Nepřiměřená rychlost způsobuje téměř třetinu nehod
Fenomén rychlosti je pro mnohé jedince doslova opojný a je často spojován s vysokou hladinou adrenalinu v krvi. Na silnicích potamo za volantem vozidla se vak tahle kombinace nezřídka mění v lidskou tragédii při následcích dopravních nehod.
V loňském roce vyhaslo vlivem nepřiměřené rychlosti na českých silnicích 185 lidských ivotů a 501 účastníků nehod s touto příčinou bylo poznamenáno těkým zraněním. Za leden a únor roku 2021 vykazují statistiky Policie ČR přesně 3 245 dopravních nehod, ve kterých hlavní roli sehrála opět nepřiměřená rychlost. Ta je tak poměrně častou příčinou dopravních nehod s podílem 28 % z jejich celkového počtu za uplynulé dva měsíce. Znepokojující je navíc skutečnost, e nepřiměřená rychlost vozidla má za oba měsíce letoního roku nejtragičtějí následky, co bohuel dokumentuje smutná bilance 21 ztracených lidských ivotů v tomto období. A přestoe se meziročně jedná o celkově nií počet úmrtí, stále zůstává fenomén rychlosti jednoznačně na prvním místě v tragických následcích a to ve 42 % z celkového počtu nehod.
"Řidič by měl přizpůsobil rychlost vozidla celé řadě okolností, které silniční provoz vyaduje a samozřejmě také svým řidičským schopnostem," potvrzuje základní pravidlo v chování za volantem plk. Mgr. Bc. Jiří Zlý, MBA z Ředitelství sluby dopravní policie. Současná zkuenost z dopravních komunikací vak poukazuje i na jiný problém z pohledu nepřizpůsobení rychlosti. "Velmi důleitým pojmem je bezpečná rychlost. Můeme toti jet sice v rychlostním limitu, a přesto být nebezpeční a naopak," vysvětluje Bc. Roman Budský BA (Hons), MBA, předseda expertní rady Platformy VIZE 0. Příkladem je i nepřiměřeně pomalá jízda, způsobená třeba telefonováním řidiče za jízdy. Právě tato situace je často příčinou neadekvátních reakcí ostatních účastníků silničního provozu a riziko váné dopravní nehody se v této nestandardní situaci výrazně zvyuje.
Přestoe jsou vozidla v dnení době vybavena mnostvím aktivních i pasivních prvků bezpečnosti, náraz ve vysoké rychlosti má zpravidla fatální následky. "V této situaci, kdy dojde k velkému přetíení při nárazu, funguje tzv. decelerační trauma. To znamená, e člověk je sice zadren bezpečnostními pásy, ale pohyb lidských orgánů pokračuje. V této situaci můe dojít k nevratnému pokození vnitřních orgánů člověka, včetně vnitřního krvácení. To je situace, která je nezresuscitovatelná a člověk bohuel zemře," vysvětluje zdravotní rizika prudkého nárazu ve vozidle MUDr. Jiří Smetana, ředitel Zdravotnické záchranné sluby Karlovarského kraje.
Podobné fyzikální zákony platí i při rychlé jízdě s vozidlem. "Málokdo si uvědomí, e jede-li řidič dvakrát rychleji je kinetická energie čtyřikrát větí a tomu odpovídá i chování vozidla v zatáčce vlivem odstředivých sil a stejně tak i prodlouení délky brzdné dráhy," doplňuje Roman Budský.
Rychlost jízdy je dnes často spojená s preventivními akcemi Policie ČR na silnicích. Případné překročení rychlostního limitu při radarovém měření a následné postihy jsou rozděleny do 4 skupin. Při té nejvyí čtvrté skupině, kdy řidič překročí rychlost v obci o 40 km/hod. resp. o 50 km/hod. mimo obec a více, můe počítat ve správním řízení s připsáním 5 trestných bodů, pokutou od 5 000 Kč do 10 000 Kč a zákazem řízení v délce 6 a 12 měsíců.
Adrenalin v krvi spojený s rychlostí by se tak měl stát fenoménem výhradně u sportovních závodů a soutěí na uzavřených okruzích. "Rychlá jízda je obrovská bezohlednost vůči vem v silničním provozu. Tady směřujeme ná apel předevím směrem k mladým a nezkueným řidičům, kteří si často tímto hazardním způsobem dokazují své řidičské schopnosti. Přitom dnes existují, mimo jiné, speciální kurzy, ve kterých se kadý řidič můe pod odborným dohledem na uzavřeném okruhu naučit ovládat své vozidlo ve vysokých rychlostech, ale předevím bezpečně," doporučuje Luká Hutta, výkonný manaér Asociace Záchranný kruh, která stojí za realizací bezpečnostní kampaně Ty to zvládne Setkání s realitou.
VIDEO K TOMUTO TÉMATU NALEZNETE: WEB nebo YouTube
Zdroj dat:
Statistika nehodovosti 2021 Policie ČR
Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 20112020, Besip Ministerstvo dopravy/CDV
O kampani Ty to zvládne:
Asociace Záchranný kruh realizuje kampaň Ty to zvládne, ve které představuje inovativní instruktáně analytická videa vycházející z reálných dopravních nehod. V tomto projektu představuje kampaň divákům unikátní spojení reálných záběrů sloek IZS ze zásahů společně s analýzou nehod a preventivně emotivním sdělením z úst záchranářů. Díky analytické části a výpovědím záchranářů zasahujících na místě události seznamuje diváka jak s průběhem zásahu, tak hlavně s důvody vzniku nehody a zejména pak specifikací chyb. Kampaň zdůrazňuje rizika chování na silnici s cílem sníit počet dopravních nehod na minimum.
Více informací: realita.tytozvladnes.cz.
Kampaň "Ty to zvládne setkání s realitou" je financována z Fondu zábrany kod České kanceláře pojistitelů.
O Fondu zábrany sĚkod
Fond zábrany sĚkod je zrĚiĚzen zaĚkonem cĚ. 168/1999 Sb., a veĚcneĚ ho spravuje CĚeskaĚ kancelaĚrĚ pojistiteluĚ, profesniĚ organizace pojisĚtĚoven, ktereĚ jsou opraĚvneĚny na uĚzemiĚ CĚeskeĚ republiky provozovat pojisĚteĚniĚ odpoveĚdnosti za sĚkodu zpuĚsobenou provozem vozidla (povinneĚ rucĚeniĚ). Tyto pojisĚtĚovny do fondu zaĚbrany sĚkod odvaĚdiĚ rocĚneĚ 3 % z prĚijateĚho pojistneĚho z pojisĚteĚniĚ odpoveĚdnosti z provozu vozidla. ProstrĚedky z fondu jsou rozdeĚlovaĚny mezi zaĚkladniĚ slozĚky IZS, tedy hasicĚe, policisty a zaĚchranaĚrĚe, ostatniĚ slozĚky IZS a subjekty realizujiĚciĚ projekty vedouciĚ ke zvyĚsĚeniĚ bezpecĚnosti na silniciĚch a programy prevence v oblasti sĚkod z provozu vozidel.
ViĚce informaciĚ: www.fondzabranyskod.cz.
Autor, zdroj: Svět v bezpečí, http://www.svetvbezpeci.cz