Přihlásit / registrovat

Zapomněli jste heslo?
Registrace

Kriminalita
Aktuality > Kriminalita
BEZPEČNÁ DOPRAVAPRVNÍ POMOCPOŽÁRYOSOBNÍ BEZPEČÍMIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTIESHOP

Moravskoslezští operátoři tísňové linky 158 vyřídili loni téměř 170 tisíc hovorů

15.02.2025
Policisté integrovaného operačního střediska zajišťují okamžitou reakci a pomoc, koordinují další činnost hlídek v terénu, zjišťují zpětnou vazbu, poskytují informace. Loni přijali 168 235 volání. „Dobrý den, tísňová linka policie, jak Vám mohu pomoci?“ Obdobnou větu slyšelo v Moravskoslezském kraji v minulém roce 168 235 volajících, kteří „vytočili“ číslo 158.
Všechny hovory z linky 158 z Moravskoslezského kraje míří ke zhruba 90 operátorům a operátorkám integrovaného operačního střediska.

[tp-embed]https://www.stream.cz/embed/index?urlName=policie-cr-operacni-stredisko-65232219[/tp-embed]

Policisté jsou volajícím plně k dispozici ve dne v noci. Jsou to profesionálové na slovo vzatí, kteří musí umět shromáždit potřebné informace, v co nejkratším čase se v nich rychle zorientovat, situaci zanalyzovat a najít efektivní řešení. Tím je zajištění a koordinace následné pomoci. Každou událost sledují a končí až jejím vyřešením, zpětnou vazbou. I díky nim je v reakci na tísňová volání v Moravskoslezském kraji dojezdový čas policistů 7:37 minut, čímž jsou nejlepší v republice.

Připomeneme, že oficiální název bezplatné linky 158, která funguje 24/7, je Národní tísňové číslo 158, a je provozována od roku 1960. Je určena široké veřejnosti pro telefonická oznámení o ohrožení života či zdraví osob, při ohrožení majetku anebo veřejného pořádku. Policisté přijímají oznámení ve vztahu k protiprávnímu jednání (trestné činnosti apod.), k pohřešovaným či hledaným osobám, různým živelním pohromám a haváriím, dále k dopravním nehodám a obecně k situaci v provozu.

Při zprůměrování 168 235 hovorů za rok 2024 vychází na den 460 volání (cca o 3% více než v roce 2023). Délky hovorů se liší, od pár sekund až po několik minut. Vyšší frekvence bývá v pátky a v soboty. V tyto dny hlídky častěji vyjíždějí řešit situace do zábavních podniků či v nákupních centrech a je více oznámení o osobních neshodách, nezřídka pod vlivem alkoholu. Totožná situace bývá již tradičně i na přelomu roku. Jeden hovor ale neznamená jeden případ, například k dopravní nehodě či hromadné potyčce volá více osob, založených událostí bylo téměř 108 000. Někteří volající jsou, samozřejmě naprosto pochopitelně, ve stresu, vnímají jinak realitu, nedokážou si vybavit základní, tolik potřebné informace. I na tyto situace jsou policisté připraveni. Vždy ale pomůže mít na paměti, že policista bude po volajícím žádat primárně jméno, místo události, popis situace (co se stalo) a případná zranění. Dle charakteru oznámení se doptá pro zajištění adekvátní pomoci i na další informace.

Samostatnou kapitolou jsou reakce na mimořádné bezpečnostní události týkající se široké veřejnosti (výhrůžky střelbou, oznámení o uložení výbušniny, včetně zveřejnění výhrůžek násilím na sociálních sítích, hromadné dopravní nehody). První větší „zkouška“ operačního řízení byla loni při opatření MSLH IIHF 2024, které se konalo také v Ostravě. Všechny složky a služby policie prošly pak vskutku zatěžkávacím testem při povodních. Policisté byli při této mimořádné události, která zasáhla mnoho lidí v kraji, od první chvíle v první linii pomoci. Operační středisko fungovalo zejména zpočátku v posíleném stavu a první dva dny povodní odbavili operátoři tísňové linky 158 historicky nejvyšší počet volání – v sobotu na 1 000 volání a v neděli 1 500 hovorů. Událostí bylo založeno cca 1 200. Činnost jsme koordinovali s hasiči, zdravotníky a městskou policií, kdy ne jinak je tomu denně při reakci na hovory 158, neboť všechny tyto složky sídlí v jednom místě v Ostravě. U povodní bylo zapotřebí koordinace zásahů a pomoci s mnoha dalšími zainteresovanými, včetně policistů z republiky, dále pak municipality či množství servisních služeb.

Od roku 2022 funguje v našem kraji systém tísňových SMS 158. Měsíčně jich je cca 900, ale ani tyto nejsou zdaleka užívány osobami v tísni. Někteří píšou třeba i milostné texty.

