Přihlásit / registrovat

Zapomněli jste heslo?
Registrace

Kriminalita
Aktuality > Kriminalita
BEZPEČNÁ DOPRAVAPRVNÍ POMOCPOŽÁRYOSOBNÍ BEZPEČÍMIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTIESHOP

Vyznáte se v pravidlech nakupování a vracení zboží v e-shopech?

29.11.2021
Kdo by neznal a někdy nevyužil možnost nakoupit v internetovém obchodě. Z pohodlí domova a v kteroukoliv denní či noční hodinu objednáte, zboží rovnou zaplatíte a už jen čekáte na jeho doručení, případně na výzvu k osobnímu odběru. Ale co

Kdo by neznal a někdy nevyužil možnost nakoupit v internetovém obchodě. Z pohodlí domova a v kteroukoliv denní či noční hodinu objednáte, zboží rovnou zaplatíte a už jen čekáte na jeho doručení, případně na výzvu k osobnímu odběru. Ale co když objednaná věc ve skutečnosti nevypadá jako na fotce nebo nemá deklarované vlastnosti? Je možné ji vrátit a požadovat zpět peníze? A nevadí, že je vyzkoušená?

Občanský zákoník nazývá internetový prodej poněkud cize jako „uzavírání smluv distančním způsobem“. Charakteristické pro takto uzavřené smlouvy je jejich sjednání mezi osobami, které nejsou přítomny v jeden okamžik na stejném místě. To je nejčastěji právě přes internet či po telefonu, ale může se jednat i o různé nabídkové katalogy, teleshopping a jiné prostředky umožňující komunikaci na dálku. Smlouva je uzavřena, jakmile dojde vaše objednávka obchodníkovi. Vůbec nezáleží na době placení nebo na způsobu předání zboží. Od této chvíle máte právo na dodání objednaného zboží, povinnost si jej převzít a uhradit kupní cenu. Obchodník je danou smlouvou rovněž vázán a nemůže už například zvýšit cenu.

Povinné informace

Ochrana spotřebitele spočívá především v zajištění informací, které musejí před uzavřením smlouvy zaznít. Je jich celá řada a většinou je naleznete v obchodních podmínkách e-shopu. „Obchodník musí především sdělit svoji totožnost a kontaktní údaje, popsat nabízené zboží, uvést jeho cenu včetně všech daní a poplatků a také způsob platby a doručení. Nesmějí chybět informace o právu od smlouvy odstoupit a o nákladech spojených s vrácením zboží,“ vyjmenovává Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Po sjednání objednávky je po obchodníkovi vyžadováno zaslat zákazníkovi potvrzení o jejím uzavření společně se zněním obchodních podmínek v elektronické podobě.

Právo na odstoupení

Zákon umožňuje spotřebitelům odstoupit od kupní smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží, aniž by bylo nutné to jakkoliv zdůvodňovat. Podmínkou je, aby byla smlouva uzavřena na dálku, pro prodej v kamenné prodejně toto pravidlo neplatí. Jestliže se pro odstoupení rozhodnete, nemůžete být nijak postihováni (například srážkou z ceny nebo smluvní pokutou). Je-li objednávka rozdělena do několika zásilek, běží 14denní lhůta pro odstoupení od smlouvy od doručení poslední z nich. U zboží, které má být pravidelně a opakovaně zasíláno, pak od první dodávky.

„Odstoupení stačí během 14denní lhůty odeslat na adresu provozovatele e-shopu. Nevadí tedy, když mu odstoupení dojde později, důležité je datum odeslání. Pokud vás obchodník na možnost odstoupit od smlouvy neupozorní, má to za následek prodloužení 14denní lhůty o jeden rok. Poučí-li vás o tom dodatečně, počítá se od této chvíle oněch 14 dnů,“ vysvětluje Eduarda Hekšová.

Vrací se vše

Zasláním odstoupení od smlouvy to teprve začíná. Zakoupené zboží musíte do 14 dnů od této chvíle vrátit zpět obchodníkovi a ve stejné lhůtě by vám měly dorazit i peníze. Obchodník však platbu může pozdržet do doby obdržení zboží nebo alespoň doložení jeho odeslání. Náklady spojené s navrácením zboží zpět obchodníkovi nesete vy, ledaže se k vám před uzavřením smlouvy nedostala informace o povinnosti je hradit. V takovém případě jdou za provozovatelem obchodu.

Obchodník musí vrátit celou částku, kterou od vás na základě smlouvy přijal, včetně nákladů na dopravu k vám, ovšem pouze do výše nejnižší ceny jím nabízené dopravy (nepočítá se osobní odběr). Peněžní prostředky vrací stejnou formou, kterou bylo placeno, případně v jiné formě, již odsouhlasíte nebo která pro vás neznamená náklady navíc.

Vyzkoušet, ale nezničit

Některé internetové obchody v rozporu se zákonem vyžadují vrácení zboží v originálním neporušeném obalu či odmítají převzít zboží, které nese známky vyzkoušení. Záměrně tak ignorují hlavní účel práva na odstoupení ve 14denní lhůtě, a to ověřit si, jak zboží vypadá a jaké má reálné vlastnosti. A to nejde jinak, než že si ho vyzkoušíte. Na druhou stranu někteří spotřebitelé vracejí zboží značně poničené, protože ho intenzivně používali.

