Jízda v protisměru na dálnici vyaduje okamitou reakci
Na českých dálnicích přilo za letoních prvních est měsíců o ivot 12 účastníků dopravních nehod. Jednou z mnoha příčin střetu vozidel na tomto typu rychlostní komunikace je jízda v protisměru. Vzhledem k tragickým následkům těchto střetů se často ji nelze dozvědět příčinu takového pochybení řidiče. Bezpečná reakce musí být v takové situaci na dálnici okamitá.
V prvním půlroce letoního roku řeila Policie ČR přesně 2020 dopravních nehod na českých dálnicích, jak vyplývá z jejích statistických dat. Ve 283 případech takových nehod (téměř 3 % z celkového počtu dopravních nehod s následky) dolo k těkém či lehkému zranění, ale bohuel i ke ztrátě lidského ivota. O tom, e se jedná o váný problém v bezpečnosti silničního provozu svědčí i dalí údaj. V posledních pěti letech dostala Policie ČR od řidičů ročně přes tři stovky upozornění na jízdu vozidla v protisměru na dálnici, co je skutečně alarmující.
Posouzení takového nebezpečného jednání řidiče je o to sloitějí, e mnohdy není znám důvod najetí do protisměru na dálničních sjezdech. "Téma protisměr na dálnicích je pro mě velká neznámá, protoe nedokáu pochopit, jak se člověk můe dostat do situace, kdy se objeví v protisměru na dálnici. To je příklad naprostého přehlíení vech dopravních značek a ignorace sledování provozu kolem sebe," říká mjr. Ing. Duan Uhlík, velitel stanice HZS Karlovarského kraje. Během posledních dvou let bylo po vzoru některých zemí EU instalováno speciální dopravní značení "STOP PROTISMĚR" předevím na nejrizikovějích úsecích dálnic D1, D5, D8, D10 a D11 s cílem varovat řidiče směřující do protisměru na dálnici.
Důvodů, proč i tak výrazné dopravní značení řidič na dálnici přehlédne je několik. Vedle únavy můe řidiče dostat do dálničního protisměru také nepozornost, návykové látky, hledání adrenalinu nebo bezmylenkovité sledování navigace. Je a neuvěřitelné, e vjetí do protisměru vypadá velmi nepravděpodobně, a přitom v průměru se to u nás stane nejméně jednomu řidiči denně. Hrubou chybou je v tomto případě otáčení vozidla na dálnici. "Otočit se na dálnici a nabrat běnou rychlost vám potrvá 2025 vteřin. Vozidla pohybující se dálniční rychlostí 130 km/hod. ujedou za tu dobu přes půl kilometru. Fatální střed je v takové situaci téměř nevyhnutelný," potvrzuje plk. Mgr. Bc. Jiří Zlý, ředitel z Ředitelství sluby dopravní policie.
Řeení této velmi nebezpečné situace při jízdě v protisměru na dálnici proto musí být okamité s cílem eliminovat riziko sráky s jiným vozidlem. "V takovém případě musí řidič co nejrychleji a bez otáčení zastavit vozidlo v odstavném pruhu, tedy co nejvíce vlevo u krajnice, zapnout varovná světla, obléknout si reflexní vestu a schovat se za svodidla pro své bezpečí. Neměl by také zapomenout na umístění bezpečnostního trojúhelníku do vzdálenosti min. 100 m před vozidlo z pohledu přijídějících vozů. Jeho povinností je rovně okamité nahláení vzniklé situace na linku 158 Policie ČR s přesnou identifikací místa odstaveného vozidla a vyčkání příjezdu hlídky," shrnuje základní body prevence Luká Hutta, výkonný manaér Asociace Záchranný kruh, připravující dlouhodobě kampaň Ty to zvládne Setkání s realitou.
Stejně důleité je také co nejrychlejí nahláení jízdy v protisměru i ostatními účastníky silničního provozu na policejní linku 158 s upřesňujícími informacemi. O odvrácení případného střetu vozidel toti rozhodují vteřiny.
VIDEO K TOMUTO TÉMATU NALEZNETE: Web nebo YouTube
Zdroj: Statistika dopravní nehodovosti Policie ČR
O kampani Ty to zvládne:
Asociace Záchranný kruh realizuje kampaň Ty to zvládne, ve které představuje inovativní instruktáně analytická videa vycházející z reálných dopravních nehod. V tomto projektu představuje kampaň divákům unikátní spojení reálných záběrů sloek IZS ze zásahů společně s analýzou nehod a preventivně emotivním sdělením z úst záchranářů. Díky analytické části a výpovědím záchranářů zasahujících na místě události seznamuje diváka jak s průběhem zásahu, tak hlavně s důvody vzniku nehody a zejména pak specifikací chyb. Kampaň zdůrazňuje rizika chování na silnici s cílem sníit počet dopravních nehod na minimum.
Více informací: realita.tytozvladnes.cz.
Kampaň "Ty to zvládne setkání s realitou" je financována z Fondu zábrany kod České kanceláře pojistitelů.
O fondu zabrány kod
Fond zábrany kod je zřízen zákonem cĚ. 168/1999 Sb., a věcně ho spravuje Česká kancelář pojistitelů, profesní organizace pojioven, které jsou oprávněny na území České republiky provozovat pojitěniĚ odpovědnosti za kodu způsobenou provozem vozidla (povinné ručení). Tyto pojiovny do fondu zabrány kod odvádí ročně 3 % z přijatého pojistného z pojitěniĚ odpovědnosti z provozu vozidla. Prostředky z fondu jsou rozdělovány mezi základní sloky IZS, tedy hasiče, policisty a záchranáře, ostatní sloky IZS a subjekty realizující projekty vedoucí ke zvýeniĚ bezpečnosti na silnicích a programy prevence v oblasti kod z provozu vozidel.
Více informaciĚ: www.fondzabranyskod.cz.
Autor, zdroj: Svět v bezpečí, http://www.svetvbezpeci.cz