Policista na lince 158 musí být profesionál znalý širokospektrální policejní činnosti, být rozhodný, umět pracovat „pod tlakem“, současně je zapotřebí empatie, vnímavosti a citlivosti. Moravskoslezští policisté takoví jsou a nás těší, že i díky nim máme důvěru veřejnosti. Nicméně lidé se krom tísňových volání dotazují na lince na různé policii nepříslušející záležitosti, například kdy odjíždí tramvaj. Jistá paní se zase slušně policisty optala, jaký je den a s odpovědí, že dnes je čtvrtek, byla velice spokojena, poděkovala a zavěsila. Operátoři zaznamenávají ale také zlomyslná volání, jedná se o jednotky případů. Loni byl rekordmanem muž, který v průběhu pár hodin učinil několik desítek volání. Tyto případy policisté postupují k řešení na Český telekomunikační úřad. Každopádně čas, po který je operátor linky 158 zaneprázdněn zlomyslným voláním, může chybět osobě v ohrožení života.
...

Přidat komentář

Naši partneři

Naše webové stránky používají cookies
Kliknutím na "Přijmout vše a pokračovat" přijmete všechny typy souborů cookie nebo klepnutím na "Zjistit více a přizpůsobit" můžete zjistit více informací o souborech cookie a změnit jejich nastavení. Váš souhlas a nastavení můžete kdykoliv změnit odkazem "Nastavení cookies" umístěným v zápatí. Informace o zpracování osobních údajů naleznete na stránce GDPR. Náš web používá soubory cookies, které jsou nezbytné k jeho fungování. S vaším souhlasem budeme používat také další soubory cookies a zpracovávat vaše osobní údaje pro analýzu chování a vytváření statistik. Souhlas můžete kdykoliv odvolat odkazem "Nastavení cookies" umístěným v zápatí. Podrobné informace o cookies naleznete kliknutím na tlačítko "Zjistit více".
Zjistit více a přizpůsobit
Přijmout vše a pokračovat
O cookies
Cookies jsou malé textové soubory, které jsou uloženy při návštěvě webu ve vašem zařízení (počítač, tablet, smartphone, smart tv) a slouží k účelům, které jsou uvedeny níže. Cookies lze rozlišovat na cookies první strany a cookies třetích osob. Cookies první strany jsou cookies používané naší webovou aplikací. Cookies třetí strany jsou předávány třetí straně, která pro nás zpracovává určité úlohy. Další informace o cookies a jejich nastavení v prohlížeči naleznete v nápovědě vašeho prohlížeče.
Nezbytné (4)
Zobrazit podrobnosti
Technické cookies jsou nezbytné pro technický provoz a zajištění funkčnosti webové stránky. Jedná se o cookies první strany. Používání je založeno na našem oprávněném zájmu poskytnout provozuschopný web. Obecně však můžete používání cookies v prohlížeči zakázat, v takovém případě ale nemusí web pracovat zcela správně.
NázevDoba uloženíPůvodDoména
_SID30 dnůZáchranný kruhzachranny-kruh.cz
obsahuje identifikátor php session
_cc180 dnůZáchranný kruhzachranny-kruh.cz
obsahuje informace o souhlasu s použitím cookies
au60 minutZáchranný kruhzachranny-kruh.cz
obsahuje identifikátor přihlášení uživatele
yt-*13 měsícůYouTube
Funkce (1)
Zobrazit podrobnosti
Funkční soubory cookie obsahují informace o preferencích a nastavení uživatele. Jedná se o cookies první strany. Tyto cookies nejsou nezbytné a jsou používány na základě vašeho souhlasu. V případě nesouhlasu může být funkčnost webu omezená.
NázevDoba uloženíPůvodDoména
pl_volSessionZáchranný kruh
obsahuje nastavenou hlasitost přehrávače audio souborů
Statistika (3)
Zobrazit podrobnosti
Statistické soubory cookie obsahují informace ke zpracování statistik, které nám poskytují informace o tom, jak jsou stránky používány a pomáhají nám k jejich zlepšení. Tyto cookies jsou používány pouze s vaším souhlasem.
NázevDoba uloženíPůvodDoména
_uix365 dnůZáchranný kruhzachranny-kruh.cz
NID, VISITOR_INFO1_LIVE, PREF, CGIC, pm_sess, YSC, IDE, ANID, CONSENT, __Secure*13 měsícůYouTubeyoutube.com
Více informací naleznete zde.
_ga*, __utm*, NID13 měsícůGoogle Analytics
Více informací naleznete zde.
Marketing (1)
Zobrazit podrobnosti
Marketingové cookies mají původ od externích reklamních společností a používají se ke shromažďování informací o webových stránkách navštívených uživatelem. Tyto cookies jsou používány pouze s vaším souhlasem.
NázevDoba uloženíPůvodDoména
NID, ANID, IDE, DSID a další13 měsícůGoogle Ads
slouží k remarketingu, měření reklamní efektivity, ukládání a sledování konverzí Více informací naleznete zde.