„E-shop však není půjčovna, a proto je zneužívání práva nebo nedbalé zacházení a poškození věci ošetřeno odpovědností spotřebitele za snížení hodnoty zboží. Zjistí-li obchodník poškození, má nárok na náhradu, kterou si strhne z vracené částky. Absence poučení o právu od smlouvy odstoupit však znamená pro obchodníka ztrátu nároku na tuto náhradu,“ uvádí Eduarda Hekšová.

Ne vše jde vrátit. Od některých smluv odstoupit prostě nelze, i když byly uzavřeny takzvaně na dálku. U zboží je to dáno určitou faktickou překážkou dalšímu prodeji, jako je spotřebování věci, její smísení s jinou nebo náchylnost ke zkažení, dále upravení podle speciálních požadavků a přání spotřebitele (zboží na míru), prolomení hygienického obalu, chránícího zdravotní nezávadnost, nebo narušení obalu u počítačových programů, disků s hudbou či filmy.

Zdroj: dTest 

 

Autor, zdroj: Svět v bezpečí, http://www.svetvbezpeci.cz

Přidat komentář

Naši partneři

Naše webové stránky používají cookies
Kliknutím na "Přijmout vše a pokračovat" přijmete všechny typy souborů cookie nebo klepnutím na "Zjistit více a přizpůsobit" můžete zjistit více informací o souborech cookie a změnit jejich nastavení. Váš souhlas a nastavení můžete kdykoliv změnit odkazem "Nastavení cookies" umístěným v zápatí. Informace o zpracování osobních údajů naleznete na stránce GDPR. Náš web používá soubory cookies, které jsou nezbytné k jeho fungování. S vaším souhlasem budeme používat také další soubory cookies a zpracovávat vaše osobní údaje pro analýzu chování a vytváření statistik. Souhlas můžete kdykoliv odvolat odkazem "Nastavení cookies" umístěným v zápatí. Podrobné informace o cookies naleznete kliknutím na tlačítko "Zjistit více".
Zjistit více a přizpůsobit
Přijmout vše a pokračovat
O cookies
Cookies jsou malé textové soubory, které jsou uloženy při návštěvě webu ve vašem zařízení (počítač, tablet, smartphone, smart tv) a slouží k účelům, které jsou uvedeny níže. Cookies lze rozlišovat na cookies první strany a cookies třetích osob. Cookies první strany jsou cookies používané naší webovou aplikací. Cookies třetí strany jsou předávány třetí straně, která pro nás zpracovává určité úlohy. Další informace o cookies a jejich nastavení v prohlížeči naleznete v nápovědě vašeho prohlížeče.
Nezbytné (4)
Zobrazit podrobnosti
Technické cookies jsou nezbytné pro technický provoz a zajištění funkčnosti webové stránky. Jedná se o cookies první strany. Používání je založeno na našem oprávněném zájmu poskytnout provozuschopný web. Obecně však můžete používání cookies v prohlížeči zakázat, v takovém případě ale nemusí web pracovat zcela správně.
NázevDoba uloženíPůvodDoména
_SID30 dnůZáchranný kruhzachranny-kruh.cz
obsahuje identifikátor php session
_cc180 dnůZáchranný kruhzachranny-kruh.cz
obsahuje informace o souhlasu s použitím cookies
au60 minutZáchranný kruhzachranny-kruh.cz
obsahuje identifikátor přihlášení uživatele
yt-*13 měsícůYouTube
Funkce (1)
Zobrazit podrobnosti
Funkční soubory cookie obsahují informace o preferencích a nastavení uživatele. Jedná se o cookies první strany. Tyto cookies nejsou nezbytné a jsou používány na základě vašeho souhlasu. V případě nesouhlasu může být funkčnost webu omezená.
NázevDoba uloženíPůvodDoména
pl_volSessionZáchranný kruh
obsahuje nastavenou hlasitost přehrávače audio souborů
Statistika (3)
Zobrazit podrobnosti
Statistické soubory cookie obsahují informace ke zpracování statistik, které nám poskytují informace o tom, jak jsou stránky používány a pomáhají nám k jejich zlepšení. Tyto cookies jsou používány pouze s vaším souhlasem.
NázevDoba uloženíPůvodDoména
_uix365 dnůZáchranný kruhzachranny-kruh.cz
NID, VISITOR_INFO1_LIVE, PREF, CGIC, pm_sess, YSC, IDE, ANID, CONSENT, __Secure*13 měsícůYouTubeyoutube.com
Více informací naleznete zde.
_ga*, __utm*, NID13 měsícůGoogle Analytics
Více informací naleznete zde.
Marketing (1)
Zobrazit podrobnosti
Marketingové cookies mají původ od externích reklamních společností a používají se ke shromažďování informací o webových stránkách navštívených uživatelem. Tyto cookies jsou používány pouze s vaším souhlasem.
NázevDoba uloženíPůvodDoména
NID, ANID, IDE, DSID a další13 měsícůGoogle Ads
slouží k remarketingu, měření reklamní efektivity, ukládání a sledování konverzí Více informací naleznete zde.