Kadou estou dopravní nehodu zaviní nepozornost řidiče

Nepozornost či nevěnování se plně řízení vozidla patří dlouhodobě do pětice nejčastějích příčin dopravních nehod na silnicích v České republice. Důvodů, proč řidič motorového vozidla odvrátí pozornost od situace na silnici je bohuel hned několik.
Ze statistických dat Policie ČR vyplývá, e nevěnování se plně řízení vozidla způsobilo v letoním roce zatím 8 843 dopravních nehod, co je z celkového počtu dopravních nehod za prvních sedm měsíců přes 16 procent. Při nehodách s touto příčinou, které si vyádaly 23 lidských ivotů, bylo navíc těce zraněno 83 osob a dalích 1 411 účastníků nehod vyvázlo z nehody s lehkým zraněním. Nejčastěji se dopravní nehody z důvodu nepozornosti odehrávají na místních komunikacích nebo silnicích I. a II. třídy.
A zatímco statistika celkem varovně vypovídá o následcích takových dopravních nehod, příčin absence pozornosti řidiče je hned několik. Jednou z moností jsou externí vlivy např. sledování billboardů či jiných reklamních poutačů. I proto je důleitá neustálá snaha o sniování jejich počtu v těsné blízkosti dopravních komunikací. Na vině vak mohou být i zdánlivě nenápadné vjemy. "Člověk se můe za volantem pohrouit i sám do sebe, vnitřně řeit nepříjemné věci či osobní situaci a podobně. Poté se duevně uzavírá a přestane vnímat věci kolem," upozorňuje na takové nebezpečí Bc. Roman Budský BA (Hons), MBA, předseda expertní rady Platformy VIZE 0.
Vědomě se vak můe řidič zbavit pozornosti na určitou dobu také ovládáním infosystému ve vozidle. "Můe to být příkladně obsluha rádia či navigace za jízdy. Řidič si musí uvědomit, jakou vzdálenost ujede třeba za jednu vteřinu tím, e se na ovládací displej v autě podívá. Ztratí tak na několik desítek metrů jízdy přehled, co se děje okolo něj," připomíná plk. Mgr. Bc. Jiří Zlý, ředitel z Ředitelství sluby dopravní policie, zcela jednoduché matematické propočty. Například za pouhou jednu sekundu, kdy řidič věnuje pozornost displeji infosystému v devadesátikilometrové rychlosti ujede celých 25 metrů.
Zcela dominantní pozici v příčinách ztráty pozornosti za volantem vak sehrává obsluha mobilního telefonu řidičem za jízdy. I tady se často podceňuje jednoduchá matematika, protoe např. ztráta pozornosti napsáním krátké SMS zprávy v délce 5 sekund znamená na dálnici při rychlosti 130 km/hod. ujetí vzdálenosti 180 metrů bez kontroly jízdy. Pokud drí řidič za jízdy mobilní telefon v ruce, prodluuje si tak svoji reakční dobu o 46 %. Zajímavostí je také fakt, e i při vyhlákou povoleném telefonování se sadou Handsfree se rovně prodluuje reakční čas řidiče přiblině o sekundu.
"Pokadé, kdy se řidič zaměří na něco jiného, ne je situace na silnici, vzrůstá výrazně riziko dopravní nehody. Přiblině kadá está nehoda je zaviněná nedostatečnou pozorností při řízení vozidla. To je také logickým důvodem, proč se v naich aktivitách, týkajících se prevence v silniční bezpečnosti, tomuto tématu dlouhodobě věnujeme," zdůrazňuje Ing. Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh, připravující dlouhodobě kampaň Ty to zvládne Setkání s realitou.
VIDEO K TOMUTO TÉMATU NALEZNETE: Web nebo YouTube
Zdroj: Statistika dopravní nehodovosti Policie ČR
O kampani Ty to zvládne:
Asociace Záchranný kruh realizuje kampaň Ty to zvládne, ve které představuje inovativní instruktáně analytická videa vycházející z reálných dopravních nehod. V tomto projektu představuje kampaň divákům unikátní spojení reálných záběrů sloek IZS ze zásahů společně s analýzou nehod a preventivně emotivním sdělením z úst záchranářů. Díky analytické části a výpovědím záchranářů zasahujících na místě události seznamuje diváka jak s průběhem zásahu, tak hlavně s důvody vzniku nehody a zejména pak specifikací chyb. Kampaň zdůrazňuje rizika chování na silnici s cílem sníit počet dopravních nehod na minimum.
Více informací: realita.tytozvladnes.cz.
Kampaň "Ty to zvládne setkání s realitou" je financována z Fondu zábrany kod České kanceláře pojistitelů.
O fondu zabrány kod
Fond zábrany kod je zřízen zákonem cĚ. 168/1999 Sb., a věcněĚ ho spravuje ČeskáĚ kancelářĚ pojistitelůĚ, profesníĚ organizace pojioven, kteréĚ jsou oprávněny na územíĚ ČeskéĚ republiky provozovat pojitěniĚ odpovědnosti za kodu způsobenou provozem vozidla (povinnéĚ ručeníĚ). Tyto pojiovny do fondu zabrány kod odvádíĚ ročněĚ 3 % z přijatého pojistného z pojitěniĚ odpovědnosti z provozu vozidla. Prostředky z fondu jsou rozdělovány mezi základníĚ sloky IZS, tedy hasiče, policisty a záchranáře, ostatníĚ sloky IZS a subjekty realizujícíĚ projekty vedoucíĚ ke zvýeniĚ bezpečnosti na silnicích a programy prevence v oblasti kod z provozu vozidel.
Více informaciĚ: www.fondzabranyskod.cz.
Autor, zdroj: Svět v bezpečí, http://www.svetvbezpeci.cz