Přihlásit / registrovat

Zapomněli jste heslo?
Registrace

Letecké nehody
Aktuality > Letecké nehody
BEZPEČNÁ DOPRAVAPRVNÍ POMOCPOŽÁRYOSOBNÍ BEZPEČÍMIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTIESHOP

Picek: Za nehodu ruského vojenského letadla zřejmě může závada podvozku

23.05.2012
V bezprostřední blízkosti přistávací dráhy vojenského letiště u Čáslavi havarovalo 23. května 2012 vojenské letadlo Antonov se 23člennou česko-ruskou posádkou (vzadu na obzoru na poli). Na snímku zleva velitel společných sil Hynek Blažka a armádní generál Vlastimil Picek hovoří s novináři nedaleko místa nehody. MICHAL KALÁŠEK / MEDIAFAX
Středeční havárii ruského vojenského monitorovacího letounu AN-30 zřejmě způsobila závada na podvozku. Na tiskové konferenci na letecké základně v Čáslavi to prohlásil náčelník Generálního štábu Vlastimil Picek.

Podle dosavadního zjištění vyšetřovatelů se jednalo o technickou závadu, blíže ji nikterak nespecifikovali. Letoun podle Picka normálně proletěl plánovanou trasu, problémy se objevily až při přistání, kdy letadlo přejelo přistávací plochu a v poli havarovalo. Letoun Antonov A30 Ruské federace přistával po zhruba tříhodinovém monitorovacím letu v rámci dohody Open Sky (Otevřené nebe).

"Kromě jednoho stačili všichni opustit palubu, zůstal tam jeden ruský voják, kterému ostatní pomohli," uvedl Picek s tím, že právě ten je nejvážněji zraněný. "Poté začal letoun hořet a došlo k destrukci letadla," dodal Picek. Celkem se při nehodě zranilo šest vojáků z toho pět Ruské federace a jeden příslušník Armády ČR. Dva ruští a jeden český voják jsou nyní v péči lékařů pražské nemocnice Královské Vinohrady.

Letiště v Čáslavi je podle něj nyní uzavřeno, vzdušný prostor České republiky podle generála pomáhají střežit Slováci. Vyšetřování události ze strany Inspekce ministerstva obrany již začalo, první výsledky by mohly být známé již během několika dnů.

Jak potvrdil velitel společných sil Hynek Blaško, k žádnému úniku radiace při havárii nedošlo. Přesto armáda po nehodě místo uzavřela v okruhu stovek metrů, podle něj jde ale o standardní bezpečnostní postup.

"Naměřené hodnoty ionizujícího záření jsou minimální, nedošlo ke kontaminaci zemědělské půdy ani ozáření osob," doplnil Blaško s tím, že záření, které neoznačil radiací, skutečně pocházelo ze zařízení na měření námrazy na trupu letadla. Jak Mediafaxu potvrdila předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dana Drábová, v minulosti se již inspektoři s podobným problémem u ruských antonovů setkali.

Armáda vyloučila, že by při požáru vojenského letadla v Čáslavi unikla radioaktivita

Vedení letecké základy v Čáslavi odmítlo, že by při středeční havárii vojenského letadla AN-30 unikla radioaktivita. Na improvizovaném setkání s novináři to uvedla mluvčí základny Denisa Smitalová.

Podle mluvčí Smitalové bylo ohrazení prostoru okolo letadla standardním krokem, neboť nejprve museli specialisté únik radiace vyloučit. Teprve poté mohli být k torzu letounu připuštěni vyšetřovatelé a letečtí inspektoři.

Jak Mediafaxu sdělila předsedkyně Státního ústavu pro jadernou bezpečnost (SÚJB) Dana Drábová, při havárii letadla mohla do okolí uniknout radioaktivita z námrazoměrů, kterými je letoun vybaven. Ruské antonovy jsou podle Drábové zařízením, které měří sílu námrazy na křídlech letadel, vybaveny. "Obsahují alfa nebo beta zářiče, při jejich poškození požárem by mohlo dojít k úniku radiace," uvedla Drábová s tím, že v takovém případě by zamoření radioaktivitou bylo pouze lokální. Jak dodala, u letounů antonov se s tím již inspektoři SUJB v minulosti setkali.

ČTĚTE TAKÉ:
OBRAZEM: U Čáslavi havarovalo vojenské letadlo se 23 lidmi, šest z nich je zraněných

Námrazoměry se podle ní v létě nedemontují, neboť i v tomto období může námraza postihnout letadlo ve vysokých nadmořských výškách.

K úternímu případu nemá SUJB podle Drábové žádné podrobnosti, neboť si jej převzala armáda. Ani mluvčí hasičů Lenka Kostková neuvedla, zda byly v místě nehody naměřeny zvýšené hodnoty radiace. "Je to věcí armády," uvedla Kostková s tím, že po uhašení požáru museli hasiči prostor letiště opustit. Armáda ohradila okolí havarovaného letadla a novináře od vraku vykázala do vzdálenosti několika set metrů.

Michal Hrbek, Bohuslav Štepánek


Autor, zdroj: Mediafax, http://www.mediafax.cz

Přidat komentář

Naši partneři