Při výběru ojeté motorky
Základem jsou doklady od kupované motorky – ty musí být v naprostém pořádku Vyhnete se tak pozdějším problémům. Dejte si pozor a všechny identifikační čísla pozorně zkontrolujte. Ujistěte se, že motorka není v leasingu a že ji neeviduje pojišťovna jako „totálku“.
- Pečlivě si prohlédněte lak, zda je originální a motorka nebyla stříkaná, což by ukazovalo na to, že během svého života byla na zemi. Není na škodu podívat se pod kapoty. Můžete narazit na svařované plasty.
- Hodně o jejím reálném nájezdu a stáří napoví stav rukojetí řídítek, páček nebo řadičky. „Ožvýkané“ šrouby jsou dobrý vodítkem. U strojů z dovozu z přímořských oblastí je větší pravděpodobnost koroze, než u strojů z vnitrozemí. Na motorkách se rozhodně projevuje i množství kilometrů najetých čistě v městském provozu (výmoly, tramvajové koleje, apod.)
- Důkladně prohlédněte ráfky, jestli nemají praskliny, a zkontrolujte stav a stáří pneumatik. Brzdové kotouče by neměly mít hranu a nesmí být „podrápané“. Zvýšenou pozornost tomuto věnujte u strojů, které by za sebou mohly mít okruhovou minulost, jen málokterá taková je bez pádu!
- Stav řetězové sady a celková čistota motorky hodně napoví o tom, jak se o ni předchozí majitel staral. Kvalita a množství péče prodlužuje životnost, to platí u motorek, stejně jako u jakéhokoli jiného výrobku.
- Prověřte funkci odpružení a zkontrolujte těsnost tlumičů. Řídítka musí jít volně a nesmí krokovat. To by ukazovalo na vymačkaná ložiska v krku řízení.
- Motor by měl být suchý, bez mastných míst, hodně vyposloucháte z „čistoty“ jeho chodu. Čtyřtaktní motor nesmí kouřit a při projížďce vyzkoušejte řazení všech rychlostí, zda jdou bez odporu a kvalty při prudké akceleraci nevypadávají.
Při koupi se neunáhlujte. Dnes je výběr skutečně velký, proto není nutné koupit hned tu první. Většinou poznáte, zda je to ta pravá, hned při prvním pohledu.