Přihlásit / registrovat

Zapomněli jste heslo?
Registrace

2013
Aktuality > Zdravotní rizika, úrazy, epidemie > 2013
BEZPEČNÁ DOPRAVAPRVNÍ POMOCPOŽÁRYOSOBNÍ BEZPEČÍMIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTIESHOP

Vaří se vám auto v koloně? Poradíme vám, co dělat!

21.06.2013
"Když se začne starší auto přehřívat, je to většinou tím, že popojíždí a nemá dostatek náporu čerstvého vzduchu na chladič. Pokud musíme jet, je dobré zapnout topení. Tím se zvětší objem potrubí, přes které proháníme vodu a přiřadíme jeho část, kde není tak horká kapalina. Když to jde, tak zastavit u okraje, vypnout motor a otevřít kapotu, aby mohl motor co nejrychleji vychladnout," říká Tomáš Svoboda, ředitel služeb ve společnosti AutoEsa.

Přehřívání motoru může mít řadu příčin, například vadný termostat, únik chladicí kapaliny vlivem netěsností chladicího systému, nebo třeba ucpaný chladič. "Mnohem závažnější důvod přehřívání motoru, ale o to méně častý, může způsobit například poškozená hlava válců nebo jen těsnění pod hlavou", doplnil Jindřich Topol ze společnosti AAA AUTO.

K přehřívání obvykle dochází při pomalé jízdě v koloně, kdy se motor nestíhá chladit náporem vzduchu. Zodpovědný řidič by měl ukazatel teploty chladicí kapaliny při jízdě průběžně sledovat, bohužel mnohé moderní vozy jím nejsou vybaveny a na přehřívání upozorní "z ničeho nic" až hláška palubního počítače či rozsvícení varovné kontrolky.

Co dělat, když mi auto začíná "vařit"?

Ke zpomalení přehřívání může pomoci zapnutí topení na plný výkon. V letních vedrech to sice zní jako šílenost, ale řidiči to dá o něco více času k bezpečnému odstavení vozu.

Taktéž se doporučuje snížit výkon motoru, aby nedocházelo k nadměrnému zatěžování motoru a tím k ještě většímu přehřívání, někdy stačí jen šetrně pracovat s plynovým pedálem nebo vypnout elektrické spotřebiče a také klimatizaci, která motor značně zatěžuje.

"Zásadní totiž je, co nejdříve vůz odstavit a zhasnout motor, samozřejmě s ohledem na bezpečnost okolního provozu. "Uvaření" může na moderním motoru napáchat fatální škody. V lepším případě praskne těsnění pod hlavou válců, které se dá vyměnit. V horším případě může prasknout přímo hlava válců, nebo dojde k její deformaci. To už je problém, jehož náprava může vyjít hodně draho," doplnil Topol.

Až motor po chvíli zchladne, lze přistoupit k opatrnému odšroubování víčka nádobky pro dolití vody a kapalinu doplnit. Pozor při doplňování většího množství kapaliny, pokud má motor ještě vysokou teplotu. Dolitím studené vody do horkého motoru, může dojít k poškození některých součástí vozu.

Co nikdy nedělat? Hlavně pozor na páru!

"V žádném případě by řidiči neměli otevírat víčko expanzní nádobky v motorovém prostoru. Kapalina je přehřátá a celý systém chlazení natlakovaný, tak vám může vstříknout horká kapalina do obličeje," doplnil Svoboda. Ideální je podle něj počkat, až nebude kolona a opět se vydat na cestu. A je nutné najít příčinu přehřívání, aby se situace neopakovala.

Svoboda také dodal, že letní období může být nebezpečné zejména pro veterány a rady: "Majitelé veteránů si musí zkontrolovat, zda není vytažená roletka před chladičem. Ta je pouze na zimní období, aby auto vůbec topilo.

Lze se pojistit proti přehřátí vozu?

Podle Topola žádný pojistný produkt toto riziko patrně nekryje, v nouzi může pomoci asistenční služba. Základem však je zodpovědná péče o vůz, a to zejména kontrola chladicího systému by s příchodem letní sezóny měla být stejnou samozřejmostí, jako přezutí na zimní pneumatiky s příchodem zimy.

V Auto ESA lze koupit vozidlo a přikoupit si roční záruku na ojeté vozidlo právě na takovéto vady. 

Autor, zdroj: Mediafax, http://www.mediafax.cz

Přidat komentář

Naši partneři