O bezpečném prázdninovém cestování rozhoduje mnoho faktorů, předevím únava.
Prázdninové měsíce patří díky dovolenkovým cestám a výletům k těm nejvíce oblíbeným. Čas zasloueného odpočinku se vak můe nečekaně změnit v noční můru. Dlouhé cestování za volantem vozidla toti generuje zvýené riziko dopravní nehody, které vak lze účinně eliminovat.
Bohuel statistika dopravních nehod Policie ČR potvrzuje, e euforie řidičů v kombinaci s co nejrychlejím přesunem na vzdálené místo dovolené nebo při návratu z ní stále vyhrává před odpovědným přístupem a chováním za volantem v takové situaci. Loňský srpen byl z pohledu počtu dopravních nehod a zejména jejich následků nejhorím měsícem v roce. Při 9 139 dopravních nehodách přilo na českých silnicích o ivot 57 lidí a 206 účastníků dopravních nehod utrpělo těká zranění. A velmi podobně na tom byl i druhý prázdninový měsíc červenec, kdy přilo o ivot 41 účastníků dopravních nehod. Je téměř bezpochyby, e na této tragické bilanci se výrazně podílí únava řidičů při dlouhém prázdninovém cestování za volantem vozu. V evropském měřítku je poté kadá čtvrtá smrtelná dopravní nehoda způsobena únavou.
A přitom právě únava řidiče za volantem přichází sice pozvolna, ale o to zákeřněji. "Unavený řidič má ji po čtyřech hodinách nepřetrité jízdy o polovinu delí reakční dobu a a na dvojnásobek narůstá pravděpodobnost, e bude viníkem dopravní nehody. Po esti hodinách je to ji osminásobek. Náhlou situaci prostě nevyřeí a není jistota, e zareaguje správně," varuje před častou příčinou dopravních nehod Bc. Roman Budský BA (Hons), MBA, předseda expertní rady Platformy VIZE 0. S únavou za volantem při dlouhých cestách bojuje mnoho řidičů a často si k tomu berou na pomoc energetické nápoje či silnou kávu. "Problémem je vak skutečnost, e poitím těchto nápojů křivka pozornosti a vnímání situace jde sice rychle nahoru, ale také velmi rychle klesá. Proto se jedná o krátkodobé řeení. Nejlepím lékem proti únavě je prostě spánek. Vyspat se hlavně před jízdou a pokud to není moně, zařadit do dlouhého cestování přestávku na klidném místě s krátkým pospáním v délce aspoň dvacet minut," doporučuje PhDr. Michal Walter, dopravní psycholog.
Přehlíením prvních náznaků únavy se řidič při několikahodinové cestě bez odpočinku můe dostat do dalí fáze mikrospánku, tedy stavu, kdy si organismus sám vynutí odpočinek a na krátkou chvíli prostě "vypne". K tomu Roman Budský vysvětluje: "Na 3-15 sekund přestane řidič vnímat okolí. Prostě neví, co se děje. Pak jsou dvě monosti buď se probudí, nebo usne úplně. Za tu dobu můe ujet a 300 metrů. Nejhorí vak je skutečnost, e drením volantu zpravidla zajídí vpravo nebo vlevo, tedy do protisměru. Drtivá větina řidičů si říká, e mikrospánek na sobě pozná. Ale, opak je bohuel pravdou." Z pohledu účinné prevence proti únavě je tedy velmi důleité cestu, a nejen tu prázdninovou, nejprve velmi pečlivě naplánovat, včetně případných přestávek. V některých případech pomáhají s volbou přestávky elektronické bezpečnostní systémy u moderních vozidel. Během těchto přestávek je doporučen řidičovi pohyb pro celkové oivení organismu případně krátký spánek. Odpovídající délka spánku před samotnou cestou je vak zcela zásadní. "Říká se, e nejkritičtějí je při návratu z dlouhé dovolené posledních 30 kilometrů. Není proto vůbec ádnou ostudou právě v této chvíli zastavit vozidlo třeba u nejbliího benzinového čerpadla a odpočinout si. Je to ta nejlepí cesta k uchování příjemných záitků a vzpomínek z prázdninových destinací," doporučuje Ing. Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh, připravující dlouhodobě kampaň Ty to zvládne Setkání s realitou.
VIDEO K TOMUTO TÉMATU NALEZNETE: WEB nebo YouTube
Zdroj: Statistika dopravní nehodovosti Policie ČR, iBesip.cz, nehody.cdv.cz
O kampani Ty to zvládne:
Asociace Záchranný kruh realizuje kampaň Ty to zvládne, ve které představuje inovativní instruktáně analytická videa vycházející z reálných dopravních nehod. V tomto projektu představuje kampaň divákům unikátní spojení reálných záběrů sloek IZS ze zásahů společně s analýzou nehod a preventivně emotivním sdělením z úst záchranářů. Díky analytické části a výpovědím záchranářů zasahujících na místě události seznamuje diváka jak s průběhem zásahu, tak hlavně s důvody vzniku nehody a zejména pak specifikací chyb. Kampaň zdůrazňuje rizika chování na silnici s cílem sníit počet dopravních nehod na minimum.
ViĚce informací: realita.tytozvladnes.cz.
Kampaň "Ty to zvládne setkání s realitou" je financována z Fondu zábrany kod České kanceláře pojistitelů.
O fondu zaĚbrany sĚkod
Fond zábrany sĚkod je zrĚiĚzen zaĚkonem cĚ. 168/1999 Sb., a veĚcneĚ ho spravuje CĚeskaĚ kancelaĚrĚ pojistiteluĚ, profesniĚ organizace pojisĚtĚoven, ktereĚ jsou opraĚvneĚny na uĚzemiĚ CĚeskeĚ republiky provozovat pojisĚteĚniĚ odpoveĚdnosti za sĚkodu zpuĚsobenou provozem vozidla (povinneĚ rucĚeniĚ). Tyto pojisĚtĚovny do fondu zaĚbrany sĚkod odvaĚdiĚ rocĚneĚ 3 % z prĚijateĚho pojistneĚho z pojisĚteĚniĚ odpoveĚdnosti z provozu vozidla. ProstrĚedky z fondu jsou rozdeĚlovaĚny mezi zaĚkladniĚ slozĚky IZS, tedy hasicĚe, policisty a zaĚchranaĚrĚe, ostatniĚ slozĚky IZS a subjekty realizujiĚciĚ projekty vedouciĚ ke zvyĚsĚeniĚ bezpecĚnosti na silniciĚch a programy prevence v oblasti sĚkod z provozu vozidel.
ViĚce informaciĚ: www.fondzabranyskod.cz.
Autor, zdroj: Svět v bezpečí, http://www.svetvbezpeci.cz