ zdůrazňuje Jan Eliáš, lektor vzdělávacího centra Svět záchranářů v Karlových Varech.

Mezi cyklisty je zároveň řada řidičů motorových vozidel, kteří logicky dokážou ze své praxe lépe posoudit míru rizika ohrožení člověka za řídítky jízdního kola. Cyklisté, stejně jako motorkáři, jsou často na silnici lehce přehlédnutelní a k nehodě s možnými fatálními následky tak bohužel není daleko. Tuto situaci však ovlivňuje i chování samotných cyklistů.

Jeden a půl metru

Poměrně často jsou k vidění na našich silnicích skupiny cyklistů, ve které dva nebo i více cyklistů jedou vedle sebe. Pro řidiče automobilu pak může být velice obtížné cyklisty předjet a tím se jedná o nepříjemnou a zároveň nebezpečnou situaci pro obě strany. Řada řidičů může v takovém případě použít varovný signál klaksonu, což může cyklisty vylekat a způsobit tak pád jejich do vozovky. Řidič má při předjíždění cyklisty povinnost dodržet boční vzdálenost jednoho a půl metru. Měl by tomu rovněž přizpůsobit styl své jízdy a cyklistu předjíždět na přehledném místě přiměřenou rychlostí, aby nedošlo k ohrožení předjížděných osob.

Ze statistik vyplývá, že nejzávažnějšími nehodami cyklistů a motoristů jsou střety v křižovatkách, náraz vozidla do cyklisty zezadu nebo přejetí automobilu či cyklisty do protisměru. Nejčastěji za to může nedání přednosti jedním z účastníků, nesprávný způsob jízdy a nevěnování se řízení. „Ročně bohužel v průměru na českých silnicích zemře 40 cyklistů, v 58 % případů dopravních nehod automobilů s cyklisty je na vině řidič motorového vozidla,“ uzavírá touto smutnou bilancí Lukáš Hutta z Asociace Záchranný kruh.

Přidat komentář

Naši partneři

Naše webové stránky používají cookies
Kliknutím na "Přijmout vše a pokračovat" přijmete všechny typy souborů cookie nebo klepnutím na "Zjistit více a přizpůsobit" můžete zjistit více informací o souborech cookie a změnit jejich nastavení. Váš souhlas a nastavení můžete kdykoliv změnit odkazem "Nastavení cookies" umístěným v zápatí. Informace o zpracování osobních údajů naleznete na stránce GDPR. Náš web používá soubory cookies, které jsou nezbytné k jeho fungování. S vaším souhlasem budeme používat také další soubory cookies a zpracovávat vaše osobní údaje pro analýzu chování a vytváření statistik. Souhlas můžete kdykoliv odvolat odkazem "Nastavení cookies" umístěným v zápatí. Podrobné informace o cookies naleznete kliknutím na tlačítko "Zjistit více".
Zjistit více a přizpůsobit
Přijmout vše a pokračovat
O cookies
Cookies jsou malé textové soubory, které jsou uloženy při návštěvě webu ve vašem zařízení (počítač, tablet, smartphone, smart tv) a slouží k účelům, které jsou uvedeny níže. Cookies lze rozlišovat na cookies první strany a cookies třetích osob. Cookies první strany jsou cookies používané naší webovou aplikací. Cookies třetí strany jsou předávány třetí straně, která pro nás zpracovává určité úlohy. Další informace o cookies a jejich nastavení v prohlížeči naleznete v nápovědě vašeho prohlížeče.
Nezbytné (4)
Zobrazit podrobnosti
Technické cookies jsou nezbytné pro technický provoz a zajištění funkčnosti webové stránky. Jedná se o cookies první strany. Používání je založeno na našem oprávněném zájmu poskytnout provozuschopný web. Obecně však můžete používání cookies v prohlížeči zakázat, v takovém případě ale nemusí web pracovat zcela správně.
NázevDoba uloženíPůvodDoména
_SID30 dnůZáchranný kruhzachranny-kruh.cz
obsahuje identifikátor php session
_cc180 dnůZáchranný kruhzachranny-kruh.cz
obsahuje informace o souhlasu s použitím cookies
au60 minutZáchranný kruhzachranny-kruh.cz
obsahuje identifikátor přihlášení uživatele
yt-*13 měsícůYouTube
Funkce (1)
Zobrazit podrobnosti
Funkční soubory cookie obsahují informace o preferencích a nastavení uživatele. Jedná se o cookies první strany. Tyto cookies nejsou nezbytné a jsou používány na základě vašeho souhlasu. V případě nesouhlasu může být funkčnost webu omezená.
NázevDoba uloženíPůvodDoména
pl_volSessionZáchranný kruh
obsahuje nastavenou hlasitost přehrávače audio souborů
Statistika (3)
Zobrazit podrobnosti
Statistické soubory cookie obsahují informace ke zpracování statistik, které nám poskytují informace o tom, jak jsou stránky používány a pomáhají nám k jejich zlepšení. Tyto cookies jsou používány pouze s vaším souhlasem.
NázevDoba uloženíPůvodDoména
_uix365 dnůZáchranný kruhzachranny-kruh.cz
NID, VISITOR_INFO1_LIVE, PREF, CGIC, pm_sess, YSC, IDE, ANID, CONSENT, __Secure*13 měsícůYouTubeyoutube.com
Více informací naleznete zde.
_ga*, __utm*, NID13 měsícůGoogle Analytics
Více informací naleznete zde.
Marketing (1)
Zobrazit podrobnosti
Marketingové cookies mají původ od externích reklamních společností a používají se ke shromažďování informací o webových stránkách navštívených uživatelem. Tyto cookies jsou používány pouze s vaším souhlasem.
NázevDoba uloženíPůvodDoména
NID, ANID, IDE, DSID a další13 měsícůGoogle Ads
slouží k remarketingu, měření reklamní efektivity, ukládání a sledování konverzí Více informací naleznete zde.