Bezpečnou viditelnost chodců posilují reflexní prvky
Podzimní, a jetě více zimní čas zvyují riziko nehody motorových vozidel s chodci pohybujícími se z jakéhokoliv důvodů na silnici. Vedle podzimního západu slunce s oslňujícím svitem můe viditelnost chodců sníit dé, mlha a samozřejmě noc. Zvýení jejich bezpečnosti souvisí v takových situacích s aktivním pouíváním bezpečnostních prvků.
Z dostupné letoní statistiky Policie ČR vyplývá, e při srákách vozidel s chodci během večerních a nočních hodin přilo na silnicích o ivot 23 lidí. Navíc dlouhodobá statistika Centra dopravního výzkumu a BESIP v minulosti potvrdila, e za posledních více ne deset let byl podíl usmrcených chodců na silnicích v noci vdy více ne poloviční. Mnohým, často smrtelným, následkům takových nehod vak lo předejít v případě správného pouívání bezpečnostních prvků, předevím reflexních bezpečnostních vest a fluorescenční materiálů určených pro chodce.
"V noci je riziko nehody končící smrtí některého z účastníků nehody více ne dvakrát větí ne za dne. Proto je respektování pravidla ´vidět a být viděn´ zcela zásadní," zdůrazňuje Luká Hutta, výkonný manaér Asociace Záchranný kruh, která stojí za realizací bezpečnostní kampaně Ty to zvládne Setkání s realitou. Důvodů, proč se chodec ocitne ve vozovce je hned několik, od běné chůze při krajnici a po pomoc jinému účastníkovi silničního provozu. "V kadém případě je zásadní dbát své bezpečnosti, to znamená pouít reflexní vesty a fluorescenční prvky. V některých státech, například v Rakousku, si musíte vestu obléct u ve vozidle. To povauji za ideální, protoe vystoupíte z vozidla ji s reflexními prvky na sobě," zmiňuje praxi ze sousedního státu plk. Mgr. Pavel íha, vedoucí Odboru sluby dopravní policie Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje.
Důvody, proč pouívat ni silnici reflexní nebo výrazné materiály, vysvětlují dlouhodobě prověřené údaje. Významný vliv sehrává i barva oblečení chodců. Zatím co v případě modré barvy oděvu je chodec viděn na vzdálenost přiblině 18 metrů, v případě bílého oděvu se tato hranice viditelnosti posouvá na 55 metrů. I s touto vzdáleností se vak řidič za volantem pohybuje stále pouze v rovině rozpoznaného nebezpečí s moností velmi omezené reakce. Naopak oděv s reflexním materiálem posouvá viditelnost chodce a na vzdálenost 185 metrů, která dává např. při rychlosti 90 km/hod. dostatečných 7,3 sekundy na adekvátní a často ivot zachraňující reakci za volantem.
Nezanedbatelným faktorem pro zvýení bezpečnosti chodců při sníené viditelnosti je také ji zmíněná rychlost blíícího se vozidla. Porovnáme-li pravděpodobnosti úmrtí chodce při střetu s vozidlem, pak v padesátikilometrové rychlosti je jeho ance na přeití cca 60 %. S rychlostí vyí jen o 20 km/h je tato ance ani ne desetiprocentní, co je varující údaj.
Zajitění vyí bezpečnosti při omezené viditelnosti je podmíněno také správnou funkcí světlometů vozidla. Jejich patné nastavení můe dohled řidiče zkrátit a o 30 metrů nebo naopak výrazně zvýit riziko oslnění protijedoucích řidičů. Pravidelná kontrola osvětlení vozidla např. na STK je proto velmi důleitá a ádoucí.
VIDEO K TOMUTO TÉMATU NALEZNETE: Web nebo YouTube
Zdroj: Statistika dopravní nehodovosti Policie ČR, BESIP
O kampani Ty to zvládne:
Asociace Záchranný kruh realizuje kampaň Ty to zvládne, ve které představuje inovativní instruktáně analytická videa vycházející z reálných dopravních nehod. V tomto projektu představuje kampaň divákům unikátní spojení reálných záběrů sloek IZS ze zásahů společně s analýzou nehod a preventivně emotivním sdělením z úst záchranářů. Díky analytické části a výpovědím záchranářů zasahujících na místě události seznamuje diváka jak s průběhem zásahu, tak hlavně s důvody vzniku nehody a zejména pak specifikací chyb. Kampaň zdůrazňuje rizika chování na silnici s cílem sníit počet dopravních nehod na minimum.
Více informací: realita.tytozvladnes.cz.
Kampaň "Ty to zvládne setkání s realitou" je financována z Fondu zábrany kod České kanceláře pojistitelů.
O fondu zabrány kod
Fond zábrany kod je zřízen zákonem cĚ. 168/1999 Sb., a věcně ho spravuje Česká kancelář pojistitelů, profesní organizace pojioven, které jsou oprávněny na území České republiky provozovat pojitěniĚ odpovědnosti za kodu způsobenou provozem vozidla (povinné ručení). Tyto pojiovny do fondu zabrány kod odvádí ročně 3 % z přijatého pojistného z pojitěniĚ odpovědnosti z provozu vozidla. Prostředky z fondu jsou rozdělovány mezi základní sloky IZS, tedy hasiče, policisty a záchranáře, ostatní sloky IZS a subjekty realizující projekty vedoucí ke zvýeniĚ bezpečnosti na silnicích a programy prevence v oblasti kod z provozu vozidel.
Více informaciĚ: www.fondzabranyskod.cz.
Autor, zdroj: Svět v bezpečí, http://www.svetvbezpeci.cz